Polonez

FSO Polonez 1.5 C 1984 – 18000 PLN – Kraków

W czasach PRL można było kupić w BOMISach lub nawet w Polmozbycie fabrycznie nowe kompletne nadwozia do samochodów i były one traktowane jako część zamienna. Tu mamy do czynienia z takim właśnie fabrycznie nowym (choć 33letnim) nadwoziem do Poloneza w zubożonej wersji 1.5 C, w kolorze kość słoniowa, z 1984 roku. Bezsprzecznie jest biały kruk na rynku. Przy obecnych cenach części blacharskich i robocizny – za nieco więcej niż zrobiony ulep – można mieć fabrycznie złożone, nowe nadwozie. Jest to idealna baza pod klasyczną rajdówkę, B grupowego Poloneza 2000C. Takie fabryczne, homologowane do FIA samochody OBRSO, których używał np. Marian Bublewicz, bazowały właśnie na Polonezie 1.5 C z 1984 roku.
Czytaj dalej

FSO Polonez Caro 1995 – 25000 PLN – Płock

„Poloneza? Za milion czterysta? To niemożliwe”. A jednak. Tyle wynosiła miesięczna rata i chętnych do zakupu nie brakowało. Co roku sprzedawano ich około 100 tysięcy sztuk, w końcu zgodnie ze słowami reklamy nadal był to „duży, bezpieczny samochód”, a po długich latach jeżdżenia reanimowanymi trupami każdy samochód z salonu był nobilitacją. FSO Polonez Caro na rynku pojawił się w 1991 roku. Zmienione reflektory i zderzaki najbardziej rzucały się w oczy, jednak w samochodzie wprowadzono prawie 270 zmian, dzięki który Caro mógł jeździć ciszej, bardziej komfortowo i bezpiecznie (szczególnie po ’93, gdy zwiększono rozstaw kół o 59 mm). W tamtych latach niejednokrotnie doskonale wypełniał potrzeby motoryzacyjne Polaków, na lata pozostawiając sentyment. To właśnie dla takich użytkowników czekają egzemplarze jak ten – z minimalnym przebiegiem, bez korozji, z bogatą dokumentacją i prezencją przywołującą stan fabryczny.
Czytaj dalej

FSO Polonez 1500 1979 – 18999 PLN – Białystok

FSO Polonez, następca „dużego fiata”, produkowany był w FSO od stycznia 1978. W pierwszym roku seryjnej produkcji powstało ich tylko 3506 sztuk, w drugim – 21200 egzemplarzy. W rezultacie Polonezy z lat 70-tych pojawiają się w ogłoszeniach wyjątkowo rzadko, i są zdecydowanie ciekawszym wyborem od późniejszych roczników. Bardzo często wyróżnia je ciekawa kolorystyka. Tu piękny kolor L79 bursztym zestawiony został z brązowo-czarnym wnętrzem. Wyróżnia go również brak gumowego spojlera na tylnej klapie oraz chromowane kołpaki. W późniejszych latach dołożono mu lusterka z regulacją wewnętrzną, lecz pomimo to wygląda na zachowany w dużym stopniu oryginalności. Na zdjęciach prezentuje się zjawiskowo.
Czytaj dalej

FSO Polonez Caro Plus 1998 – 12000 PLN – Kraków

FSO Polonez Caro Plus to ostatnia odsłona poczciwego „Poldka”, powstała w kooperacji z Daewoo. Na rynku pojawiła się w 1997 roku, a modernizacja objęła z zewnątrz nowe zderzaki, atrapę, tylne lampy z blendą pomiędzy nimi i listwy w kolorze nadwozia. Więcej zmieniono we wnętrzu – zupełnie nowa deska rozdzielcza, masywniejsze boczki drzwiowe oraz nowe fotele. Zaletą tego egzemplarza jest niewysoki przebieg – jedynie 26000 kilometrów.
Czytaj dalej

FSO Polonez Caro 1994 – 9900 PLN – Wrocław

FSO Polonez narodził się w czasach kiedy partia ustalała plany produkcji, a ludzi cieszyło wszystko, co miało koła. Produkowany w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie przez 24 lata Polonez podbił serca ludzi swoją praktycznością, oferowanym komfortem i świeżymi liniami. Caro to zmoderniozowana wersja modelu, która zaczęła rodzić się na przełomie lat 80. i 90. dwudziestego wieku, a szczęśliwy nabywca miał do wyboru różne wersje silnikowe, tylne mosty o różnych przełożeniach oraz wyposażenie dodatkowe. Okaz wystawiony na sprzedaż to model poliftowy, a oznaczenie GLE na tylnej klapie oznacza: G – zmodernizowany typ nadwozia przygotowany dla wersji Caro, L – luksusowe wykończenie, wszystkie Polonezy Caro powstawały w tej specyfikacji i E – silnik gaźnikowy ekonomiczny o zapłonie elektronicznym. Okaz zachował się do dziś z przebiegiem zaledwie 43000 km, zawsze był garażowany, na karoserii posiada pierwszy lakier, a jego wnętrze prezentuje się perfekcyjnie.
Czytaj dalej

FSO Polonez 2000 1987 – SPRZEDANY

Polonez kojarzyć się nam może dziś bardziej ze starszym Panem w kapeluszu sunącym powoli z małżonką do sklepu, jednak trzeba oddać mu, że jest znacząca częścią historii polskiej motoryzacji. Do tego dużego i wygodnego auta trochę ciężko dopasować przymiotnik dynamiczny, chyba że mówimy o modelu 2000, którego silnik DOHC pochodził z zupełnie innej epoki. 112 KM mocy i pięciobiegowa skrzynia pochodząca z włoskiego Fiata 132, sprawiły że takim Polonezem po prostu dobrze się jeździ nawet dziś. FSO Polonez 2000, sprawny i w oryginalnym stanie, może okazać się ciekawym i niestandardowym rozwiązaniem na co dzień, jak i wyprawić nowego właściciela w sentymentalną podróż w lata 80-te dwudziestego wieku.
Czytaj dalej

FSO Polonez Caro Plus 2000 – 6990 PLN – Suchożebry

FSO produkcję Poloneza Caro Plus rozpoczęło w kwietniu 1997 roku. Różnił się on od swojego poprzednika, modelu Caro, przede wszystkim przeprojektowaną deską rozdzielczą, lakierowanymi zderzakami i nowym jednopunktowym wtryskiem od Bosch’a. Silnik 1.6 GLi generuje 76 KM mocy rozpędzając pojazd do maksymalnie 154 km/h. Na wyposażeniu standardowym samochodu z silnikiem GSi znalazł się immobiliser transponderowy firmy Megamos, powiązany i elektronicznie „sparowany” z komputerem sterującym pracą silnika. Średnie zużycie paliwa w cyklu miejskim wynosiło 11,1 l/100 km, lecz koszty eksploatacji można było obniżyć zamawiając fabryczną instalację LPG. Również właściciel tego egzemplarza zdecydował się na zasilanie tym paliwem. Ta oszczędność nie przełożyła się na brak troski. Egzemplarz prezentuje się znakomicie i nowemu właścicielowi z pewnością służyć będzie jeszcze przez długie lata.
Czytaj dalej

FSO Polonez Caro 1.4 GLI 1994 – SPRZEDANY

FSO Polonez Caro 1.4 GLI czyli tzw. „Poldorover” pojawił się na rynku późno, lecz w końcu oferował to, co wszyscy chcieli w nim mieć od początku. 16-zaworowa technika i wielopunktowy wtrysk paliwa pozwoliły uzyskać ze stosunkowo niewielkiej pojemności ponad 100 KM, co w zestawieniu z archaicznymi jednostkami 1.5 i 1.6 l dawało sporo frajdy, szczególnie na śliskiej nawierzchni, gdzie tylny napęd pozwalał każdemu poczuć się mistrzem kierownicy. W połowie lat 90. Polonez Caro był najchętniej kupowanym nowym samochodem w Polsce. 20 lat ciężkiej eksploatacji jednak mocno przetrzebiło ich liczebność, a zadbany egzemplarz dziś to zawsze miły widok na drodze. Taki z przebiegiem 60 tysięcy kilometrów i niemal fabryczną prezencją to już prawdziwy rodzynek na rynku.
Czytaj dalej

FSO Polonez 1500 1981 – SPRZEDANY

Borewicz to prawdziwy król polskich szos lat 80-tych. Jego kanciasta sylwetka to niegdyś chluba Centro Stile Fiat i pracowników warszawskiej FSO, a dziś – każdego, kto nie skreśla wspomnień własnego dzieciństwa. Auto było produkowane ponad 20 lat (1978-2002) w kilku wersjach nadwoziowych, lecz jedynie ta pierwsza ma dziś status kultowej. Pochodzący z początku produkcji FSO Polonez 1500 w groszkowym kolorze ściągnie więcej spojrzeń, niż niejeden supercar. Na wyposażeniu chromowane kołpaki, lubiany gadżet w postaci gałki zmiany biegów z zatopionym bursztynem i radiomagnetofon Unitra.
Czytaj dalej

FSO Polonez 1989 – SPRZEDANY

Zachowany w oryginalnym stanie FSO Polonez to nie jest częsty widok. Troskliwa opieka pierwszego właściciela, grube zabezpieczenie antykorozyjne i niewielkie przebiegi pomogły przetrwać mu do wieku, w którym można już spokojnie postarać sie dla niego o żółte tablice samochodu zabytkowego. Ten egzemplarz to tzw. „akwarium” – model z przeszklonymi słupkami „C”, ze wzmocnionym do 82 KM silnikiem AB. Lista wykonanych w ostatnich latach napraw może zapewnić nam spokojną eksploatację w najbliższym czasie.
Czytaj dalej