Syrena

FSO Syrena 103 1965 – 32500 PLN – Rzeszów

Powstała decyzją KC PZPR jako „popularny, oszczędzający czas środek przewozu, (…) przeznaczony dla racjonalizatorów, przodowników pracy, aktywistów, naukowców, przodujących przedstawicieli inteligencji”. Choć jej nadwozie było zgrabne, proporcjonalne i na czasie, miała swoje wady i ograniczenia. Najpoważniejszym było oparcie konstrukcji o podzespoły jedynego produkowanego w Polsce auta osobowego – Warszawy, co wpłynęło na jej znaczną nadwagę. Nie imponowała też jakością wykonania, choć w zestawieniu z powszechnie wówczas używanymi motocyklami i tak była ogromnym krokiem w przód, i na lata stała się obiektem pożądania. FSO Syrena 103 debiutowała w 1963 roku i była czwartą wersją produkcyjną auta. Otrzymała wzmociony, lecz wciąż dwucylindrowy, dwusuwowy silnik S-150 i jako przedostatnia zachowała tzw. „kurołapki”, czyli drzwi otwierane „pod prąd”. Odszukanie Syreny z tych lat zachowanej w pełnej sprawności i w oryginalnym stanie jest dziś niezwykle trudne. Ta z tego ogłoszenia zachowana jest imponująco.
Czytaj dalej

Syrena 105L 1976 – 24990 PLN – Warszawa

Restaurowanych z lepszym lub gorszym skutkiem Syren na rynku jest niemało, jednak nie ma jak dobrze zachowany oryginał. Ta Syrena 105L jest doskonale zachowana – wygląda jakby miała kilka lat. Jedynie żółte tablice pojazdu zabytkowego i Most Świętokrzyski w tle jedego ze zdjęć zdradzają, że jesteśmy już w XXI wieku. Kremowy lakier, czerwone wnętrze i błyszczący chrom mają dziś swój czar, który przekonuje bardziej, niż bezcelowe dyskusje w temacie technicznego zaawansowania konstrukcji Syrenki. Miło patrzeć na tak zachowane zabytki polskiej motoryzacji. Wszak już ich nie przybywa i jedyne, co nam pozostaje, to właściwa nad nimi opieka.
Czytaj dalej

Syrena 105 Lux 1982 – 21000 PLN – Kielce

Syrena 105 Lux była finalną, najbogatszą wersją produkowanego przez niemal pół wieku modelu, wyróżniającą się dźwignią zmiany biegów przenienioną na podłogę i regulowanymi oparciami foteli. W 1983 kończono jej produkcję, nie żegnając jej jednak z honorami, jak w późniejszych czasach Land Rovera, Garbusa czy Ogórka. Nie było mowy dumie z Syrenki… powszechnie traktowana była jako zło konieczne, przezywana „Skarpetą” i wyśmiewana. Na czasy by była znów traktowana z szacunkiem i uwagą, należało poczekać kolejne 30 lat. Dziś widząc taki okaz jak w ogłoszeniu nie jednemu zakręci się łezka w oku. Wymaga prac blacharskich, lecz zadziwia doskonale utrzymanym wnętrzem, co jest następstwem niskiego przebiegu.
Czytaj dalej

FSM Syrena 105L 1983 – Wheeler Dealers

Oto Syrenka, którą przygotowali Fani Czterech Kółek (Wheeler Dealers). Tak jak wszystkie samochody prezentowane w programie, tak i ona trafiła do sprzedaży. Ed i Mike niewątpliwie zrobili kawał dobrej roboty, i choć nie każdemu spodobają się przeprowadzone modyfikacje, odcinek ogląda się z prawdziwą przyjemnością. A kto nie widział, niech zobaczy poniżej.
Czytaj dalej