Peel Trident 1964 – SPRZEDANY

Najmniejszy pojazd świata kojarzycie zapewne z odcinków Top Gear, ale czy wiecie skąd pochodzi ten przedziwny trójkołowiec? Peel Engineering Ltd. budowało Peel’e P50 w latach 1963 – 1964 w maleńkim miasteczku Peel na wyspie Man. Ten lekki jednoosobowy samochód wykonany z włókna szklanego jest cudem zagospodarowania przestrzeni. Mała firma szybko przestała tworzyć P50 i rozpoczęła produkcję dwumiejscowej wersji pasażerskiej o nazwie Peel Trident. W latach 1964-66 zbudowano ich około 86 sztuk, a do dziś przetrwało 10–15. Pod koniec 1964 roku pierwszych dziesięć sztuk – pięć czerwonych i pięć niebieskich – wysłano do firmy Two Strokes Ltd. Dzięki badaniom właściciela prezentowanego okazu oraz emerytowanego brygadzisty fabryki Peel, udało się potwierdzić, że Peel Trident prezentowany na aukcji jest jednym z tych dziesięciu. Silnikiem DKW o pojemności 49 cm³ napędza tylne koło pojazdu poprzez łańcuch, za pośrednictwem trzybiegowej skrzyni. Zużycie paliwa na poziomie 2,8 litrów na 100 km, zdaje się potwierdzać hasło reklamowe kieszonkowego auta – “almost cheaper than walking” – czyli “prawie tańsze od chodzenia”. Uroczy, czerwony samochodzik był obecny w rodzinie właściciela prawie od samego początku. Po odnowieniu pojawił się w magazynie oraz na stronie internetowej Top Gear, był nawet na pamiątkowym znaczku wydanym przez wyspę Man w 2006 roku. Peel licytowany bez ceny minimalnej sprzedany został za 67200 dolarów, czyli 263519 złotych, znacznie poniżej wyceny sprzed aukcji.


1964 Peel Trident Tim Scott ©2019 Courtesy of RM Sotheby’s

Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/mo19/monterey/lots/r0010-1964-peel-trident/766170

Lot Number 303

1964 Peel Trident
$80,000 – $100,000
Offered without reserve
RM | Sotheby’s – MONTEREY 15 – 17 AUGUST 2019

Chassis No. E127
Engine No. 80416004771

One of the first ten Tridents built of approximately 86 in total
Extensive documentation by the consigner and former Peel employee
Appeared in Top Gear magazine and website
Subject of a commemorative stamp for the Isle of Man
The world’s smallest production “passenger” car

The Peel P50 was built in 1963 and 1964 by Peel Engineering, Ltd., in the town of Peel on the Isle of Man. Reputed to be the world’s smallest car, the diminutive fiberglass single-seater was and still is a marvel of space efficiency. Although exact numbers are not known, estimates are that some 55 were produced, with the vast majority being sent to the UK mainland to three dealers—Kings of Leeds; Car Distributors Ltd. in Cardiff; and Two Strokes Ltd., Church Road, Stanmore, Middlesex.

The little company ceased building the P50 and began production of a two-seater passenger version called the Trident between late 1964 and very early 1966. It is estimated that 86 were built in total, of which it is thought that only 10–15 examples remain. In late 1964, the first ten Peel Tridents, five red and five blue, were sent to Two Strokes Ltd. Thanks to exhaustive research by the consigner and others, including George Gelling, the retired factory foreman of Peel Engineering, this example has been confirmed as one of those 10 cars.

The pocket-sized vehicle, measuring just 72 inches long, is powered by a 49-cc DKW fan-cooled engine driving the rear wheels by chain via a three-speed gearbox. The claimed consumption of nearly 100 mpg gives credence to the marketing mantra “almost cheaper than walking.”

This Peel Trident has known ownership history dating to the consigner’s uncle, when it was just a few years old. It was acquired from him in the late 1990s and was restored by the consigner between 1998 and 2002. It has appeared in Top Gear magazine as well as the Top Gear website; it has even been the subject of a commemorative stamp issued by the Isle of Man in 2006, as well as being featured in the book P50: Peel Engineering’s Extraordinary Legacy. It is arguably the best documented Peel Trident in existence, and the consigner’s extensive documentation is available for review.