Porsche 356 A 1600 Super 1958 – SPRZEDANE

Bez pionierskiego 356, Porsche nie byłoby dzisiaj tym, czym jest. To ono zapoczątkowało wspaniałą dynastię sportowych samochodów, które kochamy do dziś. Ponad 76 000 egzemplarzy budowanych pomiędzy 1948 a 1965 rokiem, w wersjach nadwozia coupé, kabriolet i speedster, rozwijało się z platformy 356 na 3 kolejne typy. Porsche 356 A jest pierwszą ważną aktualizacją modelu, która zyskała zaokrągloną przednią szybę, zmiany w zawieszeniu oraz silnik o pojemności 1,6 litra. Poprawiono w nim również panel instrumentów na desce rozdzielczej, dodając obrotomierz i wskaźnik paliwa. Kierowca zyskał na wygodzie dzięki obniżeniu podłogi samochodu. Na aukcji prezentowane jest Porsche 356 A 1600 Super, najmocniejsza ówcześnie wersja, którą napędzało 88 koni mechanicznych. Egzemplarz Porsche posiada rzadkie wyposażenie w postaci szyberdachu, owiewek, zagłówków czy metalowego wciskanego pierścienia klaksonu. Żywot rozpoczął jako samochód prasowy, by na wiele lat trafić w ręce francuskiego dealera marki. Samochód wciąż posiada oryginalny silnik i skrzynię biegów, a na pokrywie bagażnika i drzwiach znajdują się odpowiednie numery nadwozia. Innymi słowy, nic tylko brać i pielęgnować. Sotheby’s wycenia ten piękny okaz na 120 – 140 tys. euro czyli ok. 500 – 600 tys. złotych. Sprzedane na aukcji za 123 200 euro.

Link: http://rmsothebys.com/pa17/paris/lots/1958-porsche-356-a-1600-super-coupe/1701797

Lot 173

1958 Porsche 356 A 1600 Super Coupé

Chassis no. 103435
Engine no. 81936
€120.000 – €140.000

To be auctioned on Wednesday, February 8, 2017

88 bhp, 1,582 cc OHV horizontally opposed four-cylinder engine, four-speed manual transmission, torsion bar independent front suspension, swing axle independent rear suspension, and four-wheel hydraulic drum brakes. Wheelbase: 2,100

Desirable Sunroof Coupé body style
Retains its original engine and gearbox
Used as a press car by Porsche when new

Without Porsche’s diminutive 356, the company would not be where it is today. Over 76,000 were built from 1948 to 1965 in coupé, cabriolet, and speedster body style. The first major update to the 356 platform was the 356 A, which was introduced in 1956 and featured a curved windshield and slightly modified suspension. A new 1,600-cubic centimetre engine replaced the 1.5-litre engine. These cars also received a new instrument panel, which included a tachometer and a fuel gauge, and also featured a lowered floor, which helped to improve legroom. The top-shelf engine for the 356 A was the ‘Super’ version, which produced 88 horsepower.

Built as a 356 A 1600 Super for the 1958 model year, chassis number 103435 boasts the desirable sunroof coupé body style. Originally finished in Ivory and fitted with rare accessories, including wind deflectors, headrests, and a horn-push ring, the car was retained by Porsche when new as a press car. It is believed that the car used to be owned by a French Porsche dealer, who restored the car to its current configuration upon his retirement, and that it was retained by him for many years thereafter. Acquired by the current owner from classic Porsche dealer Serge Heitz in early 2014, the car was bought on the advice of noted Porsche specialist Andy Prill, who confirmed the car’s status as a genuine sunroof coupé and press car. The car retains its original engine and gearbox, and the bootlid and doors are stamped with their proper body numbers.

Simply stated, this is a 356 to cherish and enjoy, and one that will not disappoint.