Alfa Romeo SZ 1991 – SPRZEDANA

Podczas salonu motoryzacyjnego w Genewie w 1987 roku zapanowała konsternacja wśród widzów, gdy Alfa Romeo zaprezentowała model SZ, szybko i pieszczotliwie nazywany „Il Mostro”. Frankenstein Alfy Romeo szokował z wielu powodów, nie tylko ze względu swoją na brutalistyczną stylistykę. Alfa Romeo wskrzeszając tradycję budowania specjalnych nadwozi z przełomu lat 50. i 60. XX wieku, podjęła współpracę z Carrozzeria Zagato. Co ciekawe, za pierwsze szkice odpowiedzialny był Robert Opron, wcześniej współpracujący z Citroenem. SZ budowany w fabryce Zagato w Terrazano di Rho, powstawał na podwoziu Alfa Romeo 75, do którego „doklejano” karoserię wykonaną, oprócz aluminiowego dachu, z lekkiego, formowanego tworzywa sztucznego. Wnioski wyciągnięte z programu wyścigów IMSA wpłynęły na zawieszenie SZ, które zapewniło samochodowi doskonałe prowadzenie i przyczepność. Podczas testów rejestrowano boczne siły przeciążenia dochodzące do 1,4 G, co było wartością rekordową dla samochodów produkcyjnych. Rozwój zawieszenia nadzorowany był przez inżyniera Giorgio Pianta, byłego kierownika fabrycznych zespołów rajdowych FIAT i Lancia. 210-konna wersja znakomitego 3-litrowego V6 Alfy zapewniała prędkość maksymalną 245 km/h. Zaprojektowany przez Giuseppe Busso silnik jest powszechnie uznawany za jedną z najlepszych jednostek tamtych czasów, a na pewno jedną z najwspanialej brzmiących szóstek w historii. Silnik ten w Alfie Romeo SZ montowany był wzdłużnie i napędzał tylne koła za pośrednictwem pięciobiegowej manualnej skrzyni biegów. Doskonałe osiągi SZ osiągnięto także dzięki wyjątkowo niskiemu współczynnikowi oporu powietrza wynoszącemu 0,30 Cd. Był to efekt wielu godzin spędzonych w tunelu aerodynamicznym. Do czasu zakończenia produkcji Zagato zbudowało zaledwie 1036 sztuk coupe SZ. Ten nieskazitelny egzemplarz wystawiony na aukcji został dostarczony do właściciela jako nowy w rodzimych Włoszech i po raz pierwszy zarejestrowany w 1994 roku. Od nowości przejechał mniej niż 1300 kilometrów, dzięki temu jest zachowany w cudownym stanie zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Dom aukcyjny wycenia go na 60 – 90 tysięcy euro, a licytowany bez ceny minimalnej sprzedana została za ponad 93 tysiące euro, czyli około 426 tysięcy złotych.


Link: https://www.bonhams.com/auctions/26997/lot/19/

LOT 19
Only 1,300 kilometres from new
1991 ALFA ROMEO SZ COUPÉ

Sold for € 93,150 (PLN 426,505) inc. premium

Coachwork by Carrozzeria Zagato
Chassis no. ZAR16200003000590
Engine no. AR61501000600

€ 60,000 – 90,000
PLN 280,000 – 410,000
To be sold without reserve

The Zoute Sale
10 Oct 2021, 14:00 CEST

Knokke-Heist, Place Albert de Knokke Le Zoute

ONLY 1,300 KILOMETRES FROM NEW
1991 ALFA ROMEO SZ COUPÉ
COACHWORK BY CARROZZERIA ZAGATO
CHASSIS NO. ZAR16200003000590
ENGINE NO. AR61501000600

• One of only 1,036 built
• 'Il Mostro’ controversial design by Robert Opron
• Italian delivery
• Pristine condition

Footnotes
„With little in the range of much performance intent, out of nowhere Alfa Romeo showed something called the ES30 design study at the 1987 Geneva motor show. The Alfa Romeo SZ was born. Those of a younger disposition might know Alfa Romeo products to be attractive, but underwhelming to drive. Well, the SZ was the other way around. Affectionately nicknamed 'Il Mostro’, Alfa Romeo’s Frankenstein shocked for many reasons, not least its brutalist styling.” – evo magazine.

Reviving its tradition of building special-bodied Alfa Romeos, including the original SZ (Sprint Zagato) competition coupé of the late 1950s and early 1960s, Carrozzeria Zagato unveiled the outrageous new SZ at the Geneva Salon in March 1989. Under development for the preceding 19 months, the SZ was a joint project that also involved the styling departments of both Alfa Romeo and its parent company, FIAT, whose Robert Opron, formerly with Citroën, was responsible for the initial sketches. There are examples of other Opron-inspired masterpieces – the Citroën SM and Citroën CX – in this very sale. Opron’s colleague Antonio Castellana was largely responsible for the final styling details and interior. The SZ lacked Zagato’s characteristic 'double bubble’ roof, while it has been suggested that its controversial styling resulted from early experiments with CAD/CAM (computer-aided) design. The SZ was built at Zagato’s factory at Terrazano di Rho.

Originally typed 'ES 30′ (Experimental Sports 3.0-litre) but known popularly as 'Il Mostro’ (The Monster) the aggressive-looking two-seater coupé eschewed the rounded styling and aluminium-alloy coachwork hitherto associated with Zagato’s high-performance Alfas in favour of an angular bodyshell crafted in lightweight moulded plastic – alloy roof excepted – which was bonded to the floor pan of the existing Alfa 75. Nowadays, smaller multiple light sources are relatively commonplace, which makes the controversial SZ, with its two clusters of three small headlights, recessed into the wide front grille, a design was ahead of its time.

Lessons learned from the latter’s IMSA racing programme influenced the SZ’s suspension, which endowed the car with superlative handling and roadholding, some drivers recording lateral cornering forces of up to 1.4G during testing. Suspension development was overseen by engineer Giorgio Pianta, formerly team manager of the FIAT and Lancia works rallying teams. There were Koni adjustable hydraulic dampers all round and power assisted steering, but no ABS.

Powering the SZ to its highly respectable 245km/h top speed was a 210bhp version of Alfa’s superb 3.0-litre four-cam V6. Designed by Giuseppe Busso, Alfa’s V6 is widely recognised as one of the finest power plants of recent times, and it is certainly one of the most glorious sounding sixes ever.
The SZ’s excellent performance was achieved thanks partly to the body’s exceptionally low drag coefficient of 0.30 Cd, the product of many hours spent in FIAT’s wind tunnel. The engine was mounted longitudinally and drove the rear wheels via five-speed manual transaxle transmission.
Demand for the 1,000-or-so SZs scheduled for series production greatly exceeded supply. There was also an even rarer open spyder version: the RZ. By the time production ceased, Zagato had built only 1,036 SZ coupés, and today this rare and highly individual supercar is much sought after

The limited edition Alfa Romeo SZ was only manufactured in left-hand drive form, and this pristine example was delivered new in its native Italy and first registered in 1994. It has covered fewer than 1,300 kilometres from new. As such, it is presented in wonderful condition both inside and out. Importantly, it is accompanied by a set of original owner’s manuals, car cover and Italian registration papers. A wonderful opportunity to acquire one of these ultra-rare Zagato-built Alfa Romeos that can only become increasingly collectible.

Please be advised that due to the limited number of kilometres recorded on the odometer, this Lot may incur VAT liability upon registration in the EU. The VAT payable will be the rate prevailing in the country of registration.