Polonez

FSO Polonez 1500 1981 – SPRZEDANY

Borewicz to prawdziwy król polskich szos lat 80-tych. Jego kanciasta sylwetka to niegdyś chluba Centro Stile Fiat i pracowników warszawskiej FSO, a dziś – każdego, kto nie skreśla wspomnień własnego dzieciństwa. Auto było produkowane ponad 20 lat (1978-2002) w kilku wersjach nadwoziowych, lecz jedynie ta pierwsza ma dziś status kultowej. Pochodzący z początku produkcji FSO Polonez 1500 w groszkowym kolorze ściągnie więcej spojrzeń, niż niejeden supercar. Na wyposażeniu chromowane kołpaki, lubiany gadżet w postaci gałki zmiany biegów z zatopionym bursztynem i radiomagnetofon Unitra.
Czytaj dalej

FSO Polonez Caro Plus 1998 – 4900 PLN – Rypin

FSO Polonez Caro Plus to ostatnia odsłona poczciwego „Poldka”, powstała w kooperacji z Daewoo. Na rynku pojawiła się w 1997 roku, a modernizacja objęła z zewnątrz nowe zderzaki, atrapę, tylne lampy z blendą pomiędzy nimi i listwy w kolorze nadwozia. Więcej zmieniono we wnętrzu – zupełnie nowa deska rozdzielcza, masywniejsze boczki drzwiowe oraz nowe fotele. Z pewnością atutem tych samochodow nie była jakość wykonania ani zabezpieczenie przed korozją. Stąd tak łądnie zachowane egzemplarze, jak ten z ogłoszenia, to już dziś rzadkość. Wciąż można je nabyć w niewygórowanej cenie i choć prognozy na wzrost ich cen są dość ostrożne, jeżeli mamy do nich sentyment, z pewnością nie pożałujemy zakupu.
Czytaj dalej

FSO Polonez Atu Plus 1998 – 7900 PLN – Lipiany

Fabryka FSO już nie istnieje, lecz wciąż możemy spotkać na drogach produkty opuszczające ich bramy. Ostatnim z nich, ktorego można nazwać dzieckiem polskiej myśli technicznej, jest FSO Polonez Atu Plus. To końcowy etap ewolucji debiutującego w 1978 roku poczciwego „Trapeza”. W wersji sedan („Atu”) oferował większy bagażnik i lepiej wyciszone wnętrze. Dodatkowo „Plus” przyniósł modyfikację deski rozdzielczej, lakierowane zderzaki i wspomaganie kierownicy w standardzie. W rezultacie jeździło się nim całkiem przyjemnie, choć wyglądem zdecydowanie nie przystawał do swoich czasów, a po kilku latach zazwyczaj ginął zjedzony przez korozję. Ten utrzymany jest wyjątkowo dobrze.
Czytaj dalej

FSO Polonez 1989 – SPRZEDANY

Zachowany w oryginalnym stanie FSO Polonez to nie jest częsty widok. Troskliwa opieka pierwszego właściciela, grube zabezpieczenie antykorozyjne i niewielkie przebiegi pomogły przetrwać mu do wieku, w którym można już spokojnie postarać sie dla niego o żółte tablice samochodu zabytkowego. Ten egzemplarz to tzw. „akwarium” – model z przeszklonymi słupkami „C”, ze wzmocnionym do 82 KM silnikiem AB. Lista wykonanych w ostatnich latach napraw może zapewnić nam spokojną eksploatację w najbliższym czasie.
Czytaj dalej

FSO Polonez Caro 1996 – 5900 PLN – Lublin

FSO Polonez Caro to jeden z ostatnich samochodów osobowych, które można nazwać dziełem polskiej myśli technicznej. Wprowadzony w 1991 roku, wyróżniał się zmienioną przednią częścią nadwozia i inaczej wyprofilowanymi zderzakami, a także zmodyfikowanym wnętrzem i szeregiem zmian technicznych. W połowie lat 90-tych był to najlepiej sprzedający się nowy samochód w Polsce, choć z czasem uczucia Polaków nieco zgasły i dziś Caro z pewnością nie należy do tak poszukiwanych modeli, jak wcześniejsze, bardziej klasyczne odmiany Poloneza. W efekcie w niższej cenie znaleźć o wiele bardziej zadbane i uszanowane egzemplarze, jak choćby ten z ogłoszenia. Rocznik ’96 to ostatni pełny rok produkcji przed erą Daewoo-FSO i modelu Caro Plus.
Czytaj dalej

FSO Polonez 1980 – SPRZEDANY

Wyróżniał się nowoczesną sylwetką, kontrolowanymi strefami zgniotu i… płytą podłogową oraz silnikami przejętymi z Polskiego Fiata 125p, co sprawiło, że nie był tak dobry jak wstępny projekt zakładał. FSO Polonez był jednak najlepszym i najbardziej komfortowym wozem, jaki udało się stworzyć w epoce PRLu. Rok 1980 był jego drugim pełnym rokiem produkcji. Powstało ich wówczas 32220 sztuk, lecz do dziś przetrwały tylko nieliczne. To te, który miały najwięcej szczęścia do swoich właścicieli, potrafiących właściwie zadbać o ich dodatkowe antykorozyjne zabezpieczenie oraz o właściwą eksploatację.
Czytaj dalej

FSO Polonez 1990 – 6900 PLN – Głogowo

FSO Polonez 1.5 SLE to ostatnia wersja modelu przed wersją „Caro”. Z przodu wyróżniał się noskiem stosowanym wcześniej w modelu Coupe, z boku dodatkowym oknem w słupku C, a z tyłu nowymi światłami i tylną klapą przedłużoną do zderzaka. Określany jako MR 89, w produkcji znajdował się od połowy 1988 do połowy 1991 roku. Taki samochód zachowany z niskim przebiegiem, w pełni oryginalnym stanie, to już rzadkość, warta zainteresowania dla osób, które polską motoryzację mają blisko serca.
Czytaj dalej

FSO Polonez 1500 1981 – 12900 PLN – Pabianice

Rok 1981 był dla niego trzecim rokiem produkcji. FSO Polonez 1500 był wówczas prawdziwą dumą narodu, komfortową, bezpieczną i budzącą szacunek. Na jego zakup mogli sobie pozwolić nieliczni, lecz po latach uległo to zmianie. Dziś, po upływie 35 lat, jest już rzadkością na drodze, lecz zakup ładnego egzemplarza wciąż jest możliwy, a ceny nie są zaporowe. Ten z ogłoszenia wymaga poprawek, lecz z pewnością warty jest uwagi. W kategorii przywoływania wspomnień i budzenia pozytywnych emocji nie może mu dorównać wiele droższych samochodów..
Czytaj dalej

FSO Polonez Caro 1996 – SPRZEDANY

20 lat, zaledwie 22 tysięcy kilometrów przebiegu, nieskazitelny stan, a do tego jedynie czterocyfrowa cena… takie połączenie możliwe jest jedynie w takim samochodzie, jak FSO Polonez Caro. Nie jest to wciąż wysoko ceniony model, lecz z czasem może się to zmienić. Było nie było jest to ostatni osobowy wóz stworzony przez polską myśl techniczną. Warto zachować na lata, gdyż historia pewnie nieprędko pozwoli nam kupić nowy, masowo produkowany samochód opracowany u nas w kraju, choćby w oparciu o zagraniczne podzespoły. Rocznik ’96 to ostatni pełny przed wprowadzeniem do produkcji Daewoo-FSO i modelu Caro Plus.
Czytaj dalej

FSO Polonez Caro 1995 – SPRZEDANY

Był czas, kiedy kupno polskiego samochodu było wśród polityków w dobrym tonie. Dobry wzór dał w połowie lat 90-tych premier Waldemar Pawlak, który z rządowych Volvo przesiadł się do Poloneza. BOR zamówił wówczas pięć Polonezów, a dobry przykład przeniósł się również na szczebel lokalny. Przedstawiony FSO Polonez Caro to zakup ówczesnego prezydenta miasta Elbląg. Po ponad 20-latach znajduje się wciąż w doskonałym stanie, a na liczniku widnieje znikomy przebieg. Nie wiem niestety, czy prezydent bardzo szybko z niego zrezygnował, czy po prostu wykonywał służbowe podróże innym środkiem transportu.
Czytaj dalej