Alfa Romeo Giulietta SZ Coda Tonda 1961 – SPRZEDANA

W złotym wieku motoryzacji, jakim bez wątpienia były lata 60-te XX wieku, istniał prosty przepis na sukces w sportach motorowych: lekkie, opływowe nadwozie i silnik pełen charakteru. Z tych właśnie czasów pochodzi Alfa Romeo Giulietta SZ, produkowana w latach 1959-1963. Skrót SZ pochodzi od „Sport Zagato”. Projektant tej Alfy, Elio Zagato, został poproszony w 1957 roku o odbudowę nadwozia Giulietty Sprint Veloce, zniszczonego w Toskanii podczas Mille Miglia w 1956 roku. Piękne linie tej Alfy podyktowane są uwarunkowaniami aerodynamicznymi. Giulietta „Coda Tonda”, czyli z zaokrąglonym tyłem, została oficjalnie zaprezentowana podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 1960 roku. Nadwozie wykonane ze stopu aluminium było zdecydowanie bardziej opływowe niż Sprint Veloce i lżejsze o około 130 kilogramów. Samochód wystawiony na aukcji został wypatrzony w Anglii w 2012 roku. Wśród dokumentów auta jest list z działu Heritage Alfa Romeo, potwierdzający, że numer AR-00051 odpowiada czerwonej Alfie Romeo Giulietta SZ (1001.26), ukończonej 29 września 1960 i sprzedanej 23 grudnia 1960 firmie Thomson & Taylor z siedzibą w Byfleet. Ta Alfa Romeo Giulietta „Coda Tonda” to jedna z zaledwie 200 zbudowanych sztuk. Przejechała mniej niż 1000 km od czasu renowacji. Licytowana 18 marca podczas targów Rétromobile w Paryżu, sprzedana została za 417200 euro, czyli prawie dwa miliony złotych.

Link: https://www.artcurial.com/en/lot-1961-alfa-romeo-giulietta-sz-coda-tonda-4134-119

Lot 119
1961 Alfa Romeo Giulietta SZ Coda Tonda
Estimation 400,000 – 600,000 €

Sold for 417 200 € inc. premium

Sale: 4134
Location: Salon Rétromobile, Paris
Date: 18 mar. 2022 15:00

French title
Chassis n° AR-10126-00051
Engine n° AR-00120-00175

– Rare Zagato version
– Fully restored
– Eligible for the biggest international events

After a disappointing adventure with a Lancia B20, Bruno Lafourcade refused to remain disheartened, and set out in search of an Italian with a more sporting temperament. ” In 2012, we came across this ” Coda Tonda ” (round tail) being restored by a specialist in Italy „, remembers François Chevalier. ” It had come from England. The car had never been raced but it was quite tired ” recalls François, a lifelong friend of Lafourcade. A British registration document coming with this Alfa Romeo, registered 958 HYK, allowed the history to be traced up to the previous owner, a certain Mr C. who had owned the car since 1983.
Among other documents supplied with the car is an interesting letter from Alfa Romeo’s Heritage department, confirming that chassis AR-00051 corresponds to a red Alfa Romeo Giulietta SZ (1001.26), completed on 29 September 1960 and sold on 23 December 1960 to Thomson & Taylor, based in Byfleet (GB). And so, Bruno Lafourcade decided to buy this elegant car, ideal for fast-paced road trips. The little Giulietta is equipped with removable tubular bumpers intended to preserve its delicate aluminium bodywork when being used on the road, as Bruno liked to do.
The sporting career of the Alfa Romeo Giulietta began as soon as the model was launched. It didn’t take Alfa Romeo long to offer sporting enthusiasts the Giulietta Sprint Veloce. Then came the need to build further radical versions with more aerodynamic, lightweight coachwork. This Alfa Romeo Sprint Zagato (SZ), built on the platform of the short wheelbase Spider, was equipped with the classic four-cylinder, twin-cam 1300cc engine that produced 116 bhp. This genuine race car, designed by Elio Zagato, weighed just 785 kg and could reach the ” magical ” speed of 200 km/h with ease.
One of just 200 examples built, this Alfa Romeo Giulietta ” Coda Tonda ” has covered less than 1000 km in Les Alpilles since its restoration. Eligible for the best historic events, rare and elegant, this Alfa Romeo offers a unique opportunity to drive a car wearing a Z for Zagato.

Estimation 400 000 – 600 000 €