Alfa Romeo SZ 1991 – SPRZEDANA

Marce Alfa Romeo nigdy nie brakowało polotu w stylistyce ani innowacyjności. Spod skrzydeł marki wydostało się wiele samochodów, które zyskały status kultowych. Jednym z przykładów jest niewątpliwie Alfa Romeo SZ, czyli Sprint Zagato. To limitowana seria zbudowana po to, aby zadziwiać. W latach 1989–1991 zbudowano 1036 okazów, prawie wszystkie w kolorze czerwonym z beżowym wnętrzem, z wyjątkiem jednego w kolorze czarnym z czerwonym wnętrzem dla Andrei Zagato. SZ na długi czas pozostawała ostatnim z mediolańskich modeli z napędem na tylne koła, aż do pojawienia się w 2007 roku 8C Competizione. Ostry i brutalny styl Alfa Romeo SZ, w połączeniu z materiałem termoplastycznym, tzw. MODAR, użytym do stworzenia nadwozia, miał dać wyraz zaawansowaniu technologicznemu i technicznemu marki. Mechanika oraz powozie SZ odziedziczyła wprost z wyścigowej Alfa Romeo 75 Turbo IMSA, natomiast silnik V6 Busso o pojemności 2959 cm³ w układzie V o kącie rozwarcia 60° i 12 zaworach bazował na jednostce z Alfa Romeo 75 Quadrifoglio Verde. 210 KM rozpędzało ten statek kosmiczny do 245 km/h i dawało przyspieszenie do setki w 7 sekund. Na aukcji wystawiony został 401 z 1036 wyprodukowanych okazów Alfa Romeo SZ, z symbolicznym przebiegiem 13000 kilometrów. Pomimo tak nikłego przebiegu okaz nie ustrzegł się modyfikacji. Wyścigowe kubełki, wielopunktowe pasy, sprzęt audio ze wzmacniaczem, zmodyfikowane zawieszenie i hamulce, kierownica Momo, nakładki na pedały i aftermarketowa gałka zmiany biegów. Mimo wszystko samochód jest do uratowania, a oryginalna kierownica pozostaje w komplecie. Alfa Romeo zarówno tworząc własne projekty, jak i współpracując z najsłynniejszymi włoskimi firmami nadwoziowymi, przez dekady ugruntowała swoją pozycję w świadomości fanów motoryzacji na całym świecie. Auto oferowane na aukcji w Arizonie, zostało wylicytowane bez ceny minimalnej za 58800 dolarów, czyli ponad 224 tysięcy złotych.

Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/az20/arizona/lots/r0093-1991-alfa-romeo-sz/839126

1991 Alfa Romeo SZ
Offered Without Reserve

RM | Sotheby’s – ARIZONA 16 – 17 JANUARY 2020
Chassis No. ZAR16200003000440
Serial No. 401

The 401st of 1,036 examples built
Showing just over 13,000 kilometers
Tasteful performance modifications
A bodacious Radwood participant

Alfa Romeo has never been short on innovations or design prowess. The angular Alfetta succeeded the vaunted Giulia-based coupes in the late 1970s with such driver-oriented advances as a transaxle powertrain configuration and a De Dion tube rear axle. Handling was spirited.

A decade on, the Alfa Romeo’s in-house design studio as well as that of parent company Fiat teamed up with Zagato for a showstopping coupe that would usher Alfa Romeo’s styling into the 1990s. Debuting at the 1989 Geneva Motor Show as the Experimental Sportscar 3.0-Litre, the wedge-shaped design featured muscular proportions, an upright fascia, and an integrated grille crest flanked by a trio of square headlights. Production began not long after at Zagato’s facility outside Milan, and the car was renamed Sprint Zagato, or SZ for short, paying homage to the lightweight Giulietta SZ of 1960. Power from the 3.0-liter “Busso” V-6 engine was substantial and was rooted to the rear wheels through a five-speed manual transaxle.

The example offered here is number 401 of just 1,036 built. While it retains Alfa Romeo’s signature red hue with a black roof, a handful of modifications make the most of its balanced chassis. A modern coilover suspension and Wilwood brakes are teamed with upsized 17-inch Image wheels in the style of the original 16-inch versions. Sparco racing seats feature five-point harnesses and have been reupholstered in tan leather to match the factory seats. A period aftermarket shift knob and Momo steering wheel complete the interior package. The original steering wheel accompanies the car.

This exceptional SZ was kept for an extended period as a show car with a previous owner in Japan, which helps explain its low ~13,200-kilometer odometer reading. Ready to be shown or enjoyed, this SZ represents late 20th-century Italian design at its best.