Abarth 2000 Sport Tipo SE010 1969 – SPRZEDANY

Abarth 2000 Sport Tipo o wewnętrznym kodzie „SE010” pojawił się po raz pierwszy w maju 1967 roku. Wyposażony w czterocylindrowy silnik DOHC o pojemności 2 l i mocy 250 KM, rurowe podwozie i lekkie nadwozie (całe auto ważyło ledwie 570 kilogramów), hamulce tarczowe na obu osiach, niezależne zawieszenie oraz 100-litrowy zbiornik paliwa do wyścigów długodystansowych. Egzemplarz wstawiony na aukcji to Abarth 2000 Sport Tipo SE 010 z 1969 roku, którego właścicielem był francuski kierowca wyścigowy Alain Finkelstein. Kierowca brał nim udział w Championnat de France de la Montagne w 1969 i 1970 roku, zajmując 3 miejsce w klasyfikacji generalnej w 1969 r. i 6 miejsce w roku 1970. Kolejnym właścicielem tego bolidu był Jean-Marie Porcier, który wystartował Abarthem w 1971 roku w Championnat de France, zajmując 2 miejsce w klasie i 14 w klasyfikacji generalnej. Po sezonie 1971 sprzedał go francuskiemu mistrzowi we wspinaczce górskiej, Pierre’owi Maublancowi. 8 maja 1976 roku Abarth przeszedł w ręce Jeana Rochera, który zatrzymał go przez kolejne 40 lat regularnie serwisując, a także przeprowadził jego renowację w 1986 roku. W 2016 roku syn Rochera podjął decyzję o przywróceniu świetności Abartha, dbając, by zachować wszystkie jego oryginalne cechy i detale. Nadwozie otrzymało świeży lakier, a prace zakończono latem 2017 roku. Po renowacji Abarth wziął udział w historycznym wyścigu górskim w Ollon-Villars w Szwajcarii oraz oraz w Montee des Légendes du Col de la Faucille w 2018 roku. Wraz z pojazdem przedstawiono rachunek sprzedaży z 1976 roku, paszport techniczny FFSA oraz historyczny paszport techniczny FIA ważny do 2026 roku. Abarth sprzedany został za 398750 euro, podczas aukcji 2 lutego w Paryżu.

1969 Abarth 2000 Sport Tipo SE010 Kevin Van Campenhout
©2021 Courtesy of RM Sotheby’s

Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/pa22/paris/lots/r0002-1969-abarth-2000-sport-tipo-se010/1168852

PARIS | LOT 218
1969 Abarth 2000 Sport Tipo SE010
€350,000 – €400,000 EUR
$390,000 – $445,000 USD
£300,000 – £340,000 GBP

€398,750 EUR | Sold

France | Paris, France
2 February 2022

Chassis No. SE010-0018
Engine No. 236 B 208

Raced in the 1969, 1970 and 1971 Championnat de France de la Montagne, with race highlights including 3rd overall in 1969 and 6th overall in 1970
Owned by three French hill climb racers including the 1967 and 1968 French hill climb champion, Pierre Maublanc
Powered by a 250 horsepower, 2.0-litre four-cylinder engine coupled to a five-speed manual gearbox
Underwent a nut-and-bolt restoration in 2016, finished in the period-correct red
Offered with a bill of sale from 1976, FFSA Technical Passport, FIA Historical Technical Passport, and a large collection of historic photographs

Please note that this lot is sold on a Bill of Sale.

The Abarth 2000 Sport Tipo, internally coded as “SE 010”, first emerged in May 1967 following the release of the “2000 Sport Spider Tubolare Prototipo”. In October 1967, the Series 1 Abarth 2000 Sport Tipo was introduced and featured a DOHC 2.0-litre four-cylinder engine generating 250 horsepower. The Series 1 tubular chassis was fitted with a 570 kilogram lightweight body, disc brakes all around, independent front and rear suspension and a 100-litre fuel tank for endurance racing.

This example is a Series 1 version of a 1969 Abarth 2000 Sport Tipo SE 010, first owned by a French racer Alain Finkelstein. He entered chassis number 0018 into the 1969 and 1970 editions of the Championnat de France de la Montagne, finishing the 1969 championship 3rd overall. The Frenchman finished the 1970 championship in 6th place; down on placing due to the introduction of single-seater race cars that reduced the competitive nature of the Abarth 2000.

Chassis 0018 was acquired between late 1970 and early 1971 by Jean-Marie Porcier, who fielded the Abarth in the 1971 Championnat de France, achieving 2nd in class and 14th overall on 20 June 1971 at the Course de Côte de Sainte Anne. Following the 1971 season, Porcier sold the Abarth to the renowned French hill climb champion, Pierre Maublanc. A period photograph depicts this Abarth sporting “Maublanc Racing Service” lettering and a Series 2 bonnet.

On 8 May 1976, Jean Rocher purchased chassis 0018 from Maublanc. Throughout the 40 years in Rocher’s ownership, the Abarth is said to have received regular servicing, maintenance, was pictured undergoing restoration in 1986 and participated in some motorsport events. In 2016, Rocher’s son took the decision to restore this hill climbing champion, with an aim of preserving the vehicles originality. Chassis 0018 was stripped down, with the drivetrain and running gear rebuilt. The body received a fresh coat of paint and the work was completed in the summer of 2017, as is documented by photos in this car’s history file.

Following the restoration, the Abarth participated at the historic hill climb of Ollon-Villars, Switzerland in August 2017, and the Montée des Légendes du Col de la Faucille in 2018. Presented with this vehicle is a bill of sale from 1976, copies of a magazine article that features this car, FFSA Technical Passport, FIA Historical Technical Passport valid until 2026, race history chart, and restoration photographs.