Porsche Standard J 1962 – UK

Po romansie z markami Austro-Daimler, Mercedes-Benz i Steyr, dr Ferdinand Porsche 25 kwietnia 1931 roku założył w Stuttgarcie własne doradztwo w zakresie projektowania. Najbardziej znanym produktem Porsche lat trzydziestych dwudziestego wieku stał się oczywiście Volkswagen Garbus, jednak firma działał także na innych polach, i to dosłownie. Już przed II wojną światową powstało klika prototypów silników benzynowych do traktorów, lecz dr Porsche przerzucił się szybko na jednostki wysokoprężne. Rozwinął serię jedno, dwu, trzy i czterocylindrowych jednostek chłodzonych powietrzem o mocy wyjściowej od 14 do 55 KM. Cechą charakterystyczną systemu napędowego Porsche było sprzęgło hydrauliczne pomiędzy silnikiem a przekładnią, co umożliwiło gładką zmianę biegów, redukując zużycie elementów transmisyjnych. Po wojnie Porsche nie mógł sam produkować ciągników, lecz udzielił licencji firmom Allgaier GmbH w Niemczech i Hofherr Schrantz w Austrii. W 1954 roku firma Mannesmann AG zintensyfikowała proces produkcji traktorów, zdobywając prawa do silnika Porsche i projektu ciągnika Allgaier, tworząc Porsche-Diesel Motorenbau GmbH. Oferowany na aukcji egzemplarz jest w pełni odrestaurowanym ciągnikiem Porsche Standard J, wyprodukowanym w 1962 roku. Obecny właściciel ciągnika nabył go w Niemczech w 1988 roku i importował go do Anglii. Ten rzadki, powojenny, niemiecki ciągnik doskonale nadaje się do pracy w małym ogrodzie lub gospodarstwa, jednak podejrzewamy, że bardziej prawdopodobne jest, że znajdzie miejsce jako element ciekawej kolekcji. W pełni odrestaurowany, sprawny, z pełną historią, dokumentacją i osprzętem, wyceniony został na 13000 – 15000 funtów, a więc około 62 – 71,5 tysiąca złotych.


Link: http://www.silverstoneauctions.com/porsche-tractor

Registration: Not Specified
Chassis Number: 4794
Engine Number: Not Specified
Number of cylinders: 3
CC: 2499
Year of Manufacture: 1962
Estimate (£): 13,000 – 15,000
(+buyer’s premium of 15% including VAT @ 20%)

The viewing and auction takes place at The Wing, Silverstone Circuit, Northamptonshire, NN12 8TN.
Viewing will take place from 10am on Friday 20th October and from 9am on Saturday 21st October 2017.

Following spells at the Austro-Daimler, Mercedes-Benz, and Steyr companies, all of which benefited greatly from his monumental engineering prowess, Dr. Ferdinand Porsche set up his own design consultancy in Stuttgart on 25th April 1931. Dr Ing. F Porsche’s most celebrated product of the 1930s was, of course, Hitler’s ‚People’s Car – the Volkswagen – but the company was also active in other fields, literally so in the case of its tractor project. Several prototypes were constructed prior to WW2, the earliest of which were powered by petrol engines, before Dr. Porsche turned to diesel power, eventually developing a series of one, two, three and four-cylinder air-cooled engines ranging in output from 14 to 55bhp. As with all things from Dr. Porsche’s fertile imagination, the tractors owed little to convention and much to creativity and efficiency and imagination. An unusual feature of Porsche’s drive system was its hydraulic coupling between the engine and the gearbox, which permitted smooth, clutchless gear changes, reducing wear on the transmission components and was simple to use and maintain by unsophisticated farmers.

After the end of the war, Porsche was barred from producing its own tractors and only companies that had been making tractors prior to and during the war were permitted to carry on, forcing Porsche to license its designs to other manufacturers. Agreements were concluded with two companies, Allgaier GmbH in Germany and Hofherr Schrantz in Austria, and then in 1954 Mannesmann AG diversified into tractor manufacture by acquiring the rights to Porsche’s engine and Allgaier’s tractor design, setting up Porsche-Diesel Motorenbau GmbH.

Offered here is a fully restored Porsche ‚Standard J’ tractor produced in 1962 and now superbly finished in Red and Cream. Its first owner was Ludwig Obermann and the original German log book shows him as the first registered keeper from 26/10/1962 until, many years later, ownership was transferred to his son Johann in May 1978. The tractor’s current owner acquired it in Germany in 1988 and imported it into England. Unusually, it’s accompanied by its original German documentation together with period colour brochures. The inventory also includes spares and ancillaries, a pasture topper, a parts book, and the relevant handbooks. It has recently been serviced, and a new battery fitted, so it now starts on the button with that characteristic three-cylinder soundtrack. This rare, post-war, German tractor is eminently suitable for working a small holding or market garden, however, we suspect it is more likely to occupy a corner of an eclectic Porsche collection.
In the memorabilia auction prior to the Porsche car sale, there are various tractor related items including a very rare illuminated dealer Porsche sign, an enamel sign, and other relevant period items.
This is a wonderful piece of Porsche history, and extremely desirable.

Najciekawsze samochody klasyczne, youngtimery i przyszłe klasyki na sprzedaż.