Aston Martin DB5 1964 – SPRZEDANY

Mówiąc „projekt do renowacji” w Polsce rzadko myślimy o klasykach pokroju legendy z Newport Pagnell. Jeżeli jednak sprawdzimy rosnące ceny wszystkich materiałów i usług renowacyjnych, może okazać się, że tylko projekty tego formatu mają obecnie sens biznesowy. Czy dokonać pełnej renowacji, czy delikatnie odnowić zachowując wieloletnią patynę, jednocześnie usprawniając mechanicznie – to pytanie zadaje sobie wielu świadomych właścicieli klasyków. Być może takie pytania zadawać sobie będzie także osoba licytująca Astona Martina DB5, który wystawiony został na aukcji. Zgodnie z załączonym certyfikatem British Motor Industry Heritage Trust (BMIHT), samochód z kierownicą po prawej stronie, o numerze nadwozia DB5/1736/R, został ukończony na początku września 1964 roku w konfiguracji lakieru Sierra Blue i szarego wnętrza. Miesiąc później został wysłany do londyńskiego dealera Brooklands of Bond Street. Chociaż wczesna historia DB5 jest nieznana, wiadomo, że od listopada 1989 roku przez kolejne 16 lat DB5 przebywał u kolekcjonera w USA. Biorąc pod uwagę, że Aston Martin został odświeżony do obecnej konfiguracji Midnight Blue z beżowym wnętrzem i bardzo długo nie był używany, nakład pracy przy renowacji może okazać się spory. Rzadko zdarza się jednak tak dobrze zachowany egzemplarz z pasującymi do siebie numerami podwozia i silnika. Matowy lakier, kilka uszkodzonych elementów wnętrza, brak kilku chromowanych elementów nadwozia czy tylnej szyby, nie zniechęciły licytujących i samochód sprzedał się za 471875 euro.


1964 Aston Martin DB5 'Project’ Ahmed Qadri-Pixelhaus Media ©2022 Courtesy of RM Sotheby’s
Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/ve23/villa-erba/lots/r0019-1964-aston-martin-db5-project/1336013

VILLA ERBA
20 MAY 2023

1964 Aston Martin DB5 'Project’
Italy | Cernobbio, Italy

€471,875 EUR | Sold

Chassis No. DB5/1736/R
Engine No. 400/1724

A rare opportunity to purchase a DB5 restoration project
Matching-numbers chassis and engine
A well-preserved example offered out of long-term storage
Excellent candidate for a full refurbishment

This intriguing example of Newport Pagnell’s legendary sports car is the metaphorical blank canvas, a project car that awaits an enthusiast to guide it through full restoration. According to an accompanying certificate from the British Motor Industry Heritage Trust (BMIHT), chassis number DB5/1736/R completed assembly in early September 1964, specified in right-hand drive. It was equipped with automatic transmission, Dunlop RS tyres, and a rear axle ratio of 3.54:1.

First finished in Sierra Blue over an interior trimmed in grey, the Aston Martin was despatched nearly a month later to the London dealership, Brooklands of Bond Street. While the DB5’s early history is largely unknown, by November 1989 the car was acquired by an enthusiast based in Georgia, USA. This owner retained possession for at least 16 years, as is reflected by registrations available to view on file. By this time, the car was refinished in the current configuration of Midnight Blue with a beige interior.

In more recent years the Aston Martin has been kept in storage by its consigning owner, an esteemed car collector. For the marque connoisseur interested in overseeing a full DB5 refurbishment, this car presents an enticing opportunity. Poised to make the transition from long-term storage to touring enjoyment—or potentially even concours presentation—this Aston Martin should appeal to any enthusiast seeking to put their own stamp on a quality DB5 restoration.

A quintessential diamond in the rough, chassis number DB5/1736/R offers that figurative first step on the long journey, a process that will undoubtedly reward the future owner while highlighting the inestimable strengths of the celebrated DB5 model. Factory data listed in the BMIHT certificate confirm that the car’s chassis and engine match factory records.

This promising Aston Martin is poised to assume a new chapter in its life, awaiting the attention of a fastidious caretaker who might return the car to an admirable state that could be worthy of concours-level collectors and fictional MI6 operatives alike.