Renault 5 Turbo II 1983 – SPRZEDANE

Renault 5 Turbo to kolejna genialna konstrukcja stworzona w latach 80-tych, tym razem na potrzeby homologacji rajdowej grupy 4. Do małego, zwinnego samochodu z silnikiem umieszczonym centralnie zaprzęgnięto doświadczenia z turbodoładowanych jednostek wprost z Formuły 1. W wyniku tego eksperymentu, z małego silnika o pojemności 1,4 litra otrzymano 160 KM w wersji drogowej, a w wersjach wyczynowych nawet dwukrotnie więcej. Mały dwumiejscowy supercar po raz pierwszy pojawił się w formie prototypu na salonie w Paryżu w 1978 roku, a swój debiut zaliczył w 1980 roku w Tour de Corse, kiedy za jego kierownicą zasiadł sławny Jean Ragnotti. W ciągu prawie pół dekady produkcji powstały dwie generacji Turbo, i kiedy pierwsza, będąca podstawą homologacji, zdaje się być bardzo sportowa, wręcz hardcorowa, w drugiej znajdziemy zdecydowanie więcej cywilizacji i drogowych udogodnień. Renault 5 Turbo II stało się bardziej przystępne cenowo, a jego produkcja w stosunku do poprzednika była ponad półtora razy większa. Pomimo świetnych osiągów i sukcesów ekipy, po wprowadzeniu prawdziwego potwora – Audi Quattro, losy samochodów z tylnym napędem zostały policzone. To małe Renault symbolizujące koniec pewnej epoki i staje się czymś naprawdę wyjątkowym. Pięknie skonfigurowany egzemplarz wystawiony na aukcji zapiera dech i poszczycić się może rzadką w tych modelach klimatyzacją. Jego właściciel przez pierwsze 5 lat używał go do codziennej jazdy, po czym oddał do odświeżenia. Renault 5 Turbo z przebiegiem zaledwie 67 tysięcy kilometrów, w pięknym stanie, sprzedane zostało za 123,200 USD, czyli 421171 PLN.

Link: https://www.bonhams.com/auctions/24809/lot/158/

Lot 158
1983 RENAULT 5 TURBO II

US$ 120,000 – 150,000
PLN 410,000 – 510,000
To be sold without reserve
THE AMELIA ISLAND AUCTION
8 Mar 2018, 13:00 EST

FERNANDINA BEACH GOLF CLUB

1983 Renault 5 TURBO II

VIN. VF1822000D0000912

1,397cc OHV Turbocharged 4-Cylinder Engine
Bosch K-Jet Fuel Injection
158bhp at 6,000rpm
5-Speed Manual Transaxle
4-Wheel Independent Suspension
4-Wheel Disc Brakes

*Low mileage 1980s icon
*Refurbished and presented in beautiful condition
*Dazzling Electric Blue paint
*Long-term California ownership

THE RENAULT 5 TURBO

Not to be confused with the conventional front-wheel drive Renault 5 GT Turbo, the Renault 5 Turbo was a mid-engined homologation special built in limited numbers for Group 4 and Group B rallying. Renault’s considerable F1-derived, turbo-charging expertise was applied to the humble 1.4-liter overhead-valve engine, resulting in a power increase to 160bhp (in road trim), an output sufficient for a top speed of 125mph and a 0-60 time of less than seven seconds. Two iterations of the Turbo were produced over its nearly half decade production run. The first, retroactively referred to as the „Turbo I,” was the harder edged homologation car that featured many of the alloy components utilized in the competition cars. Later, Renault would introduce the Turbo 2 variant which was introduced after the initial competition requirements were met and so these cars utilized more parts from the standard 5 models. This brought with it a lower price tag, and the performance between the two iterations is negligible. Overall 1820 Turbo 1s were produced while 3167 Turbo 2s left the factory later.

A thinly disguised two-seater supercar, the Turbo was first seen in prototype form at the 1978 Paris Salon and made its competition debut in 1980 on the Tour de Corse, Jean Ragnoti’s 250bhp works car leading the event before succumbing to electrical trouble. In 1981, Ragnotti/Andrie won the Monte Carlo Rally outright for Renault and the following year Ragnotti won the Tour de Corse again. Upon the introduction of the monstrous Audi Quattro, the days of rear wheel drive rally cars were numbered. This small Renault represent the end of an era and is something truly special.

THE MOTORCAR OFFERED

With an MSRP of $22,500, the Renault 5 Turbo II was not exactly a cheap car in 1983, and you can see why. Presented here with rare features such as air-conditioning and the typical Gotti wheels, this Turbo II looks just right. The previous owner bought the car in the mid-1990s and drove it on a regular basis for the five years following its purchase. Later the car was given a thorough refurbishment, and the exterior color was changed from black to the as-delivered Electric Blue. At the same time the engine was gone through, and new brakes and suspension components were installed. The car is currently fitted with the period-correct 15-inch Gotti wheels. Under the current ownership, the vehicle has received additional work in the form of a new clutch being installed. A Devil Sport exhaust has also been fitted provided a mild power boost and a more aggressive sound.

With what is believed to be a genuine 67,000kms (42,000 miles) showing on the odometer, this 1980s icon is presented a clean CARFAX. As one of the hottest hatchbacks of the era, these youngtimer cars are increasingly popular and when one has driven them it is indeed clear why.