BMW 3.0 CSL 1973 – Francja

3.0 CSL uważany jest przez wielu za prekursora BMW serii M. Model zaprezentowany został po raz pierwszy na genewskim Motor Show w 1971 roku. Samochód opracowany przez zupełnie nowy dział BMW Motorsport, pod kierownictwem byłego kierowcy wyścigowego Jochena Neerpascha, miał na celu podbicie Mistrzostw Europy Samochodów Turystycznych. CSL wyposażony został w silnik, który dla BMW opracowała Alpina. Najpierw zastosowano go w BMW 3.0 CS, które jednak okazało się zbyt ciężkie. BMW 3.0 CSL wykorzystuje tę samą technologię, co wersja gaźnikowa BMW 3.0 CS coupé i ma taką samą moc przy masie mniejszej o 215 kg. Od 1973 roku BMW 3.0 CSL było najmocniejszą wersją serii z homologacją drogową. Inżynierowie nadali mu bardziej konkurencyjny charakter w trzecim etapie jego rozwoju, dzięki większej pojemności, mocy, wyjątkowo lekkiej konstrukcji i uderzającemu pakietowi aerodynamicznemu. Fani BMW podarowali mu wówczas przydomek „Batmobil”, który pozostał z nim do dziś. Egzemplarz wystawiony na aukcji został zgłoszony przez BMW France do udziału w wyścigu Le Mans Classic w 2006 roku. Aby upamiętnić udział pierwszego oficjalnego Art Car BMW w 24-godzinnym wyścigu, samochód został pomalowany w barwy wozu Alexandra Caldera. Samochód został przedtem całkowicie odrestaurowany przez BMW France i pomalowany podobnie jak ten z 1975 roku. Po przywróceniu białego lakieru i barw BMW Motorsport, wóz brał nim udział w Mistrzostwach ASAVE, gdzie zwyciężył około 20 razy i zdobył kilka miejsc na podium. W latach 2011-2021 startował w Tour Auto, zawsze finiszując w pierwszej dziesiątce i zajmując trzecie miejsce w 2021 roku. Kolejny właściciel będzie mógł nim kontynuować zwycięską passę, ponieważ paszport FIA samochodu ważny jest do 2029 roku. Sześć mistrzostw Europy, rewelacyjny rekord okrążenia na torze Nürburgring i pierwszy w historii Art Car BMW – gdziekolwiek pojawiło się BMW 3.0 CSL, wyróżniało się z tłumu. Nie dziwi więc przedaukcyjna wycena, która określa jego wartość w przedziale 280 – 340 tysięcy euro. Czy taką kwotę są w stanie zapłacić kolekcjonerzy? Dowiemy się 19 marca na aukcji w Paryżu.


Photos © Christian Martin
Link: https://www.artcurial.com/en/lot-1973-bmw-30l-csl-4134-348

Sale’s details

Sale: 4134
Location: Salon Rétromobile, Paris
Date: 19 Mar. 2022 15:00

Lot 348
1973 BMW 3.0L CSL
Estimation 280,000 – 340,000 €

French title
Chassis no. 2275141

– Extensive history file
– Excellent preparation for historic rallies
– Ideal for top events

Considered to be BMW’s first 'M’ version, the 3.0 CSL was a lightweight version of the 3.0 CS coupé, weighting 200kg less, presented at the Geneva Motor Show in 1971. Developed by the new competition department, BMW Motorsport, run by the former racing driver Jochen Neerpasch, it set its sights on the European touring car championship. The BMW 3.0 CSL was thus a production car developed for racing.
Jean-Claude Basso bought this car at the end of the 1970s and stored it in his workshop. In 2006, BMW France entered it in the Le Mans Classic to commemorate the entry of BMW’s first official Art Car in the 1975 Le Mans 24 Hours; painted by Alexander Calder, it was commissioned by our much-loved auctioneer and talented racing driver, Hervé Poulain who obtains permission from the Calder family. The car was completely recommissioned by BMW France at the time and painted, just as in 1975. It was driven at the event by Basso, his son Ronald and Poulain. It naturally created quite a buzz and appeared in many articles in the press. After restoring its white paintwork and BMW Motorsport livery, Basso then entered the car in the ASAVE Championship, where it racked up some 20 victories and several podiums. From 2011-2021, it competed in the Tour Auto, always finishing in the top 10 and coming third in 2021. It is an extremely quick car, which we had the chance to drive on track at Montlhéry. Its HTP is valid until 2029, and the car will come with additional wheels and spare parts. This is a rare opportunity to acquire such a well-known car, which is ready to win!

Photos © Christian Martin

Estimation 280 000 – 340 000 €