Bizzarrini 5300 GT Strada 1968 – SPRZEDANE

Giotto Bizzarrini był dyrektorem wykonawczym i niezależnym projektantem Ferrari, współpracował z Lamborghini przy legendarnym silniku V12 oraz projektował dla Iso. Bizzarrini dostrzegł potencjał w Grifo i uzyskał zgodę prezesa Iso, Renzo Rivolty, na produkcję wersji o wysokich osiągach pod własnym nazwiskiem. Samochód został nazwany Bizzarrini 5300 GT Strada i był dostępny do sprzedaży od 1964 roku. Bizzarrini 5300 GT Strada było wyposażony w niezależne przednie zawieszenie, tylne z osią de Dion, hamulce tarczowe i mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Wczesne egzemplarze były napędzane small-blokiem V8 Chevroleta o pojemności 5,4 litra, zasilanym przez trzy gaźniki Weber, a późniejsze wyposażone w 7-litrowy silnik i gaźnik Holley. Strada produkowała 365 KM i była w stanie osiągnąć 100 km/h w mniej niż siedem sekund, a prędkość maksymalna to 280 km/h. Strada wystawiona na aukcji została po raz pierwszy zarejestrowana w stanie Maryland w USA 8 maja 1968 roku przez Jamesa Petersa, który zapłacił za samochód 35000 dolarów, co stanowiło ponad dwukrotność ceny standardowego GT Ferrari w tamtym czasie. W kwietniu 1990 roku Bizzarrini zostało zakupione przez Hervé Ogliastro, który wysłał samochód do Salvatore Diomante — niegdyś odpowiedzialnego za prowadzenie fabryki Bizzarrini — w celu dokonania pełnej renowacji. W 1997 roku egzemplarz po gruntownej renowacji został wystawiony na concours d’elegance Bagatelle i pozostał w rękach właściciela do 2017 roku, kiedy zakupił je Pan Guikas. Z oryginalnością potwierdzoną przez eksperta Bizzarrini, Jacka Koobsa de Hartog, samochód sprzedany został za 680 tysięcy euro, czyli ponad 3 miliony złotych.


1968 Bizzarrini 5300 GT Strada Peter Singhof ©2021 Courtesy of RM Sotheby’s

Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/jg21/the-guikas-collection/lots/r0011-1968-bizzarrini-5300-gt-strada/1074442

RM Sotheby’s przedstawia na aukcji kolekcję jednego właściciela składającą się z 77 najlepszych samochodów wyścigowych i drogowych na świecie. Kolekcja Guikas, która zostanie licytowana bez cen minimalnych, zawiera niezwykłe samochody. Jean Guikas to prawdziwy pasjonat samochodów klasycznych i wyścigowych, swoje pierwsze Ferrari kupił w wieku 18 lat. Był on finalistą konkursu młodych kierowców wyścigowych „le Volant Elf”, posiadał i sprzedał ponad 600 egzemplarzy Ferrari, w tym siedemdziesiąt Daytona, dziesięć 250 GT California, trzy 250 LM, a także Tour de France.

THE GUIKAS COLLECTION | LOT 141
1968 Bizzarrini 5300 GT Strada

€680,000 EUR | Sold

€750,000 – €950,000 EUR | Offered Without Reserve
$850,000 – $1,100,000 USD
£650,000 – £800,000 GBP

France | Le Castellet, France
19 November 2021
Chassis No. IA3 0309

One of 86 examples built in aluminium
Single ownership from 1990 to 2017
Subject to an extensive restoration by a former Bizzarrini employee
Supplied with a copy of the original 1968 U.S. title, spare wheel, jack, and hammer
Provenance confirmed upon inspection by Bizzarrini expert Jack Koobs de Hartog

Giotto Bizzarrini was a former Ferrari executive and freelance designer. In addition, Bizzarrini worked with Lamborghini, designing their legendary V-12 engine, and for Iso, where he developed motorbikes and automobiles. Among his first projects was to design the Grifo, based on a shortened Iso Rivolta chassis, retaining the original car’s running gear. Bizzarrini saw potential in the Grifo and obtained permission from Iso chairman, Renzo Rivolta, to manufacture a high-performance version under his own name. This was suitably named the Bizzarrini 5300 GT Strada, and was available to the public from 1964.

The Bizzarrini 5300 GT Strada was equipped with independent front suspension, a rear axle by de Dion, four-wheel Dunlop disc brakes, and a limited-slip differential. Early examples were powered by a 5.4-litre Chevrolet small block V-8, fed fuel by three Weber carburettors, with later versions being equipped with the 7.0-litre example and a Holley carburettor. The Strada produced 365 horsepower and 284 ft lb of torque, and was capable of reaching 62 mph in less than seven seconds, with a top speed of 174 mph.

This Strada was first registered in Maryland, USA, on 8 May 1968 to James Peters, who paid $35,000 for the car, a price more than double what a standard GT Ferrari cost at the time! In April 1990, chassis number IA30309 was purchased by Hervé Ogliastro who sent the car to Salvatore Diomante—formerly in charge of running the Bizzarrini factory—for a full restoration. In 1997, the Bizzarrini had completed its extensive restoration and was displayed at the Bagatelle concours d’élegance. Ogliastro would remain the owner of chassis number IA30309 for 27 years, selling it in 2017, when it was acquired by its incumbent owner.

On two occasions, Bizzarrini specialist Jack Koobs de Hartog has inspected this car; his March 2017 report confirms its identity, stating, “after a 3 hours’ inspection I am convinced that, without doubt, IA3*0309 is the correct chassis number of this car”. Copies of these reports, as well as copies of service invoices dated 1991 to 2004, accompany the car’s history file.