Renault Sinpar 4L 4×4 1986 – SPRZEDANE

Zaprezentowane po raz pierwszy w 1961 roku Renault 4, znane również jako 4L (wymowa nazwy to „Quatrelle”), to następca tylnosilnikowego 4CV i odpowiedź marki na święcącego tryumfy Citroena 2CV. Renault 4 było prawdopodobnie pierwszym udanym, masowo produkowanym hatchbackiem i podobnie jak 2CV, gwarantując wygodę podróżowania i przestrzeń we wnętrzu, stało się idealnym samochodem dla rodzin i rolników. Praktyczne i proste Renault 4 okazało się gigantycznym sukcesem handlowym francuskiego producenta, który sprzedał milion sztuk w zaledwie 4,5 roku. Niezwykle ciekawą odmianą tego modelu jest Renault Sinpar 4L z napędem 4×4, stworzone przez francuskiego producenta skrzyń biegów, którego projekt został później przejęty przez Renault. Bardzo rzadki i poszukiwany okaz z soft-topem, użytkowany przez PGHM (Peloton de Gendarmerie de Haute Montagne), czyli wysokogórski pluton policji, został wystawiony na aukcji. Renault Sinpar 4L 4×4, całkowicie odrestaurowane przez włoskiego entuzjastę, sprzedane zostało za 34500 euro, czyli około 144565 złotych.

Link: http://www.bonhams.com/auctions/24882/lot/396/

Lot 396
RENAULT SINPAR 4L GENDARMERIE 4X4 1986
€ 25,000 – 35,000
PLN 100,000 – 140,000
To be sold without reserve

LES GRANDES MARQUES DU MONDE AU GRAND PALAIS
8 Feb 2018, 14:00 CET

PARIS, THE GRAND PALAIS

1986 Renault Sinpar 4L ‚Gendarmerie’ 4×4 Hatchback
Chassis no. VF111280000550039

•Landmark French car
•Very rare 4×4 model with opening soft-top roof
•Used by the French Gendarmerie
•Restored condition
•Registered in France

Introduced in 1961 to replace the rear-engined 4CV, the front-wheel drive Renault 4 was arguably the first successful mass-produced hatchback. It was Renault’s answer to the Citroën 2CV, and like the latter featured long-travel torsion-bar suspension and a generously proportioned interior, making it the ideal choice for families and farmers. The Renault’s 747cc water-cooled four-cylinder engine was more refined and more powerful than the 2CV’s air-cooled twin (there was also a 603cc R3 version) and this advantage became even more marked following the introduction in 1963 of an 845cc unit. Larger, and more modern, engines were employed towards the end of production.

A ‚no frills’ workhorse, the practical Renault 4 would prove an enormous commercial success for the French manufacturer, which had sold one million of them after only 4½ years. The model was assembled in countries around the world, and by the time production ceased in 1994 over eight million Renault 4s had been built, making it the best-selling French car at that time.

Specialised variants included the ‚Sinpar’ 4×4 all-terrain model produced by the eponymous French transmissions manufacturer, whose design would later be taken over and built by Renault. The very rare and highly sought-after soft-top example offered here was used by the specialist PGHM (Peloton de Gendarmerie de Haute Montagne) in the French mountains. This particular car was used at the Col de Tende in the Southern French Alps.

Completely restored by an Italian enthusiast and almost as good as new, the Sinpar was bought by the current owner in 2016. It is registered in France and comes complete with a blue light.