Renault Alpine A310 Fleischman 1979 – Francja

Renault Alpine A310 powstało w 1971 roku jako następca legendarnego modelu Alpine A110. Z początku wyposażone w czterocylindrowy silnik Gordini 1600 cm³, w 1976 roku zyskało mocniejszy, 2,7-litrowy silnik V6 produkujący ponad 150 KM. Ważący zaledwie 980 kg model A310 był zdolny rozpędzić się prawie do 225 km/h. Tak jak jego poprzednik A110, Apine A310 osiągnęło wiele sukcesów w rajdowej Grupie 4, łącznie z koroną French Rally Championship w 1977 roku. Renault Alpine A310 Fleischmann powstało jako nawiązanie do rajdowego wyglądu samochodu. Zabrała się za to niemiecka firma tuningowa Fleischmann Tuning, która oferowała części i body kity dla drogowych wersji samochodów. Okaz z aukcji zarejestrowany był po raz pierwszy w Niemczech w 1979 roku, jako część prywatnej kolekcji, w której pozostał przez większość życia. Wykończony w kolorze czerwonym z wnętrzem obitym czarną tkaniną zachował się w idealnym stanie. To dość specyficzne, tylnosilnikowe, małe coupé, w bardzo rzadkim pakiecie z charakterystycznym wyglądem i przebiegiem liczącym zaledwie 39500 mil, wycenione zostało na 30 – 40 tys. euro czyli ok. 128 – 170 tys. złotych, licytowane będzie bez ceny minimalnej.

Link: http://www.bonhams.com/auctions/24129/preview_lot/5088760/

1979 RENAULT ALPINE A310 V6 COUPÉ
Chassis no. A31045788
€30,000 – 40,000
PLN 130,000 – 170,000
To be sold without reserve
THE CHANTILLY SALE
CHANTILLY, CHÂTEAU DE CHANTILLY

1979 Renault Alpine A310 V6 Coupé
Chassis no. A31045788

The Alpine A110 Berlinette was launched in 1963 and soon became a legend in the rallying fraternity through its numerous successes, culminating in a European Rally Championship title with Alpine driver Jean-Claude Andruet at the wheel. By the late Sixties, Alpine’s competition record hadn’t gone unnoticed and they were eventually allocated Renault’s full competition budget, effectively becoming the ‚motorsport department’ for the French manufacturer. This close collaboration eventually led to Renault buying Alpine in 1973.

The follow-on act to the A110 was launched in 1971 with the Renault Alpine A310, featuring a four-cylinder, 1600cc Gordini engine. In 1976 the model was updated to accept a more powerful 2.7-litre V6 engine producing 150bhp. Weighing just 980kg and housing this improved power plant meant that the A310 was capable of almost 140mph. Like its predecessor, the A310 managed to replicate more competition success as a Group 4 rally entrant, eventually taking Guy Fréquelin to the French Rally Championship crown in 1977.

To emulate the look of the Group 4 Alpine A310’s, German-based firm, ‚Fleischmann Tuning’, began offering tuning parts and body kits for road customers to be able to upgrade their cars. These upgrades were rare and much sought after.

This particular left-hand drive example was registered new in Germany in 1979 and remained in a private collection for much of its time there. Finished in red with a black cloth interior, the car is in superb condition throughout, and sports the Fleischmann A310 ‚Group 4’ body. Correct, series one, three-stud ‚Gotti’ deep-dish wheels complete the look.

Now showing an unwarranted, but believed to be correct mileage of just over 39,500 miles, this car is thought to be the only one of its kind currently residing in the UK. Supplied with an MOT until August ’17, a UK V5c, past invoices, its original handbook, and the workshop manual. This Renault Alpine A310 is a rather special little coupé, very rare with distinctive looks, attractive but purposeful, rather like a French athlete in a German suit. We don’t think it will be very long before it finds a new home.