Archiwum kategorii: Veritas

Veritas BMW Rennsport 1949 – Niemcy

Powojenny krajobraz w Niemczech był całkowicie odmienny od tego przed wybuchem działań wojennych, jeśli chodzi o zdobycze inżynieryjne, a konkretnie produkcję samochodów wyścigowych. Dominacja potężnych zespołów Mercedes-Benz i Auto Union w Grand Prix w latach trzydziestych była tylko odległym wspomnieniem. Powojenny plan rozbrojeniowy Niemiec spowodował spadek produkcji przemysłowej do około połowy poziomu z 1938 roku. Chcący się ścigać Niemcy zmuszeni byli do odzysku przedwojennych podwozi i silników, na przykład z modelu BMW 328. Wystawiony na aukcji okaz o numerze 85123 dostarczony został oryginalnie do dealera w Luksemburgu we wrześniu 1937 roku, a historię wyścigową rozpoczął z Honoré Wagnerem za kierownicą podczas wyścigu w Eifel w 1951 roku. Samochód w pewnym momencie trafić miał do wyścigowych ekspertów z firmy Veritas, aby przejść przeobrażenie do wersji RS. Proces ten został rozpoczęty, ale niestety nie ukończony przed zejściem firmy z wyścigowej sceny. Auto trafiło do Francji, a niektóre przesłanki mówią, że mógł zostać przekazany francuskiemu pracownikowi zamiast zaległej płatności. W 1978 roku ten niesamowity bolid, już w bardzo złym stanie i niekompletny, wyposażony w silnik Talbota i skrzynię French Cotal, odnaleziony został przez Jürgena Sinkela. Ten szanowany kierowca wyścigowy z Düsseldorfu postanowił go wyposażyć w układ napędowy firmy Bristol. Veritas BMW Rennsport przetransportowany do Wielkiej Brytanii, przeszedł pełną renowację, obejmującą żmudne odtwarzanie karoserii Veritas RS. Okaz zakupiony przez obecnego właściciela w 2000 roku w końcu zaczął ponownie jeździć, a na liście eventów można znaleźć Grand Prix Monaco Historique i Angouleme Circuit des Remparts oba w 2008, a także Eifel Rennen w 2012 roku. Podobnie jak w przypadku wielu sportowych samochodów wyścigowych z lat 50., a szczególnie tych napędzanych silnikami BMW, Veritas BMW Rennsport numer 85123 pozostaje niezwykle wszechstronnym i użytecznym samochodem wyścigowym. Z racji swojej historii, kwalifikuje się do wielu imprez dla klasyków, w tym do Grand Prix Monako Historique, Mille Miglia, Colorado 1000, Goodwood Revival czy Royal Automobile Club Woodcote Trophy. Okaz wyceniony został na 450 – 550 tysięcy euro, czyli około 1,9 – 2,3 miliona złotych, a licytowany będzie przy okazji targów w Essen już 12 kwietnia br.
Czytaj dalej Veritas BMW Rennsport 1949 – Niemcy