Veritas BMW Rennsport 1949 – Niemcy

Powojenny krajobraz w Niemczech był całkowicie odmienny od tego przed wybuchem działań wojennych, jeśli chodzi o zdobycze inżynieryjne, a konkretnie produkcję samochodów wyścigowych. Dominacja potężnych zespołów Mercedes-Benz i Auto Union w Grand Prix w latach trzydziestych była tylko odległym wspomnieniem. Powojenny plan rozbrojeniowy Niemiec spowodował spadek produkcji przemysłowej do około połowy poziomu z 1938 roku. Chcący się ścigać Niemcy zmuszeni byli do odzysku przedwojennych podwozi i silników, na przykład z modelu BMW 328. Wystawiony na aukcji okaz o numerze 85123 dostarczony został oryginalnie do dealera w Luksemburgu we wrześniu 1937 roku, a historię wyścigową rozpoczął z Honoré Wagnerem za kierownicą podczas wyścigu w Eifel w 1951 roku. Samochód w pewnym momencie trafić miał do wyścigowych ekspertów z firmy Veritas, aby przejść przeobrażenie do wersji RS. Proces ten został rozpoczęty, ale niestety nie ukończony przed zejściem firmy z wyścigowej sceny. Auto trafiło do Francji, a niektóre przesłanki mówią, że mógł zostać przekazany francuskiemu pracownikowi zamiast zaległej płatności. W 1978 roku ten niesamowity bolid, już w bardzo złym stanie i niekompletny, wyposażony w silnik Talbota i skrzynię French Cotal, odnaleziony został przez Jürgena Sinkela. Ten szanowany kierowca wyścigowy z Düsseldorfu postanowił go wyposażyć w układ napędowy firmy Bristol. Veritas BMW Rennsport przetransportowany do Wielkiej Brytanii, przeszedł pełną renowację, obejmującą żmudne odtwarzanie karoserii Veritas RS. Okaz zakupiony przez obecnego właściciela w 2000 roku w końcu zaczął ponownie jeździć, a na liście eventów można znaleźć Grand Prix Monaco Historique i Angouleme Circuit des Remparts oba w 2008, a także Eifel Rennen w 2012 roku. Podobnie jak w przypadku wielu sportowych samochodów wyścigowych z lat 50., a szczególnie tych napędzanych silnikami BMW, Veritas BMW Rennsport numer 85123 pozostaje niezwykle wszechstronnym i użytecznym samochodem wyścigowym. Z racji swojej historii, kwalifikuje się do wielu imprez dla klasyków, w tym do Grand Prix Monako Historique, Mille Miglia, Colorado 1000, Goodwood Revival czy Royal Automobile Club Woodcote Trophy. Okaz wyceniony został na 450 – 550 tysięcy euro, czyli około 1,9 – 2,3 miliona złotych, a licytowany będzie przy okazji targów w Essen już 12 kwietnia br.

1949 Veritas BMW Rennsport Tim Scott ©2018 Courtesy of RM Sotheby’s

Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/es19/essen/lots/r0012-1949-veritas-bmw-rennsport/732223

Lot Number 279

1949 Veritas BMW Rennsport
€450.000 – €550.000

RM | Sotheby’s – ESSEN 11 – 12 APRIL 2019 – Offered on Friday

Chassis No. 85123
Engine No. 105542

Impeccably restored by BMW/ Bristol Specialists TT Workshops at a cost of almost £100,000
Previous competitor in Plateau C of the Monaco Grand Prix Historique
Hugely eligible and immaculately prepared; ready to compete in vintage racing and rallying

In terms of engineering output—and specifically racing car production—the immediate post-war landscape in Germany was unrecognisable from that prior to the outbreak of hostilities. The domination of the mighty Mercedes-Benz and Auto Union teams in Grand Prix racing in the 1930s was but a distant memory, and the Allies’ post-war ‘industrial disarmament’ plan for Germany had seen industrial production slashed to roughly half the level of 1938, with widespread shortages existing in raw materials, facilities and labour. In the context of motor racing—and in direct contrast to the seemingly limitless development budgets of the 1930s—Germany immediately resolved to adopt a ‘make do and mend’ philosophy, with the pre-war BMW 328 engine offering a faint glimmer of hope to any aspiring engineers.

The underlying 328 chassis found here bears no. 85123 and was supplied to Chany Wagner, a BMW dealer located in Luxembourg. According to marque specialist Martin Schröder, the car was first registered in September of 1937 to Wagner. It was first seen with Honoré Wagner at a race in Eifel in 1951. Wearing racing no. 18 and entered as ‘Wagner Spezial BMW’, it finished 5th.

At some point the car was brought to Veritas, allegedly to be converted to RS specifications. This process was begun but was sadly never completed prior to Veritas going out of business. It is thought that the car might have been given to a French employee in lieu of outstanding payment. Unfinished at this time, the car was fitted with homemade bodywork and made its way to France.

In 1978, Jürgen Sinkel, a respected historic racer living in Düsseldorf, found this car in Southern France in poor condition. At this time, it was sporting a Talbot engine and a French Cotal transmission. Fuel filler caps were found next to the windshield mountings for side-mounted fuel tanks, a Veritas trademark. He removed the existing engine and gearbox, installing a Bristol engine and transmission in their place. Thereafter ownership passed to the celebrated Anglo-Iranian collector Fuad Majzub, but the car remained in Düsseldorf until at least 1990, and the car was later transported to renowned BMW and Bristol specialists TT Workshops Ltd. of Westbury, Wiltshire, for a complete restoration, which included painstaking recreation of Veritas RS bodywork.

Purchased by German enthusiast Claas Werner in 1995, the restoration at TT Workshops began in October of that year and was finally completed in the Spring of 1998, at a cost of almost £100,000. After sparing use by Werner in events such as the Eifel Klassik, the car was purchased in 2000 by the current owner, who used it extensively in events as diverse as the 2008 Monaco Grand Prix Historique, 2008 Angouleme Circuit des Remparts and 2012 Eifel Rennen. During its latter-day historic racing career, a further CHF 140,000 was spent on ongoing maintenance and race preparation with respected restoration and race preparation specialists Graber Sportgarage AG of Toffen, Switzerland.

As with many 1950s sports racing cars—and particularly those powered by the wonderfully tractable BMW engine—chassis no. 85123 remains an extremely versatile and usable car, equally at home on either road or track. Eligible for a wide range of motoring events, including the Monaco Grand Prix Historique, Mille Miglia, Colorado 1000, Goodwood Revival and the Royal Automobile Club Woodcote Trophy, it remains a rare, charismatic and highly significant example of early post-war German engineering.