Amphicar 770 1963 – Francja

Projektant przemysłowy Hans Trippel swoje eksperymenty z amfibiami zaczynał jeszcze w latach 30-tych XX wieku, lecz Amphicar do sprzedaży trafił dopiero po wojnie, w 1961 roku, jako pierwszy cywilny pojazd tego typu i jedna z pierwszych masowo produkowanych amfibii. Wynalazek wyposażony został w silnik 1,1 litra pochodzący z Triumpha Heralda 1200, który napęd na lądzie przekazywał na tylną oś, a w wodzie na dwie śruby zamocowane w tylnej części pojazdu. 38 KM potrafiło rozpędzić pojazd na szosie do około 120 km/h, natomiast na wodzie Amphicar 770 osiągał prędkość 6 węzłów. Jeden z właścicieli takiego pojazdu zażartował nawet, że posiada „najszybszy samochód na wodzie i najszybszą łódź na drodze”. Co ciekawe samochód posiadał dwie skrzynie biegów, do jazdy zwykłej w pełni zsynchronizowaną czterobiegową oraz drugą z trzema biegami (przód, tył oraz bieg jałowy), która służy do poruszania się na wodzie. Pomimo atrakcyjności swojej dwoistej natury, Amphicar nie był komercyjnym sukcesem i przed zakończeniem produkcji w 1968 roku, doliczyć się można było niewiele ponad 4000 skonstruowanych jednostek. Specyfika Amphicara przyciągała jednak wielu filmowców i amfibia często występowała w produkcjach wyświetlanych na srebrnym ekranie, między innymi w „Inspektorze Clouseau”. Dziś to poszukiwane przez kolekcjonerów okazy. Zaprezentowany na aukcji Amphicar 770 wyceniony został na 45 – 75 tysięcy euro, czyli około 190 – 310 tysięcy złotych, a licytowany będzie w Paryżu już 8 lutego.

Link: http://www.bonhams.com/auctions/24882/lot/402/

Lot 402
AMPHICAR 770 CABRIOLET 1963
€ 45,000 – 75,000
PLN 190,000 – 310,000
LES GRANDES MARQUES DU MONDE AU GRAND PALAIS
8 Feb 2018, 14:00 CET

PARIS, THE GRAND PALAIS

1963 Amphicar 770 Cabriolet
Chassis no. 103956

•Rare amphibious car
•New soft-top
•Complete with tool kit
•Registered in France

Industrial designer Hans Trippel’s experiments with amphibious vehicles began in the 1930s, bearing fruit in wartime in the form of the Volkswagen based Schwimmwagen, more than 14,000 of which saw service with the German Army in WW2. Trippel revived the concept post-war with the Amphicar (originally called the Eurocar), which was the first amphibious vehicle mass-produced for public sale. It was manufactured initially by Deutsche Industrie-Werke at Lübeck and later in Berlin by Deutsche Waggon und Maschinenfabriken.

Necessarily of unitary construction, the cabriolet-style Amphicar was powered by a 1,147cc four-cylinder Triumph Herald engine mounted in the rear and driving the rear wheels. A special transmission drove the two propellers that afforded a maximum cruising speed on water of around 6 knots (7mph), the top speed on land being around 70mph (112km/h) hence the choice of name: '770′. One owner was quoted as saying that he had 'the fastest car on the water and the fastest boat on the road.'

No special steering gear was required for use on water, the car being guided in the normal way using the steering wheel. The design certainly worked, as demonstrated by a well publicised stunt that saw a pair of Amphicars successfully cross the English Channel from France to England in 1965 on their way to the Frankfurt Motor Show, while that same year another pair of Amphicars successfully navigated the Yukon River in Alaska. Nevertheless, and despite the attractions of its dual capability, the Amphicar was not a commercial success. In what should have been, and indeed was, its biggest market – the USA – the Amphicar was handicapped by the many difficulties involved in trying to make it comply with emissions and safety regulations. Demand for what was essentially a novelty vehicle never remotely approached the 20,000 units projected annually, a little under 4,000 being constructed before production ceased in 1968. The Amphicar’s quirkiness often attracted the attention of filmmakers and it has appeared in several movies, including 'Inspector Clouseau' (1968).

The vendor bought this Amphicar ten years ago but knows nothing about the previous owners. Recently the car benefited from work on the body to keep it watertight, while the soft-top is new. Presented in generally excellent condition, this Amphicar comes French Carte Grise, a 'certificate to sail', and invoices totalling almost €8,000 (many from Gordon Imports in California).