Talbot Lago T120 Cabriolet 1936 – SPRZEDANY

Ten Talbot Lago T120 Cabriolet życie zawdzięcza modelowi T150 z przepięknym nadwoziem „Teardrop” Figoni i Falashi. W 1946 roku egzemplarz #90110 otrzymał zupełnie nową formę – był to kabriolet przygotowany przez szwajcarską firmę karoseryjną Graber. Choć nigdy nie dowiemy się, czy przyczyną zmiany były szkody powstałe podczas wojennej zawieruchy, czy po prostu chęć mniejszego wyróżniania się na drodze, wóz dostał nowe życie i istniał w tej formie aż do 2002 roku. Wtedy zdecydowano się na przywrócenie samochodowi jego oryginalnego wyglądu, razem z nowym nadwoziem wykonanym według pierwotnego wzoru Talbot Lago sprzedany został w 2017 roku za ponad 3 miliony euro. To co pozostało, to piękne nadwozie, dla którego właściciel zdecydował się odszukać właściwego podwozia. Ponieważ nie udało się zdobyć T150, do prac wykorzystano T120, przeprowadzając pełną renowację karoserii i tworząc nowe wnętrze. Efekt prac jest oszałamiający, zajęli się tym najlepsi specjaliści Auto Classique Touraine i Graber Sportgarage, wystawiając faktury na łącznie 295 tysięcy euro (ok. 1,3 miliona złotych). Ile wart jest efekt ich prac? Na aukcji w Paryżu samochód sprzedano za jedyne 190 tysięcy euro (ok. 929 tys. zł po doliczeniu opłat aukcyjnych).

Link: https://www.artcurial.com/en/lot-circa-1936-talbot-lago-t120-cabriolet-par-graber-3888-68

Lot 68
Circa 1936 Talbot-Lago T120 Cabriolet par Graber
Estimation 190,000 – 270,000 €

Sale: 3888
Location: Salon Rétromobile Hall 2.1 Paris Expo – Porte de Versailles 75015 Paris
Date: 08 feb. 2019 14:00
Auctioneer: Hervé Poulain

Old French title
Swiss car to be customs cleared
Chassis No 85543

– Restoration by Auto Classique Touraine and Graber Sportgarage
– Restoration invoices totalling €295,000
– Elegant Graber bodywork and special history

The history of this automobile is closely linked to the one of the Talbot-Lago T150 C SS „Teardrop” by Figoni and Falashi #90110. Let’s go back right after the Second World War in 1946 when the owner of the famous „Teardrop” #90110, which couldn’t be tracked during the conflict, asked the Swiss coachbuilder Graber to fit a new convertible bodywork on its chassis. Did the car still have its original bodywork, did he want a more discreet automobile or did the bodywork simply vanish? No one seems to know. Nonetheless in 1946, Graber fits the 90110 chassis with a 4 Litres engine taken from the bodywork of the car we are offering here. Years later, #90110 goes into the hands of a major Swiss collector, still with its convertible body. Richard Adato, great historian of Delage, Delahaye and special Talbot-Lago and author of various books on this subject matter, would point out to him that his 90110 chassis was in fact originally a „Teardrop” bodywork, done by Figoni and Falashi. In 2002, the collector then decided to get the Graber convertible bodywork removed in order to put #90110 back into its original configuration by Auto Classique Touraine. Once it was back into its exceptional original livery, the car was auctioned and sold in 2017 for more than 3 million euros.

Having kept the Graber convertible bodywork, our collector asks Ateliers de Touraine to find another T150 chassis so the car could continue its life. None was found and it is finally on a T120 chassis that the bodywork was installed, right after a complete restoration of the body and a total rebuild of the interior. Graber Sportgarage took charge of the entire mechanical restoration. Both are then assembled by the excellent Atelier de Touraine, led by Patrick Delage.

The result is today presented at our auction sale. The bodywork has still kept the 4 litres inscription at the back, in memory of the T150 version that it once had. This Talbot Lago T120 convertible by Graber is however equipped with the right 3 litre engine and represents a beautiful marriage between an iconic chassis / engine and a highly elegant convertible body, which had been fitted on one of the most powerful pre-war cars between 1946 and 2002, the T150-C SS.

Lot from outside the EU: In addition to the commissions and taxes indicated above, an additional import VAT will be charged (5,5% of the hammer price for vintage/classic cars).

Photos © Loïc Kernen

Estimation 190 000 – 270 000 €