Riley One-Point-Five 1962 – 150000 PLN – Poznań

Riley One-Point-Five (czyli po prostu 1.5) w zamyśle miał być luksusowym samochodem sportowym, na który mogliby sobie pozwolić przedstawiciele klasy średniej. Użytkownicy Riley’a z lat 50-60’ oraz historycy uważają model za niezwykle udany i wygodny. Rzadkością tamtych czasów był obszerny kokpit i miejsce na nogi kierowcy i pasażerów, zwłaszcza w autach sportowych. Samochód wyprodukowany został przez firmę William Riley, brytyjskiego producenta samochodów użytkowych i sportowych, działającego od 1890 roku w Coventry (w 1938 zakład przeszedł pod skrzydła BLM British Leyland Motor Corp.) Co ciekawe, równolegle produkowany był jego bliźniak Wolseley 1500, który posiadał tę samą konstrukcję, aczkolwiek był nieco słabszy i gorzej radził sobie na torach wyścigowych. Riley ukrył w sobie podwozie, zwieszenie oraz układ kierowniczy z Morris’a Minor, a jako serce stanowił mocny czterocylindrowy, rzędowy silnik B-serii o pojemności 1489 cm³ oraz skrzynia biegów Magnette. Produkcja w latach 1957 – 1965 zamknęła się ilością około 40000 sztuk. Obecnie samochód występuje rzadko, jedynie w rękach kolekcjonerów. Ten egzemplarz ponad 20 lat temu przebudowany został do sportu i może poszczycić się przepiękną historią wyścigową.

Riley One-Point-Five
Rocznik: 1962
Pojemność: 1489 cm³
Rodzaj paliwa: benzyna
Skrzynia biegów: manualna

Cena: 150000 PLN do negocjacji

Riley One-Point-Five w wersji Historic Rally z bogatą historią wyścigową.

Takie samochody jak ten na rynku pojawiają się rzadko. Unikatowy model, najwyższej jakości podzespoły racingowe, przeszłość historyczna z pucharami europejskich rajdów na swoim koncie oraz dołączony album fotograficzny z jego przebudowy oraz serwisów. Prawdziwa perła kolekcji Austor, która ma dalej ważną homologację FIA, w terenie sprawuje się znakomicie i od 1962 ma dalej te same tablice rejestracyjne.

Silnik 1489cm3, oryginalny BMC Tuning. Tłoki o wysokim stopniu sprężania; podwójne gaźniki SU; lekki i wyważony korbowód; głowica zoptymalizowane przez Petera Burgessa – cenionego specjalisty zajmującego się tego typu przeróbkami; utwardzone gniazda zaworowe dostosowane do paliwa 95; sportowy, lekki, odlany w całości wałek rozrządu Piper 285; kolektor robiony na zamówienie – polerowany w środku; filtr K&N, wyciągany filtr paliwa.

Skrzynia biegów
o przełożeniu 4,2:1, zaadaptowana z MGB. Dyferencjał o ograniczonym poślizgu (szpera) firmy Quaife. Odnowiony i wyważony wał GKN wraz z nowymi krzyżakami.

Zawieszenie SuperFlex
– poliamidowe tuleje zawieszenia przód i tył,
– amortyzatory regulowane Spax;
– geometria ustawiona pod sportowe użytkowanie;
– wzmocniony stabilizator poprzeczny.

Hamulce
– przód: tarcze i klocki Green Stuff;
– tył: Mintex Sport – odpowiednie dla modelu;
– silikonowy płyn hamulcowy;
– nowe miedziane przewody hamulcowe;
– węże hamulcowe Aeroquip.

Nadwozie
– odnowione halogeny Cibie;
– światło cofania 756 Lucas;
– mechaniczna halda;
– podwójny stoper z podświetleniem;
– lampa do czytania mapy dla pilota;
– dodatkowe reflektory halogenowe;
– alternator 40-amperowy; gaśnica;
– odcięcie prądu;
– nowe stalowe koła 4,5 cala z nowymi oponami Dunlop Historic;
– zatwierdzona klatka bezpieczeństwa;
– nowe wykładziny;
– laminowana przednia szyba Pilkington.

Samochód wysterowany na hamowni przez jednego z brytyjskich specjalistów (Peter Baldwin). Ważnym punktem całego systemu jest chłodzenie – 3-tubowa chłodnica, nowe silikonowe węże, lekka aluminiowa pompa.

Do 1996 roku był w posiadaniu jednej właścicielki (do przebiegu 36000 mil), następnie nabyty został przez brytyjskiego inżyniera RAF i kierowcy wyścigowego Cliff’a Doe.

Samochód w swojej karierze wyścigowej objechał znaczną cześć Europy, zaliczając prestiżowe eventy. Kierowcy: Cliff Doe, Robin Shackleton, Grant Cratchley.

Najważniejsze starty prezentowanego egzemplarza:

1997 – Scotch Corner Classic – Cliff Doe
1998 – Hughes rally, Targa Rusticana (day/night/day) – Cliff Doe
1999 – Solway Historic, Scotch Corner, Ilkley Jubilee, Alan Rogers, Regis – Cliff Doe Rally, East Anglian Classic, Bristow, Palladwr. (Championship Class winner – Cliff Doe. Rally of the Vales (non-championship event) – Cliff Doe
2000 – 2001 – Rally Continental Belgique, Champagne Classic, Honfluer Classic, Le Touquet Classic, Montreuil Classic – Cliff Doe
2000 – Targa Rusticana, Ross Traders, Palladwr – Cliff Doe
2001 – Circuit of Wales (3 day) – Cliff Doe
2002 – Targa Rusticana, Alan Rogers – Cliff Doe
2003 – Le Jog (DNF) broken gearbox – Cliff Doe
2005 – Ilkley Jubilee, Bruce Robinson Lincoln CC all-nighter – Cliff Doe 2007 Costa Brava, Harvest Tour – Cliff Doe 2008 Costa Brava (DNF), Regis Rally – Cliff Doe
2009 – Regis Rally, Montreuil Classic – Cliff Doe
2010 – Costa Brava – Cliff Doe
2011 – Tour of Cheshire – Robin Shackleton
2013 – Bugatti Owners Club Classic Hillclimb Championship Classic Saloon Cars 1st in Class – Grant Cratchley 2013 Rally of The Tests – Grant Cratchley
2013 – Cornuium Run 10th – Grant Cratchley

Numery rejestracyjne nadane 3 lipca 1962 roku i do dziś pozostały oryginalne – 336 YBH.

Auto z bogatą dokumentacją historyczną oraz tą aktualną, uwzględniającą dowód FIA dowód oraz dokumenty VIF. Opinia rzeczoznawcy oraz dokumenty do okazania.

Samochód prezentowany był na stoisku Giełdy klasyków na targach Retro Motor Show, 26-28 października 2018 w Poznaniu. Decyzją kapituły konkursu Retro Motor Awards otrzymał od organizatorów specjalną nagrodę targów, „Retro Pojazd”, jako jeden z trzech najciekawszych samochodów całej wystawy.

Retro pojazd

Telefon: +48 535 337 763
Miejscowość: Poznań