Porsche 911 Speedster 1989 – Niemcy

Porsche 911 Speedster to inkarnacja jednego z najbardziej niezwykłych stylów projektowania nadwozi, który zrodził się po raz pierwszy na bazie kultowego 356. Tak bezkompromisowy wariant nie wyjechał ze Stuttgartu od 1959 roku, jednak w rzeczywistości więcej miał wspólnego z 930 Turbo, niż z nadchodzącą nową generacją 911 o kodzie 964. Pierwszy 911 Speedster został pokazany na frankfurckim Motor Show we wrześniu 1987, ale minęło aż 16 miesięcy zanim produkcja faktycznie się rozpoczęła. Nadwozie zwykłego 911 Cabriolet zostało zmodyfikowane, aby dostosować je do ściętej od góry bryły Speedstera. Obniżono przednią szybę wpasowując ją w specjalną aluminiową ramę, zaprojektowano także specjalne, bezramkowe i jednoczęściowe szyby boczne. Wewnątrz szyny siedzeń opuszczone zostały o 20 mm, a same fotele były kombinacją sportowych kubłów ze standardowymi siedziskami. Tylne siedzenia samochodu były usuwane, a powstałe po nich miejsce było wyściełane jak w wersjach Club Sport. Porsche 911 Speedster dostępne było zarówno w standardowej wąskiej wersji nadwozia oraz szerszej w stylu 911 Turbo. Wystawiony na aukcji okaz to jeden z około 2100 wyprodukowanych egzemplarzy 911 Speedster’a. Opcjonalne wyposażenie dodatkowe obejmowało w nim podgrzewane fotele, akumulator o dużej wytrzymałości, sportowe fotele z elektryczną regulacją wysokości i klimatyzację. Wykończony srebrnym lakierem z czarną skórą we wnętrzu oraz czarnym dachem, ma przebieg zaledwie nieco ponad 4500 kilometrów. Wyceniony został na 220000 – 250000 euro, czyli około milion złotych, a do wylicytowania będzie już 8 kwietnia podczas aukcji organizowanej przy okazji targów Techno-Classica 2017 w Essen.

Link: http://www.coys.co.uk/cars/1989-porsche-911-speedster

LOT 149 – 1989 PORSCHE 911 SPEEDSTER
4,700 KMS FROM NEW
ESTIMATE €220,000-€250,000
Auction Techno-Classica 2017

LOT DETAILS
Lot Number 149
Reg. Number EU Registered
Chassis Number WPOZZZ91ZKS152019
Year 1989
Make Porsche
Model 911 Speedster
+44 208 614 7888
Call Coys Auction Dept for more info
or use the enquiry form below.

DESCRIPTION
In 1989 Porsche reintroduced one of their most iconic body styles – the Speedster. This uncompromising variant had not been offered since 1959 – at a time when 356s were rolling out of the factory and the 911 was still five years from inception. The first 911 Speedster was displayed at the Frankfurt Motor Show in September 1987 but it would be 16 months before production actually began in January 1989. Regular 911 Cabriolet body shells were used for the mechanically standard Speedster, these being modified to accommodate a cut-down, more steeply raked aluminium framed windscreen and special frameless one-piece side windows.

Both the standard narrow-body and wider Turbo shell were available in most markets although strangely only the latter could be specified in North America and Germany. Inside, the seat rails were dropped by 20mm, the seats themselves having been a combination of Sport backs with standard lower sections. The rear seats were disposed of and the vacant area carpeted like the Club Sport, an optional storage box (again like that of the CS) having been a sensible upgrade. A manual heater and wind-down windows were fitted as standard. The Speedster was a rare beast indeed, with the entire production run encompassing less than 2,100 cars – all of which were constructed between January and September 1989. Significantly, it was also the last model ever produced in Porsche’s old factory in Stuttgart.
The matching numbers example which we are pleased to offer here is a domestic market example and according to its letter of origin from Porsche, it was delivered on 13 June 1989. Optional extras fitted included heated seats, a heavy duty battery, limited slip differential, sports seats with electrical height adjustment and air conditioning. Immaculately finished in metallic silver with black leather interior and black hood, this 911 Speedster has a mileage of only a little over 4,500 kilometres from new.

Prior to sale, the car received a comprehensive service at a Porsche Main Agent, and is in possession of a new TÜV certificate which is valid until 2019. An incredibly low mileage example of a very rare model, this would surely be a worthwhile addition to any serious Porsche collection.