Peugeot 205 Turbo 16 1984 – SPRZEDANY

Legendarny Peugeot 205 Turbo 16, jak wiele innych modeli samochodów z tamtych czasów, powstał dla spełnienia wymagań homologacyjnych rajdowej grupy B. Peugeot konstruując tego małego potwora poszedł na całość. Do projektu zaangażował Jeana Todta i dał mu niemal nieograniczony budżet na stworzenie samochodu zdolnego pokonać największego rywala firmy – Audi Sport Quattro. 205 Turbo 16 zaprojektowane zostało na czteronapędowej platformie z silnikiem umieszczonym centralnie. Otrzymało znacznie zmodyfikowane nadwozie, które jedynie ze względów marketingowych przypominało seryjny model 205. Samochód napędzała tuningowana wersja silnika o pojemności 1775 cm³, produkująca w wersji drogowej 197 KM. Wersja rajdowa 205 Turbo 16 dominowała w rajdach grupy B w połowie lat 80-tych, zdobywając 16 zwycięstw i dwa mistrzostwa świata, bijąc rekord 13 zwycięstw i jednego mistrzostwa zdobytego przez Audi Sport Quattro. Projekt Peugeota był ogromnym sukcesem i do dnia dzisiejszego pozostaje bardzo cenionym i pożądanym przez kolekcjonerów samochodem. Oferowany na aukcji Peugeot 205 Turbo 16 jest jednym z najwspanialszych egzemplarzy tej ikony rajdowej grupy B. Peugeot, przy ówczesnej cennikowej wartości równej drogowym modelom Ferrari czy Porsche, dostarczony został jako nowy do Belgii 15 września 1985 roku. Pierwszy właściciel przejechał nim jedynie 45 tys. km przez prawie 30 lat. Sprowadzony do Stanów Zjednoczonych kilka lat temu, pozostał w oryginalnym stanie, a na liczniku przybyły mu zaledwie 3 tysiące kilometrów. Samochód posiada fabryczny szary metalizowany lakier oraz oryginalne wnętrze z dwukolorowej skóry i Alcantary, które zachowały się w doskonałym stanie, z minimalnymi oznakami użytkowania. Jeden z zaledwie 200 wyprodukowanych egzemplarzy wylicytowany został za 156,8 tysięcy dolarów, czyli 534 169 złotych.

Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/AM18/Amelia-Island/lots/r0101-1984-peugeot-205-turbo-16/647776

Lot Number 139

1984 Peugeot 205 Turbo 16
$200,000 – $250,000
Offered without reserve
RM | Sotheby’s – AMELIA ISLAND 2018 – Offered on: Saturday, March 10, 2018

Chassis No. VF3741R76E5100189

Highly desirable example of a Group B rally legend
The 189th of 200 homologation examples built
Original condition throughout; 48,000 km

Many of the world’s greatest road cars began life as homologation units for racing cars. The legendary Peugeot 205 Turbo 16 is no exception. The project began in 1982 with the new Group B rule changes. Peugeot enlisted the help of rally legend Jean Todt and backed him with a nearly unlimited budget to produce a car capable of beating the company’s greatest rival, the Audi Sport quattro. Under Group B rules, at least 200 production units had to be completed; the car offered here is one of those 200.
Designed on a mid-engined, four-wheel-drive platform, the 205 Turbo 16 was based on the production 205 hatchback. Though the body was extensively modified to fit wider tires and accommodate other race-inspired features, it retained much of the original silhouette of the pedestrian 205 for marketing purposes. Powering the car was a detuned version of the 1,775-cc turbocharged engine which offered approximately 197 hp in street tune. The race-version 205 Turbo 16 would go on to dominate Group B rallying throughout the mid-1980s, eventually racking up 16 outright wins and two world championships, surpassing the mighty Sport quattro’s 13 wins and one championship. Peugeot’s project was a massive success, and it remains a highly respected and desirable automobile to this day.

The Turbo 16 offered here is one of the finest examples of this uncommon Group B icon. It was reportedly delivered new to a Mr. Quernette of Lasne, Belgium, on 15 September 1985. Considering the Peugeot had a sticker price in the same range as the great Porsche and Ferrari road cars of the day, it is clear that Mr. Quernette was a dedicated enthusiast. Mr. Quernette is believed to have used the car only on weekend trips and put just 45,000 km on the odometer during his nearly 30 years of ownership. The car remained in Europe before being purchased and imported to the U.S. just a few years ago by a noted French-American collector of rally and super cars.

The Peugeot remains in thoroughly original condition and now shows 48,000 km on the odometer. It wears its original Grey Metallic paint and its original two-tone grey leather and Alcantara interior, both of which remain in superb condition with only the most minor signs of use. With red-edged charcoal carpet, red accents throughout, and of course the proper five-speed gearbox, this exceptional car both looks and performs like the racing legend it is. It is offered with its books, tools, jack, and original spare tire, and is ready for spirited road use or for showing at one’s local Cars & Coffee gatherings.

Always owned by enthusiasts and maintained in superb original condition, this Peugeot 205 Turbo 16 is one of the finest examples we have presented. With only 200 built, they rarely come to market, making this a likely unrepeatable opportunity to add one of the most successful racing cars of all time to the world’s finest collections.

Najciekawsze samochody klasyczne, youngtimery i przyszłe klasyki na sprzedaż.