Archiwum kategorii: Abarth

Fiat-Abarth 750 GT 1960 – USA

Carlo Abartha chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Ten włoski „czarodziej” potrafił wycisnąć z popularnych samochodów Fiata wszystko, co najlepsze. Abarth 750 Gran Turismo oparty został na podwoziu skromnego Fiata 600. Wyposażony w aerodynamiczne nadwozie w stylu „double bubble” stworzone przez mistrzów z Zagato, jest dziś prawdziwą kolekcjonerską perełką. Za czasów swojej świetności Fiat-Abarth 750 GT był gwiazdą sportów motorowych. I nie chodzi tutaj tylko o wyścigi płaskie, ale i długodystansowe próby drogowe, jak Mille Miglia. Okaz wystawiony na sprzedaż był własnością nieżyjącego już kolekcjonera Toma Mittlera. Kosmetycznie odrestaurowany został tuż po przejęciu od Dennisa Veidemana w 1989 roku. Pełne uroku, lekko spatynowane czarne wnętrze i kultowe srebrne nadwozie, pięknie grają z lusterkami wyścigowymi w stylu Talbota i kołami Campagnolo. Nadwozie jest dobrze zachowane, a lakier nadal ma głęboki połysk. W momencie katalogowania samochód posiadał przebieg zaledwie 31089 mil. Ten mały pocisk licytowany będzie bez ceny minimalnej już w październiku, wtedy też przekonamy się, ile wart jest dla kolekcjonerów. Obecnie jego wartość szacowana jest na 80 – 100 tysięcy dolarów.
Czytaj dalej Fiat-Abarth 750 GT 1960 – USA

Abarth 500 EsseEsse 2012 – 45000 PLN – Niepołomice

Słodka pięćsetka przestaje być słodka gdy ukąsi ją skorpion. Każdy kto twierdzi inaczej, chyba nigdy nie zasiadł za sterami Abartha. Poszerzenia progów, zderzaki, dyfuzory, niższe zawieszenie, naburmuszony wyraz „twarzy”… wszystko to zdaje się krzyczeć: „tylko spróbuj wystartować do mnie na światłach!”. Abarth 500 (nie mylić z 595 i 695) w kultowej i najmocniejszej wówczas wersji EsseEsse opakowany w jeden z najbardziej męskich kolorów Grigio Cenere 676, z układem wydechowym Magneti Marelli Bombardone, to prawdziwy potwór! W jego konfiguracji potwierdza to chyba wszystko, od wentylowanych tarcz poczynając, przez zawieszenie Bilstein B14, aż po kubełkowe fotele firmy Sabelt. Precyzyjna manualna skrzynia, magiczny przycisk Sport, ekstramalne nastawy zawieszenia dzięki pakietowi EsseEsse, a 160 KM przy masie 1110 kg daje niesamowicie dużo frajdy z jazdy. Teraz chyba już nikt nie pokusi się o stwierdzenie, że pięćsetka w tej wersji to kobiecy samochód… a stausu przyszłego klasyka też nie można mu odmówić.
Czytaj dalej Abarth 500 EsseEsse 2012 – 45000 PLN – Niepołomice

Fiat Abarth 695 1974 – 65000 PLN – Poznań

Jest mały, włoski, przeuroczy, ale to prawdziwa sportowa maszyna o lwim sercu. Fiat Abarth 695 to maszyna natchniona przez włoskiego mistrza, Carlo Abartha. Ten egzemplarz to replika, ale w przypadku oryginalnych egzemplarzy mówimy o autach o wartości kilkukrotnie wyższej. Tutaj w zamian tutaj zobaczyć i zakupić możemy samochód zbudowany od zera, na podstawie nowych, tuningowych, włoskich części. Moc 54 koni mechanicznych osiągnięta z tak maleńkiej jednostki napędowej to prawdziwy szczyt możliwości – pozwalający wręcz zadziwić innych użytkowników dróg. Wzmocnione są hamulce i zawieszenie, ale z pewnością i nerwy kierowcy muszą być ze stali, jeżeli odważy się cisnąć tym maleństwem do oporu… a w końcu do tego zostało ono stworzone.
Czytaj dalej Fiat Abarth 695 1974 – 65000 PLN – Poznań

Fiat-Abarth 750 GT 1959 – SPRZEDANY

Mariaż Abartha z Zagato nie bez kozery uznać można za idealne połączenie: geniusz tuningu, potrafiący stworzyć z maleńkich Fiatów prawdziwe kieszonkowe rakiety i Zagato, mistrz tworzenia bardzo lekkich i pięknie wyglądających karoserii. Jeden z najbardziej znanych i interesujących samochodów stworzonych przez te dwie legendy – Fiat-Abarth 750 GT – był samochodem idealnie łączącym świat motorsportu i pasjonującego designu. Zbudowany na bazie Fiata 600, otrzymał aerodynamiczne i zmysłowe nadwozie z dachem „double bubble”. Niesamowity okaz wystawiony na aukcji, wyposażony jest w oryginalny, rzadki i bardzo pożądany silnik w specyfikacji Mille Miglia (nazwa wzięła się od specyfikacji przygotowanej na wyścig Mille Miglia, gdzie Fiat-Abarth 750 GT zdobył 1. miejsce w klasie w 1957 roku). Zgodnie z amerykańskim dokumentem „title”, pierwszym znanym właścicielem pojazdu był Huges Vincent z Nowego Jorku. Następnie Abarth sprzedany został do Kalifornii, gdzie pozostał aż do 2014 roku. Ostatnim miejscem pobytu samochodu była kolekcja znajdująca się w Holandii. W 2015 roku włoski znawca samochodów dokonał pełnej renowacji Fiata-Abartha 750 GT, przy użyciu oryginalnych części zakupionych u wybranych specjalistów w Turynie. Dziś samochód prezentuje się wyśmienicie i gotowy jest do jazdy i zajęcia należnego miejsca w nowej kolekcji. Ten rok jest wyjątkowy dla Abarth’a i Zagato – pierwsza z marek świętuje bowiem w tym roku 70-lecie, a druga 100-lecie istnienia. Samochód sprzedano za 103500 euro (444 tysiące złotych), wliczając prowizję domu aukcyjnego.
Czytaj dalej Fiat-Abarth 750 GT 1959 – SPRZEDANY

Abarth 595 SS 1970 – SPRZEDANY

Abarth 595 SS, czyli Sprint Speciale, był kolejnym krokiem Carlo Abartha w osiąganiu wysokiej wydajności z niewielkich silników Fiata 500. Powiększone cylindry i zmienione tłoki, przeprojektowane zawory, specjalny wałek rozrządu i układ wydechowy oraz większy gaźnik pomogły osiągnąć 34 konie mechaniczne (niemal dwukrotnie więcej niż w oryginale). Szacuje się, że w fabryce zbudowano ich jedynie 20 sztuk, a w roku 1970 powstało ich zaledwie 7. Ten okaz to replika zbudowana we Włoszech. Po sprowadzeniu do Polski w styczniu 2018 otrzymała kompletną modyfikację jednostki napędowej, dzięki której obecnie nie tylko wygląda rasowo, ale i fantastycznie jeździ.
Czytaj dalej Abarth 595 SS 1970 – SPRZEDANY

Fiat-Abarth 1000TC Berlina Corsa 1967 – SPRZEDANY

Carlo Abarth zawsze wiedział, jak dobrze przyprawić małe Fiaty. W latach 60-tych Fiat Abarth 1000TC, będący rozwinięciem Fiata 600, stanowił skuteczną konkurencję w klasie do 2 litrów dla takich wozów, jak Porsche 904 czy Ferrari Dino. Na licytacji w Arizonie 17 stycznia pojawił się ten odrestaurowany kilka lat temu Fiat, zbudowany z wykorzystaniem oryginalnych części Abarth’a. Jego wyścigowy wygląd z charakterystycznym tylnym skrzydłem zamiast pokrywy silnika bez wątpienia przykuwa uwagę, a szybka jazda musi gwarantować emocje. 110 koni przy masie poniżej 600 kg to niezapomniane przeżycie. Fiat-Abarth 1000TC Berlina Corsa licytowany bez ceny minimalnej osiągnął jedynie 16800 USD (około 63 tysiące złotych), co było mniej niż połową przedaukcyjnej wyceny.
Czytaj dalej Fiat-Abarth 1000TC Berlina Corsa 1967 – SPRZEDANY

Abarth 595 50th Anniversary Edition 2014 – 129000 PLN – Zielona Góra

A może by tak nostalgiczny hot-hatch? Abarth 595 50th Anniversary Edition, zaprezentowany w 2013 roku na targach we Frankfurcie, to hołd na 50-te urodziny Abartha 595 z lat 60-tych. Specjalna wersja wyróżniająca się białym, akrylowym lakierem, ręcznie malowanymi pasami oraz oznaczeniami o kroju identycznym jak w starym 595. We wnętrzu znajdziemy fotele wykończone biało-czerwoną skórą, aluminiowe nakładki na pedały oraz spłaszczoną u dołu kierownicę z łopatkami do zmiany biegów. Pod maską drzemie tutaj 1.4 T-Jet o mocy 180 koni mechanicznych, zatrzymają nas hamulce Brembo, a dźwiękiem uraczy układ wydechowy Record Monza. Okaz z ogłoszenia to 195 egzemplarz z 299 wyprodukowanych. Pewnie jak zwykle, możemy spierać się o to, czy jest to klasyk. Warto przed debatą przyjąć do wiadomości fakt, iż właśnie w tym roku FCA Heritage, zajmujące się podtrzymywaniem dziedzictwa marek koncernu, podczas targów „Auto e Moto d’Epoca 2018” ogłosiło certyfikację tzw. „Instant Classic” dla samochodów produkowanych dziś w limitowanych seriach, posiadających potencjał kolekcjonerski. A to właśnie okaz taki jak ten…
Czytaj dalej Abarth 595 50th Anniversary Edition 2014 – 129000 PLN – Zielona Góra

Fiat-Abarth 595 SS 1967 – Włochy

Pierwszy zmodyfikowany przez Abartha Fiat Nuova 500 pojawił się już w 1957 roku, a 6 lat później Carlo zastosował i zaprezentował nowe rozwiązanie. Powiększony do 593 cm³ pojemności silnik modelu Fiat-Abarth 595 uzyskał maksymalną moc 27 KM. Ta konwersja pozwalała osiągać maksymalną prędkość ponad 120 km/h. Obniżone zawieszenie samochodu, szerzej rozstawione koła i dobre opony polepszały prowadzenie. Kolejna niesamowita maszyna Karla Abartha wyciskała z małego silniczka 32 KM i nosiła oznaczenie 595 SS, czyli 595 Sprint Speciale. Kiedy Fiat w 1965 roku wprowadził do produkcji najnowszy model 500F, w którym zastosował drzwi z zawiasami z przodu, zawieszone na zmodyfikowanej i cięższej karoserii, odpowiedź Carla była oczywista – zwiększenie mocy, tym razem do szalonych 34 KM. Ten piękny Fiat-Abarth 595 SS wystawiony na aukcji po raz pierwszy zarejestrowany został 26 maja 1967 roku na Sergio Lucca Barlera w Turynie. Według poprzedniego właściciela samochód został wyłączony z użytku na kilka lat i wyrejestrowany, zanim został zakupiony w 1994 roku przez włoskiego specjalistę od marki Abarth. Ten ostatni rzetelnie podszedł do przywrócenia Abartha do świetności i zarejestrował go ponownie dopiero w 2014 roku. Samochód jest w doskonałym stanie, oferowany z dokumentami homologacyjnymi ASI, wyceniony na 55 – 65 tysięcy euro, czyli 240 – 280 tysięcy złotych.
Czytaj dalej Fiat-Abarth 595 SS 1967 – Włochy

Fiat 2300S Abarth 1964 – Niemcy

Na turyńskim Motor Show w 1960 roku Carrozzeria Ghia po raz pierwszy pokazała dzieło Sergio Sartorelliego – koncept Fiata 2300 Coupé. Studio Ghia w planach miało produkcję modelu w swojej fabryce, jednak nie zdołało sprostać założonym planom produkcji. Konstrukcja Fiata powstawała więc pod kontrolą Ghia w OSI – Officine Stampaggi Industriali. Za projekt sześciocylindrowego silnika o pojemności 2,3 litra, w który wyposażono Fiata, odpowiedzialny był były inżynier Ferrari, Aurelio Lampredi. W 1962 roku światło dzienne zobaczył Fiat 2300S ze zmodyfikowanym silnikiem, którym tym razem zajął się Carlo Abarth. Wyższy stopień sprężania, ostrzejszy wałek rozrządu i dwa dwugardzielowe gaźniki Webera pozwoliły otrzymać 137 KM. Zwiększenie mocy w samochodzie spowodowało potrzebę zmodyfikowania układu hamulcowego, 2300S otrzymał więc hamulce tarczowe na obu osiach. W chwili wprowadzenia na rynek Fiat 2300S Abarth był jednym z najgorętszych GT na rynku, a jego osiągi porównywać można było z takimi cudami, jak Lancia Flaminia czy Alfa Romeo 2600. Piękny egzemplarz w odcieniu Fiat Rosso z czarnym wnętrzem, licytowany będzie już 4 sierpnia w Niemczech. Aby stać się jego właścicielem według wyceny domu aukcyjnego, należy posiadać 30 – 35 tysięcy euro, czyli około 130 – 152 tysięcy złotych.
Czytaj dalej Fiat 2300S Abarth 1964 – Niemcy

Fiat Abarth 595 SS 1970 – UK

Fiat Abarth 595 SS, czyli Sprint Speciale, był kolejnym krokiem Carlo Abartha w osiąganiu wysokiej wydajności z niewielkich silników Fiata 500. Powiększone cylindry i zmienione tłoki, przeprojektowane zawory, specjalny wałek rozrządu i układ wydechowy oraz większy gaźnik pomogły osiągnąć 34 konie mechaniczne (niemal dwukrotnie więcej niż w oryginale!), a także zdecydowanie wyższy moment obrotowy przy średnich prędkościach obrotowych, co tchnęło w małego szkraba nowe życie i całkowicie odmieniło wrażenia z jazdy. Obniżone zawieszenie oraz szersze koła i opony pomogły wykorzystać zwiększoną wydajność i przełożyć ją na przyczepność. Skorpion od lat zatruwa swym jadem umysły kolejnych pokoleń fanów wyjątkowych samochodów i emocji. Przez dekady powstały niezliczone repliki w wielu wariantach, ale prezentowany na aukcji egzemplarz to oryginalny Fiat Abarth 595 SS. Szacuje się, że w fabryce zbudowano ich jedynie 20 sztuk, a w roku 1970 powstało ich zaledwie 7. Prezentowany okaz został odrestaurowany w 2011 roku, a cztery lata później trafił do Wielkiej Brytanii. Mały Fiat o białym lakierze i czarnym wnętrzu od 2015 roku pozostaje w rękach prywatnego kolekcjonera, a jego stan oceniany jest na konkursowe A1. Ten niezwykły skorpion z certyfikatami oryginalności wyceniony został na 50 – 70 tysięcy funtów, czyli 240 – 330 tysięcy złotych, a wylicytować go będzie można już 18 marca podczas Goodwood Members’ Meeting w UK.
Czytaj dalej Fiat Abarth 595 SS 1970 – UK