Porsche 911 Carrera Speedster 1989 – SPRZEDANE

Pierwsze Porsche 911, z którego można było podziwiać niebo nad głową, narodziło się już w 1965 roku i był to 911 typ F w wersji Targa. Był to kompromisowy projekt zatwierdzony w obawie, że wersja wyposażona w miękki dach nie spełni wymogów homologacyjnych w USA. Jednak na początku lat 80-tych, Porsche znów wzięło na tapetę projekt „cabrio”. Wprowadzony w odmianie 911 z wolnossącym, 3-litrowym silnikiem w 1982 roku, okazał się hitem od momentu debiutu na genewskim salonie samochodowym. Pod koniec roku modelowego 1983 sprzedano ponad 4000 sztuk kabrioletów, czyli o około 50% więcej, niż w przypadku tańszej wersji Targa. Uzupełnieniem linii 911-tek bez dachu był bardziej sportowy i charyzmatyczny Speedster, wprowadzony na rynek w 1989 roku. Jego nazwa zaczerpnięta od modelu 356 Speedster, nie była jedynie chwytem marketingowym. 3,2-litrowy Speedster otrzymał nadwozie oparte na oryginalnym wzorze z 1963 roku. Przerobiony przez głównego stylistę Porsche – Tonyego Lapine, odnosił się bezpośrednio do legendy 356 Speedster. Posiadał parę kontrowersyjnych „wielbłądzich garbów” za siedzeniami, które skrywały ręcznie składany dach, który miał być rozwiązaniem jedynie tymczasowym. W 1984 roku Porsche zaoferowało swoim samochodom „Turbo Look”, który oferował szersze nadkola, duże tylne skrzydło i głębszy przedni spojler. Opcja ta została rozszerzona również na Speedstera, i to właśnie ją wybierała zdecydowana większość zamawiających.

Oferowany na aukcji, jeden z najrzadszych z rodziny 911 Speedster, został wyprodukowany w 1989 roku, jako jeden z zaledwie 2065 samochodów. Patrząc na ten wysoce oryginalny egzemplarz Speedstera o niskim przebiegu, wydaje się jakby wczoraj opuścił fabrykę. W uderzającym kolorze Titanium Silver ze skórzanym wnętrzem Bordeaux i dopasowanymi dywanami, to dla wielu oszałamiająco piękna konfiguracja. 911 w amerykańskiej specyfikacji posiada oryginalną książkę gwarancyjną, która została ostemplowana 25 sierpnia 1989 roku, a samochód wkrótce znalazł swojego pierwszego amerykańskiego właściciela. W połowie lat 90. Speedster został wyeksportowany na Jersey Island, gdzie do tej pory pozostał ze swoim właścicielem. Porsche jest utrzymane w bardzo dobrej kondycji i pozostaje w oryginalnym stanie, co nie dziwi, ponieważ samochód pokonał tylko 3768 mil od momentu opuszczenia fabryki. Ta niesamowita kapsuła czasu, wyposażona w oryginalne instrukcje obsługi i gwarancję w etui, zapasowe klucze, zestaw do naprawy opon oraz wydany przez Porsche Certyfikat Autentyczności, w którym opisano jego oryginalną specyfikację. 17 stycznia w Arizonie Porsche sprzedane zostało za 173600 USD (około 650 tysięcy złotych), wliczając w to prowizję domu aukcyjnego.

Link: https://www.bonhams.com/auctions/25101/lot/8/

Lot 8Ω
1989 PORSCHE 911 CARRERA SPEEDSTER
US$ 200,000 – 250,000
PLN 750,000 – 930,000
To be sold without reserve
Sold for US$ 173,600 (PLN 653,641) inc. premium

THE SCOTTSDALE AUCTION
17 Jan 2019, 11:00 MST

SCOTTSDALE, THE WESTIN KIERLAND RESORT & SPA

1989 Porsche 911 Carrera Speedster
VIN. WP0ZZZ91ZKS173618
Engine no. 64K06240

3,164cc SOHC Flat 6-Cylinder Engine
Bosch Fuel Injection
217bhp at 5,900rpm
5-Speed Manual G50 Transaxle
4-Wheel Independent Suspension
4-Wheel Disc Brakes

*Highly original example with less than 3,800 miles from new
*Retaining the original paint and interior, in delightful Titanium Silver over Bordeaux livery
*Rare, one-year-only 911 Speedster with desirable G50 Transaxle lending its lineage to the 356 Speedster
*Complete with original manuals, spare keys, tire inflator kit and Certificate of Authenticity

THE PORSCHE 911 SPEEDSTER

Porsche’s first take on an open-top 911 had been the Targa model of 1965. A „halfway house” design chosen because of fears that a genuine soft-top would not meet US federal safety regulations, but by 1981 the company felt able to proceed with the genuine article. Introduced in normally aspirated 3.0-liter form in 1982, the 911 Cabriolet proved a hit from the moment it debuted at the Geneva Salon in March. By the end of the 1983 model year, it had sold over 4,000 units, a total some 50% higher than that achieved by the less expensive Targa version.

Completing the soft-top 911 line-up was the Speedster, which revived a charismatic model from Porsche’s past when it arrived in 1989. The name was previously applied to many of the stylish Type 356 variants. The 3.2-liter Speedster was launched immediately prior to the introduction of the new Type 964 bodyshell; thus, was the last 911 model to feature the old-style body based on the original design of 1963. The latter was reworked by chief stylist Tony Lapine, incorporating numerous references to the original 356 Speedster, as well as a pair of controversial „camel hump” cowlings behind the seats that concealed the stowed-away manual top—a simplified affair described by the factory as for „temporary” use only. From 1984 Porsche had offered the „Turbo Look” body style—flared wheel arches, large rear wing and deeper front spoiler—on its normally aspirated models. This option was extended to the Speedster, the vast majority of which were ordered with it. One of the rarest of the 911 family, the Speedster was built during 1989 only, and a mere 2,065 cars were completed.

THE MOTORCAR OFFERED

The highly original, low-mileage Speedster on offer here was completed at the Zuffenhausen-based Porsche works in June of 1989. Finished as it appears today, the Speedster left the factory in the striking Titanium Silver color over a Bordeaux leather interior with matching carpets; a stunningly beautiful livery for the model, and authentically in tune with the era it was built. This special 911 was equipped with the US market emissions system and destined for the North American market. The car’s original warranty book was stamped on August 25, 1989, and the car soon after found its first US owner. By the mid 1990s, the Speedster was exported to Jersey Island, where it has remained with just one owner until now. The Porsche has been kept in extremely good care and remains original throughout. Having been rarely driven, the car has only covered 3,768 miles from the time it left the factory to the time of cataloging. The Speedster has been continually stored inside, which has kept the car in „time capsule” condition and is really as original as they come.

This superb 911 Speedster is complete with its original owner’s and warranty manuals in pouch, spare keys, tire inflator kit, and its Porsche-issued factory Certificate of Authenticity detailing its original specification. From the very end of what is considered the original 911 design and benefiting from all the significant production upgrades such as the G50 5-speed transaxle, this top-of-the-line Speedster is rapidly becoming as collectible as its namesake 1950s progenitor. Finding one in original and unharmed condition like this car, with less than 3,800 miles on the odometer and trimmed in a superb and rare livery, is a rare opportunity not to be missed.