Saab 96 V4 Rally 1967 – SPRZEDANY

Saab 96 narodził się w roku 1960, jako rozwinięcie konstrukcji modelu 93. Początkowo, podobnie jak poprzednik, otrzymał silnik dwusuwowy, a także wąską atrapę chłodnicy, co sprawiło, że nie każdy potrafił go odróżnić od poprzednika. Poważniejsze zmiany przyszły w 1964 roku, gdy wykorzystano szeroką atrapę chłodnicy, lecz prawdziwa rewolucja przyszła na rok modelowy 1967, gdy zdecydowano się na nowy silnik. Saab 96 V4 napędzany był przez widlasty, czterosuwowy, czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1498 cm³ i mocy 65 KM, znany m.in. z modelu Ford Taunus 15M. Wcześniej taką moc osiągały odmiany rajdowe, teraz był to dopiero punkt wyjścia. O ile w latach 60-tych szereg rajdowych tytułów zdobył za kierownicą dwusuwowych Saabów Erik Carlsson, kolejna dekada należała do Stiga Blomqvist’a. Zwycięstwa w Rajdzie Szwecji w latach 1971, 1972, 1973 czy Rajdzie RAC w 1971 roku to właśnie triumfy fabrycznego kierowcy Saaba odniesione na modelu 96 V4. Bez wątpienia tymi właśnie sukcesami zainspirowany został właściciel sprzedawanego egzemplarza. Saab 96 V4 zbudowany został z myślą o historykach, ma na pokładzie pełne wyposażenie rajdowe, łącznie z klatką bezpieczeństwa, układem gaśniczym czy odcięciem zapłonu. Jego silnik generuje imponujące 140 KM, czyli ponad dwukrotnie więcej, niż seryjna jednostka. Takie osiągi pozwoliły wygenerować tradycyjne metody tuningowe, ze zwiększeniem pojemności silnika, zastosowaniem ostrego wałka, kutych tłoków, większych gaźników czy udoskonaleniu układu dolotowego i wydechowego. Efekt to diametralna różnica w osiągach, aczkolwiek strona wizualna również nie została odpuszczona. Nowy lakier, halogeny, rajdowe felgi – wszystko tu prezentuje się doskonale i zrobione jest zgodnie ze specyfikacją z epoki. Imponujący egzemplarz.

Saab 96 V4 Rally
Rocznik: 1967
Przebieg: 1000 km
Pojemność: 1500 cm³
Rodzaj paliwa: benzyna
Skrzynia biegów: manualna
Moc: 140 KM

Sprzedam SAAB 96 V4 Rally. Samochód budowałem przez ostatnie 4 lata z myślą o historycznych rajdach. Celem był Rallye Monte-Carlo Historique. Samochód przeszedł bardzo głęboką modyfikację zgodną ze specyfikacją rajdową z epoki. Silnik aktualnie o pojemności 1850 cm, kute tłoki, sportowe korby, bardzo unikatowy sportowy dolot (cross flow), gaźniki Weber 45, zrobiony porting głowicy, ostry wałek, cały układ wydechowy. Modyfikacja chłodzenia oraz układu olejowego. Sportowe sprzęgło. Nowa instalacja elektryczna. Unikatowe sportowe halogeny. Akumulator przeniesiony do bagażnika. Bardzo unikatowe felgi RAC, które były robione tylko przez dwa lata do rajdowych saabów na specjalne zamówienie. Klatka bezpieczeństwa, fotele Sparco, 4 punktowe pasy Sparco. Układ gaśniczy oraz centralny wyłącznik prądowy. Dołożone wskaźniki ciśnienia oleju, temperatury oleju i płynu oraz wskaźnik napięcia ładowania. Samochód przeszedł renowację blacharską oraz ma dołożone wzmocnienia konstrukcji. Samochód był lakierowany 4 lata temu. Samochód kupiłem ok. 6 lat temu z Kańczugi. Miejsca, które jest kultowe dla posiadaczy klasycznych Saabów. Saab aktualnie na dotarciu mimo swojej bezkompromisowości daję się nim jeździć nawet w zwykłym ruchu ulicznym. Takich aut w takiej specyfikacji na świecie jest kilkanaście w Polsce jedyny. Dodam, że wszystkie warsztaty, które pracowały przy tym samochodzie były z najwyższej półki wiedzy i doświadczenia przy realizacji takiego projektu.