Alfa Romeo 155 V6 TI DTM 1994 – Francja

Wyścigi Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM), powszechnie uważane za najbardziej spektakularną i ekscytującą serię wyścigową samochodów turystycznych lat 90., mogły się pochwalić świetnymi kierowcami, znaczącym zaangażowaniem producentów i, co najważniejsze, doskonałą promocją. W 1993 roku seria przyjęła przepisy Klasy 1 FIA, które zezwalały na rozwój wysokoobrotowych, wielocylindrowych silników, zaawansowanych systemów napędu na cztery koła i kontrowersyjnych, ale aerodynamicznie wydajnych nadwozi. Techniczna swoboda odegrała kluczową rolę w decyzji Alfy Romeo o dołączeniu do serii z oszałamiającym modelem 155 V6 TI, napędzanym 2,5-litrowym silnikiem V6 z napędem na cztery koła. Już w debiutanckim roku Alfa Corse odniosła 14 zwycięstw w cyklu liczącym 22 wyścigi, miażdżąc konkurencję w postaci wspieranych przez fabryki zespołów AMG-Mercedes i Joest-Opel. W 1994 roku, mimo znacznych udoskonaleń technicznych, w tym nowego systemu ABS Kelsey-Hayes i aktywnego zawieszenia, znać dała o sobie zawodność samochodów, a Nicola Larini zamiast mistrzostwa zgarnął tym razem 3 miejsce w klasyfikacji końcowej.

Spektakularny samochód oferowany na aukcji jest jednym z zaledwie 10 egzemplarzy samochodu wyścigowego w specyfikacji z 1994 roku skonstruowanego przez Alfa Corse i jednym z trzech samochodów, które startowały w sezonie ’94. Prowadzony był wyłącznie przez weterana Grand Prix, Christiana Dannera. Kierowca zdobył nim 14 punktów, w tym dwa 2. miejsca w majowej rundzie Nürburgring Eifelrennen. Ostateczne 9. miejsce w klasyfikacji DTM w 1994 roku zostało dodatkowo uzupełnione o 3. miejsce w pierwszym z dwóch wyścigów w Mugello we Włoszech.

W 2017 roku samochód został poddany kompleksowej renowacji przez eksperta marki, Fabrizio Pandolfiego.
Samochód został nabyty przez obecnego właściciela w 2018 rok dostarczany jest z pakietem części zamiennych, który obejmuje zapasowy silnik, dwie skrzynie biegów i zapasowy przedni mechanizm różnicowy, a także oryginalny Wagenpass, czyli książkę samochodu sportowego.


Michael Nehrmann ©2024 Courtesy of RM Sotheby’s

Link: https://rmsothebys.com/auctions/pa25/lots/r0023-1994-alfa-romeo-155-v6-ti-dtm/

Chassis No. ZAR16700000088171
Registration: Bill of Sale Only
Location: France | Paris, France

1994 Alfa Romeo 155 V6 TI DTM
€500,000 – €600,000 EUR

One of just 10 examples of the 155 V6 TI constructed by Alfa Corse for the 1994 DTM season
Subsequently delivered to, and raced by, the semi-Works Schübel Engineering squad
Driven throughout the 1994 DTM season by 36-time Grand Prix starter Christian Danner
Achieved two podium placings and a further 12 points-scoring finishes en route to 9th place in the end-of-year Championship standings
Driven in four races of the 1995 DTM campaign by ex-Formula 1 driver, Stefano Modena
Exquisitely restored by marque specialist Fabrizio Pandolfi in 2017, with only minimal mileage having been covered since
Presented in its correct 1994 Schübel livery and accompanied by a spares package

Paris 2025, Lot 227
To be offered on Wednesday, 5 February 2025

Widely viewed as the most spectacular and exciting manifestation of the 1990s touring car boom, the Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM) was blessed with star drivers, significant manufacturer involvement and, crucially, excellent promotion.

In 1993, the series adopted the Class 1 FIA ruleset, which permitted the development of high-revving, multi-cylinder engines, advanced four-wheel-drive systems, and outrageous-yet-aerodynamically efficient “silhouette” bodywork. Such technical latitude was instrumental in Alfa Romeo’s decision to join the series with its stunning 2.5-litre, V6-powered, four-wheel-drive 155 V6 TI model. Remarkably, the marque’s new charge took 14 wins in its debut year and defeated the rival Works-backed AMG-Mercedes and Joest-Opel teams to secure the 1993 title in the hands of Nicola Larini.

Alfa Romeo returned to the series in 1994; its principal Alfa Corse squad was supported once again by the three-car, semi-Works Schübel Engineering team. Although benefitting from significant technical improvements—including a new Kelsey-Hayes ABS system and Active Suspension—Alfa Romeo’s campaign was blighted by poor reliability; Mercedes-Benz securing the 1994 title courtesy of Klaus Ludwig, with Larini no better than 3rd in the final standings.

The spectacular car offered here is one of just 10 examples of the 1994-specification racer constructed by Alfa Corse, and one of the three cars campaigned by Schübel. Driven exclusively by Grand Prix veteran Christian Danner, it secured no fewer than 14 points-scoring finishes, including two superb 2nd-placed finishes at May’s Nürburgring Eifelrennen round. An eventual 9th place in the 1994 DTM standings was further supplemented by a 3rd-placed finish in the first of two non-Championship races in Mugello, Italy.

In 1995, this car passed into the hands of the Arese-based Euroteam squad, for whom Danner’s Formula 1 contemporary Stefano Modena piloted it in the first four races of that year’s DTM. Appropriately, the car’s competitive career concluded on a high note, with a 5th and a 2nd at Avus in early May; the car returning to Alfa Corse for display purposes thereafter.

In 2017, the car was subjected to an exacting “bare metal“ restoration by marque expert Fabrizio Pandolfi and has covered only minimal mileage since. Acquired by the present owner in 2018, it is accompanied by a spares package that includes a spare engine, two gearboxes, and a spare front differential, as well as its original Wagenpass.