RUF CTR2 Sport 1998 – SPRZEDANY

Początki firmy RUF sięgają roku 1930, kiedy to Alois Ruf otworzył warsztat w Pfaffenhausen w południowych Niemczech, gdzie zajmował się autobusami turystycznymi. Alois Ruf Junior natomiast poświęcał tam swój czas i energię na odbudowę i serwisowanie samochodów marki Porsche, co przyniosło firmie niebywały sukces. W przeciągu kliku lat RUF stał się synonimem najlepszych inkarnacji stuttgarckich produktów. RUF CTR2 Sport powstał na bazie 993 Turbo w 1995 roku i w chwili wprowadzenia na rynek był jednym z najszybszych samochodów produkcyjnych na świecie, ustępując jedynie McLaren’owi F1. Chcąc zademonstrować osiągi w postaci 3,8 sekundy do setki i maksymalnej prędkości 350 km/h, RUF wystawił dwa egzemplarze CTR2 Sport do Pikes Peak Hill Climb w 1997 roku. I rzeczywiście obydwa samochody pokazały to co w nich najlepsze, czyli wszechstronność: bracia Steve i David Beddor zdołali zająć odpowiednio drugie i czwarte miejsce (a także zdobyć najlepszy czas w kwalifikacjach), co było o tyle nieprawdopodobne, że ich samochody były wciąż legalnie zarejestrowane, mogąc uczestniczyć w normalnym ruchu. Okaz z aukcji szczyci się świetną konfiguracją: charakterystycznym dla marki kolorem „yellowbird yellow”, napędem na cztery koła, nadwoziem wide body i 580-konnym silnikiem. Wyróżnia go unikalna konstrukcja tylnego zderzaka podporządkowana ekstraktorom ciepła, rzadkie felgi aluminiowe BBS oraz podpis Alois Ruf Jr w komorze silnika. Przebieg tego potwora to zaledwie 17647 km, a dom aukcyjny wycenia go na 450 – 550 tys. euro. Jeżeli chcecie wejść w posiadanie jednego z najbardziej wydajnych Porsche lat 90-tych i zaskoczyć niejednego nieświadomego posiadacza Ferrari czy Lamborghini, powinien zatem wystarczyć bilet do Paryża na 8 lutego i około 2 – 2,3 miliona złotych. Wylicytowany został za 526 400 euro.


Link: http://www.rmsothebys.com/pa17/paris/lots/1998-ruf-ctr2-sport/1701813

Lot 139

1998 Ruf CTR2 Sport

Chassis no. W09BC0361WPR06002
€450.000 – €550.000
Without Reserve
To be auctioned on Wednesday, February 8, 2017

580 bhp, 3,600 cc horizontally opposed six-cylinder engine, twin Turbocharges, all-wheel drive, six-speed gearbox, front and rear independent suspension, front McPherson-struts and wishbones, rear multi-link axle, and four-wheel carbon-ceramic brakes. Wheelbase: 2,270 mm

Only two private owners from new and 17,647 kilometres on the odometer
One of only 15 CTR2 Sports built by RUF
Accompanied by a Certificate of Authenticity and factory build sheet

The origins of RUF date back to the late 1930s when Alois Ruf Sr opened a garage in the small town of Pfaffenhausen in southern Germany, and after the war the company became known for developing touring buses. As the company’s success grew, Alois Ruf Jr began dedicating his time and energy to restoring and servicing Porsches. Ownership of the company passed to Alois Ruf Jr in 1974, and within a few years, the company became synonymous with the ultimate incarnations of Stuttgart’s finest products.

The CTR2 was launched in 1995 and was based on the 993 Turbo. At its launch, the CTR2 was one of the fastest production cars in the world, second only to the McLaren F1. To this day, the performance figures remain truly staggering, with a top speed of 217 mph and the sprint to 60 mph in a mere 3.8 seconds. Looking to demonstrate the new model’s performance, RUF entered two wide-body prototype cars in the 1997 Pikes Peak Hill Climb, driven by brothers Steve and David Beddor. Remarkably, whilst both cars were race prepared, they were also road registered and fully street legal; indeed, both cars were driven to and from the course, demonstrating not only the enormous performance potential of RUF’s latest giant killer, but also its versatility.

Finished in RUF’s trademark ‘blütengelb’ or ‘Yellowbird Yellow’, it boasted the ultimate all-wheel-drive configuration, wide body, and the full 580-horsepower engine. Finally, the car featured a unique rear bumper design incorporating additional heat extractors and was delivered sitting on rare factory option BBS alloy wheels. As a final finishing touch, Alois Ruf Jr signed the engine bay.

Clearly treasured and used very sparingly the car was recorded in 2004 as only having travelled 10,500 kilometres from new. The car was then sold by RUF to its second American owner before being imported into the United Kingdom in late 2016.

One of the greatest performance cars of its era, this CTR2 Sport is undoubtedly one of the finest examples in existence, showing only 17,647 kilometres on the odometer and with an unparalleled ownership history. This is a rare opportunity to own the ultimate performance Porsche of the 1990s and terrify some unsuspecting Ferrari and Lamborghini owners in the process, just as RUF intended.