Mercedes 600 Chapron W100 1966 – SPRZEDANY

Spośród wszystkich 2677 wyprodukowanych, ultraluksusowych 600 W100, ten zbudowany jako 293-ci w 1966 roku jest doprawdy wyjątkowy. Mercedes 600 W100 należący do ekscentrycznego magnata naftowego z Armenii, Nubara Gulbenkiana, wyróżnia się nie tylko historią, ale i wyposażeniem. Szklane dachy nie były modyfikacją, którą w tamtych czasach Mercedes chciałby się zajmować. Nubar pod fałszywym nazwiskiem zamówił za pośrednictwem francuskiego dealera MB standardowego W100 600, a następnie wysłał go do warsztatu francuskiego producenta nadwozi Henriego Chapron w Paryżu. Lista modyfikacji na dachu jednak się nie kończy. We wnętrzu nie znajdziemy drewna, jego miejsce zajmuje wystawna skóra. Aby właściciel Mercedesa 600 Chapron W100 mógł wygodnie patrzeć na gwiazdy, tylna kanapa po złożeniu przekształcała się w podwójne łóżko. Ekscentryk znany był z dbałości o swoją wspaniałą brodę, stąd we wnętrzu znajdziemy skórzane woreczki w drzwiach, z których wysunąć można małe lusterka ręczne. Specjalne szklane owiewki zostały zaprojektowane w celu regulacji przepływu świeżego powietrza by stworzyć jak najmniejsze powiewy. Uchwyt na fajkę czy specjalne schowki na plecach przednich siedzeń nie dziwią więc już tak bardzo, jednak prędkościomierz oraz rajdowa Halda Speedpilot do kontrolowania szofera już tak.

Po śmierci Gulbenkiana w 1972 roku, samochód zapisany został w testamencie ogrodnikowi portugalskiego pochodzenia, który opiekował się zielonością domu Nubara w Cannes. Ogrodnik po przejęciu samochodu wysłał go do Portugalii i zostawił w przechowalni, gdzie pozostał przez następne 30 lat. Po tym czasie samochód trafił w ręce José Mira, jednego z najbardziej znanych kolekcjonerów klasycznych samochodów w Portugalii. Od niego właśnie, Mercedesa pozostającego do dziś w świetnej kondycji, nabył całkiem niedawno pan Sáragga, którego kolekcja właśnie jest licytowana. Jedyny w swoim rodzaju 600 Chapron W100 sprzedany został na 342,5 tysiąca euro, czyli 1,5 miliona złotych.


1966 Mercedes-Benz 600 Sedan by Chapron Tom Wood ©2019 Courtesy of RM Sotheby’s

Lot Number 185

1966 Mercedes-Benz 600 Sedan by Chapron
€300,000 – €400,000
Offered without reserve
Sold For €342,500
Inclusive of applicable buyer’s fee.

RM | Sotheby’s – THE SÁRAGGA COLLECTION 20 – 21 SEPTEMBER 2019 – Offered on Saturday
Chassis No. 100.012.12.000787

Documents: Portuguese Certificado de Matrícula

One-off coachbuilt example by Henri Chapron of Paris
Full glass roof unique to this example
Fascinating ownership history, delivered new to Nubar Gulbenkian
Residing in Portugal since 1972 with 30 years of single ownership

Amongst the 2,677 Mercedes-Benz 600s built, and being the 293rd built in 1966, this example stands proud as being truly unique, reputedly laying claim to the distinction of the most expensive road car built in 1966. It was built for an eccentric Armenian oil magnate named Nubar Gulbenkian (son of Calouste Gulbenkian), who initially approached Mercedes-Benz about building his 600 with a full glass roof. When Mercedes-Benz did not approve his outlandish request, Gulbenkian instead ordered a standard 600 limousine through a French dealer under a false name, taking matters into his own hands. Upon delivery, it was sent to Parisian coachbuilder Henri Chapron for modifications including the aforementioned glass roof. So that its owner could look at the stars, the rear seat was made to fold into a double bed.

Door panels are fitted with hand-held mirrors, and deflector frames of glass were designed with the sole purpose of regulating the flow of fresh air to create minimal turbulence. Special tobacco pipe holders are fitted, as well as a minibar between the seats. The owner kept tabs on his driver with both a speedometer and Halda Speedpilot fitted to the rear compartment. And, atypical of 600s, there is no wood lining the interior; in its place, sumptuous leather throughout. This was a man obsessed with the details.

Upon Gulbenkian’s passing in 1972, he left the car in his will to the Portuguese gardener of his house in Cannes. After taking possession of the car, its new owner shipped it home to Portugal and left it in storage, and there it stayed for the next 30 years. Upon finally moving to its next custodian, the car allegedly needed only minimal servicing and a cleaning to bring it back to usable condition. Passing through the collection of José Mira, under whose ownership it was featured in a Petrolicious article, the car was only recently acquired by Mr Sáragga and remains in wonderful condition today.

Every Mercedes-Benz 600 is a special car, but this example is undoubtedly more special than most and warrants serious consideration from any Mercedes-Benz aficionado.