Austin Allegro 3 1981 – SPRZEDANY

Austin Allegro projektowany był jako główny gracz koncernu na światowych rynkach. Ten rywal Citroena GS czy Fiata 128 debiutował w 1973 roku, oferując szeroki wybór silników, komfortową jazdę dzięki zawieszeniu Hydragas, łatwość serwisowania i… dość kontrowersyjną, awangardową sylwetkę. Początkowy entuzjazm gaszony był przez początkowe problemy jakościowe, które z czasem i kolejnymi modernizacjami rozwiązano. Austin Allegro 3 debiutował w 1980 roku i budowany był przez 2 lata, zanim ustąpił miejsca nowemu Maestro. Wyróżniał się powiększonymi zderzakami z tworzywa, poczwórnymi okrągłymi lampami w wersjach HL i HLS i paroma zmianami we wnętrzu. Dziś jest to wybór tych, którzy chcieliby jeździć samochodem-zagadką. Na naszych drogach nie rozpozna go niemal nikt. Jak widać po pełnej, zamieszczonej przez sprzedającego, ilustrowanej historii podróży z Kraju Tulipanów, pięknie zadbany egzemplarz nie ma najmniejszych problemów z pokonywaniem nawet sporych odległości. W każdym wiekowym samochodzie najważniejszy jest przede wszystkim stan techniczny i blacharski, a ten tutaj jest na wyjątkowo wysokim poziomie.

Austin Allegro 3
Rocznik: 1981
Przebieg: 128029 km
Pojemność: 1275 cm³
Rodzaj paliwa: benzyna
Skrzynia biegów: manualna
Moc: 60 KM

Wyposażenie:
– radio Philips

Sprzedam… allegro 😉

Austin Allegro to niewielki samochód rodzinny produkowany przez British Leyland w latach 1973-82. W Wielkiej Brytanii, w pewnym sensie jest to auto kultowe, od zawsze zajmujące czołowe miejsca w każdym rankingu… najgorszych brytyjskich samochodów ;-P
Natomiast w Europie, a zwłaszcza w Polsce auto to jest niemal nieznane.

Austin Allegro, zaprojektowany jako następca bardzo udanego modelu Austin 1100/1300 – przez wiele lat najlepiej sprzedającego się samochodu na wyspach brytyjskich. Jednakże Allegro nie powtórzyło tego sukcesu – z perspektywy czasu, samochód można ocenić jako symptom ogromnych trudności z jakimi borykał się British Leyland w tamtym okresie. Kluczowym czynnikiem, którego producent nie dostrzegał, było to, że w Europie pojawiła się znacznie bardziej użyteczna i popularna forma samochodu – hatchback z projektami takimi jak Renault 16 czy przede wszystkim Volkswagen Golf. Ta konfiguracja w krótkim czasie zdominowała rynek małych samochodów rodzinnych. British Leyland wprowadzając Allegro trzymał się jednak bardziej konserwatywnego i mniej wszechstronnego projektu nadwozia. Było to spowodowane wewnętrzną polityką firmy, tylko topowy model – Austin Maxi miał mieć nadwozie typu hatchback jako jedyne w swoim rodzaju. Była to niezrozumiała decyzja, która zaszkodziła modelom zarówno Allegro jak i Princess – sylwetki obu samochodów naturalnie pasowały do hatchbacka, jednakże były sedanami.

Stylistycznie auto było też sprzeczne z ostrą stylistyką, która stawała się modna (w dużej mierze za sprawą włoskiego projektanta Giorgetto Giugiaro). Oryginalna propozycja stylizacji autorstwa Harrisa Manna miała elegancki, podobny do klina kształt, ale ponieważ kierownictwo British Leyland tnąc koszty, chciało w stosunkowo małym samochodzie zainstalować istniejący duży silnik E-Series, niemożliwe stało się poprowadzenie niskiej linii maski. W ciągu dalszych prac projektowych karoseria stała się bardziej „nadęta” i zaokrąglona. Było to jednak działanie po części świadome – British Leyland naśladował politykę Citroëna, polegającą na łączeniu zaawansowanej technologii ze stylizacją, która nie uwzględniała trendów głównego nurtu w celu stworzenia ponadczasowych modeli samochodów. Niemodny, a wręcz kontrowersyjny kształt Allegro, nie był więc dla producenta problemem.

Wprowadzając Allegro na początku lat 70-tych British Leyland był w bardzo słabej kondycji, źle zarządzany, wstrząsany ciągłymi strajkami i przestojami – odbijało się to na jakości produkowanych samochodów. Historie o odpadających kołach czy wypadających szybach odbiły się szerokim echem, producent reagował na to szybko, wprowadzając odpowiednie poprawki, jednakże „łatka” auta niebezpiecznego i awaryjnego pozostała. Tym co jednak najbardziej wyróżniło i poniekąd pogrążyło wizerunkowo model Allegro na samym starcie była… quasi-kwadratowa kierownica, nazwana została „quartic” i w zamyśle producenta była bardzo nowoczesna i „smart”. Tak, dzisiaj często kierownice nie są idealnie okrągłe i nikomu to nie przeszkadza ale pół wieku temu było to dla opinii publicznej absolutnie nie do przyjęcia. Rozwiązanie to było powszechnie krytykowane i wyśmiewane, zostało wręcz znienawidzone. Krytykowali to wszyscy i producent bardzo szybko wycofał się z tego pomysłu – co znamienne dzisiaj pojazdy z „quatryczną” kierownicą są szczególnie poszukiwane!

Bo jednak pomijając cały ten „czarny PR” i patrząc obiektywnie, Austin Allegro wcale nie był złym samochodem, może i nie był wybitny, ale na tle konkurentów z epoki z całą pewnością nie był też najgorszy. Jeżeli chodzi o rozwiązania techniczne to zastosowano układ przenoszenia napędu na przednie koła, wykorzystując znany (min. z Mini) poprzecznie ustawiony silnik A-Series, o pojemności skokowej 1100 i 1300 cm3 z przekładnią zblokowaną w misce olejowej. W modelach o wyższej specyfikacji stosowano silniki E-Series o pojemności skokowej 1500 cm3 i 1750 cm3. W układzie zawieszenia pojawił się nowy system o nazwie Hydragas który był rozwinięciem poprzedniego systemu Hydrolastic używanego w modelach 1100/1300. Zasada działania była podobna do zawieszenia stosowanego w Citroenach, ale układ był dużo prostszy, niemal bezobsługowy i stosowany w samochodach Rover i MG aż do 2002 roku.
Łącznie podczas blisko dziesięcioletniej produkcji wyprodukowano około 650 tyś. Austinów Allegro, z których większość sprzedano na rynku brytyjskim. Auta na rynek europejski produkowane były w Belgii, przez krótki czas auto było produkowane także we Włoszech i sprzedawane jako Innocenti Regent. Według różnych źródeł do chwili obecnej pozostało zaledwie około 200 sztuk tego auta i to głównie na wyspach brytyjskich, w Polsce być może jest jeszcze jeden egzemplarz, a być może ten jest jedyny.

Auto wypatrzyłem w Holandii w 2018 roku, lubię nietypowe pojazdy, do tego urzekł mnie nienaganny stan techniczny – auto było odrestaurowane i wiele podzespołów było wymienionych. Po zakupie objechałem nim jeszcze kawałek Holandii, po czym przyjechałem do kraju. W kilka dni zrobiłem prawie 1200 km, w tym 800 ostatniego dnia – nic się nie zepsuło. Auto nieśpiesznie, acz dzielnie pokonywało kolejne kilometry, mimo iż wcześniej nie robiło takich przebiegów – te udokumentowane fakturami to przykładowo: 126638 km (27.07.2012), 126641 km (29.05.2013), 126700 km (14.04.2014), 126707 km (30.06.2015), w tej chwili stan licznika to 128240 km
Austin użytkowany jest okazjonalnie (mam jeszcze inne pojazdy), garażowany, wiosną zrobiony serwis olejowy i wymienione kilka uszczelek w silniku, niedawno kupiony nowy akumulator. Do auta są 2 komplety kluczy, książka serwisowa, instrukcja obsługi itd. Auto zarejestrowane na mnie, ważny przegląd i ubezpieczenie. Cena 18,5 tyś., sprzedaż na umowę k-s, ale nie wykluczam też zamiany na coś ciekawego (rozpatrzę każdą ofertę, cena jest do uzgodnienia i możliwa dopłata w obie strony). Jeżeli ogłoszenie jest widoczne to znaczy, że jest aktualne.

Teksty źródłowe:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Austin_Allegro
https://www.classicandsportscar.com/features/buyers-guide-austin-allegro
https://www.adrianflux.co.uk/cult-classics/austin-allegro/
https://www.aronline.co.uk/cars/austin/allegro/