Volkswagen T1 High-Roof Panel Van 1967 – USA

To były piękne czasy, kiedy marki motoryzacyjne słuchały rynku i reagowały na sugestie. Tak było i z Volkswagenem w roku 1947, kiedy to holenderski importer, Ben Pon, zaproponował inżynierom producenta furgonetkę, niedługo po wyprowadzeniu pierwszych Typu 1 w swoim kraju. Niemcom spodobał się ten pomysł i postanowili jak najszybciej zbudować prototyp. Nowa furgonetka dzieliła wiele elementów podwozia z Garbusa, lecz zyskała całkiem nową karoserię. Van był początkowo pomyślany jako użytkowy pojazd dostawczy, doskonale dostosowany do ciasnych europejskich ulic. Auto o niewielkich wymiarach, z małym promieniu skrętu, było bardzo potrzebne. Oferowano również wersję z przedziałem dla pasażerów, a niedługo potem pojawił się Microbus, który mógł funkcjonować jako samochód rodzinny. T1, zwany również jako Typ 2, ewoluował. Był tak udanym modelem, że Volkswagen w 1956 roku zbudował dedykowany zakład produkcyjny w Hanowerze. Typ 2 wystawiony na aukcji wyposażony został w niezwykłą konstrukcję z wysokim dachem, tzw. “Hochdach”. Wysokie drzwi boczne zapewniają dostęp do przestrzeni ładunkowej tak wysokiej, że można stać w środku. Biorąc pod uwagę ciężkie życie tych furgonetek, niewiele z nich przetrwało do dziś. Okaz wystawiony na sprzedaż zbudowany był na rynek niemiecki, wykończony w kolorze Dove Blue i wyposażony w kilka opcji, w tym białe zderzaki i pasy biodrowe. Furgonetka odnowiona w latach 2003-2004, prezentuje się niemal jak nowa, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Jako część kolekcji został spersonalizowany za pomocą winylowej grafiki Taj Ma Garaj. Pomalowany na biało bagażnik dachowy został wykonany na zamówienie i ma pasującą do niego drabinę, która pomaga podkreślić, jak wysoka jest ta wersja T1. Ten uroczy samochód wyceniony został na 60 – 80 tysięcy dolarów, czyli około 235 – 315 tysięcy złotych, a licytowany będzie bez ceny minimalnej już 28 września w Dayton w Ohio.

1967 Volkswagen Type 2 High-Roof Panel Van Darin Schnabel ©2019 Courtesy of RM Sotheby’s

Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/tg19/the-taj-ma-garaj-collection/lots/r0019-1967-volkswagen-type-2-high-roof-panel-van/

Lot Number 377

1967 Volkswagen Type 2 High-Roof Panel Van
$60,000 – $80,000
Offered without reserve
RM | Sotheby’s – THE TAJ MA GARAJ COLLECTION 28 SEPTEMBER 2019
Chassis No. 217004334

Unusual high-roof example
The last year of Type 2 T1 production
Meticulously restored in 2004
White-painted roof rack with ladder

Dutch-market Volkswagen importer Ben Pon suggested a basic utility van to the automaker’s engineers in April 1947, not long after the first Type 1 Beetles arrived in his home country. The Germans liked the idea. As soon as they could, they built a prototype that shared much of its running gear but not its chassis with the Type 1. The van was initially conceived as a utilitarian delivery vehicle well suited to tight European streets with its narrow dimensions and short turning circle. A passenger version was also offered, while the Microbus that could function as a family car followed not long after. The Type 2 evolved with various body and powertrain upgrades that made it more functional.

So successful was the Type 2 that Volkswagen in 1956 built a dedicated Transporter production facility in Hanover, Germany. Assembly in Hanover continued into 1967 for European and North American markets, until a redesigned version known to enthusiasts as the T2, with a longer body and a single, larger windshield, arrived in late 1967.

This Type 2 is among the last of the T1 vans built and is fitted with the unusual high-roof, or Hochdach, configuration that allowed for even more utility. Extra-tall side doors provide access to a cargo area so tall that many adults can stand upright once inside. The vans left Hannover with unadorned interiors painted an innocuous off-grey hue, and nearly all were outfitted with custom shelving and the like. Given the hard lives these vans lived—if not with their first owners, then in their second and third lives as utility trucks—few are known to have survived.

This example was built for the German market in harmonious Dove Blue with a handful of options fitted, including bumper over-riders and lap belts. The van was restored between 2003 and 2004 by MetalKraft CoachWerkes in Cincinnati, Ohio, and has largely been displayed and not driven in the ensuing years. It presents in nearly new condition inside and out, and where it has been jovially personalized with Taj Ma Garaj vinyl graphics, it could be rechristened for a new purpose. A white-painted roof rack was custom-fabricated and features a matching stepladder that helps accentuate just how tall the high-roof version of the Type 2 really is. Inside, the van features grey upholstery in the original style, Wolfsburg lap belts, and a painted dashboard with a white grab handle.

Ready for personalization or to be the star of any gathering of vintage VW busses, this high-roof T1 is certainly among the finest examples to be found.