Saab 99 GL 1984 – SPRZEDANY

Saab 99 wyróżniał się nie tylko niebanalną, aerodynamiczną sylwetką, lecz także niezwykle sztywną i bezpieczną karoserią. „Born from jets” – „Zrodzony z odrzutowców” – głosił slogan reklamowy firmy Saab, znanej nie tylko z produkcji aut, ale i myśliwców Saab 35 Draken, będących pierwszymi europejskimi samolotami naddźwiękowymi. Saab na drodze największe emocje rozpalał w wersji 99 Turbo, będącej pierwszym popularnym samochodem osobowym na świecie wyposażonym w turbosprężarkę. Nie oznacza to, że tylko kolekcjonerskie już i drogie 99 Turbo warte jest uwagi. Również w wolnossącym wariancie Saab może oczarować. Wóz ma swój niepowtarzalny charakter i rozwiązania, jakie odnajdziemy tylko tu i w żadnych innych autach, jak na przykład kluczyk stacyjki zamontowany na środkowym tunelu – w miejscu, które nie wyrządzi krzywdy kolanu podczas wypadku. Ten egzemplarz posiada wciąż oryginalny lakier i oryginalne wnętrze, od 2011 roku przebywa w Polsce i był to czas spędzony w rękach pasjonatów, którzy wiedzieli jak o niego właściwie zadbać. Ciężko znaleźć w takim budżecie drugie równie ciekawe i oryginalne, a zarazem trwałe i bezpieczne auto.

Saab 99 GL
Rocznik: 1984
Przebieg: 197178 km
Pojemność: 1985 cm³
Rodzaj paliwa: benzyna
Skrzynia biegów: manualna
Moc: 100 KM

Wyposażenie:
– hak – oryginalny Westfalia
– oryginalna akcesoryjna konsola środkowa z głośnikiem
– automatycznie podgrzewane przednie siedzenia

Saab 99 GL, wyprodukowany w Finlandii w 1984 r.

Do 2011 użytkowany w Szwecji, od 2011 w Polsce – w moich rękach od 02.2017.

Posiada niezawodny 8-zaworowy, gaźnikowy silnik B201 o pojemności 2.0 i mocy 100 KM. W połączeniu z czterobiegową skrzynią dzięki dużej elastyczności jazda jest bardzo przyjemna.
Aktualny przebieg wynosi 197000 km – w moich rękach zrobił około 15000 km.

Saab posiada oryginalny lakier oraz oryginalne wnętrze. Nie był poddawany żadnym naprawom blacharsko-lakierniczym. Nie jest skorodowany. W 2017 przeszedł pełne zabezpieczenie nadwozia w firmie KROWN. Dodatkowo powłoka lakiernicza została poddana profesjonalnemu detailingowi oraz zabezpieczeniu.

Serwisowany jest w renomowanym serwisie Saab w Warszawie. Od 2017 przeszedł wiele mniejszych lub większych napraw, które zagwarantowały bezproblemowe użytkowanie: komplet amortyzatorów, kompletne sprzęgło, tarcze i klocki hamulcowe, kopułka i przewody zapłonowe, zregenerowana chłodnica, naprawa cięgna ssania, wymiana silnika nadmuchu oraz naprawa cięgien.
Kompleksowa regeneracja gaźnika przeprowadzona u p. Pietrzyka na ul. Szarych Szeregów w Warszawie.

Nie zostały pominięte również kwestie wizualne i związane z komfortem użytkowania: proszkowe malowanie felg (założone nowe opony całoroczne), wymiana paneli wewnętrznych tapicerki przednich drzwi, naprawa sprężyn fotela kierowca, montaż izolacji maski, poprawa instalacji radia i głośników.

Samochód jest naprawdę niezawodny. Nigdy mnie nie zawiódł. W zeszłym roku całkowicie bezproblemowo pokonał ponad 1700 km na IntSaab 2018 do Rygi.

Zdjęcia i opis tego egzemplarza można zobaczyć w teście porównawczym na łamach 143 numeru Classic Auto.