BMW 3.0 CSL 1974 – SPRZEDANE

BMW 3.0 CSL E9 było pierwszym samochodem stworzonym przez oddział BMW-Motorsport GmbH z myślą o rywalizacji na torach wyścigowych. Ta topowa wersja protoplasty serii 6 została zaprezentowana w maju 1972 roku i miała służyć do ścigania się w ETCC. Nazwę CSL (coupé sport lightweight) uzyskało dzięki niższej masie – maskę, dach i pokrywę bagażnika wykonano z aluminium. Egzemplarz wystawiony na sprzedaż rozpoczął życie jako BMW 3.0 CSi, wyprodukowane na rok modelowy 1974. Z myślą o wyścigach jego silnik powiększony został do 3,2 litra i wyposażony w turbodoładowanie, dzięki czemu wytwarzał prawie 800 KM. Wóz był zgodny ze specyfikacją 3.2 CSL turbo, aby konkurować w grupie 5 i ścigać się w wyścigu 6h Silverstone 9 maja 1976 roku. Niestety w wyścigu BMW ukończyło tylko 43 okrążenia, wycofując się po awarii skrzyni biegów. Samochód został użyty jeszcze raz podczas ostatniej rundy mistrzostw w Dijon, kończąc z awarią turbosprężarki. Po wycofaniu z rywalizacji, samochód przez wiele lat stacjonował w magazynach austriackiego kolekcjonera Wolfganga Schachingera. W 2005 roku zmienił właściciela i został całkowicie odbudowany zgodnie z konfiguracją 3.5 CSL Grupy 2. Po zakończeniu renowacji w sezonie 2006 BMW prowadził Alexander Ofner z Salzburga w austriackim HISTO-CUP. Samochód otrzymał wówczas barwy producenta piwa Gösser, które nosi do dziś. W 2009 roku BMW zostało sprzedane do Niemiec i regularnie ścigało się w ramach DTM/DRM Revival na torze Nürburgring w latach 2010-2013. BMW sprzedane zostało za 154 tysiące euro, czyli około 690 tysięcy złotych.


1974 BMW 3.0 CSL ©2020 Courtesy of RM Sotheby’s

Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/es20/the-european-sale-featuring-the-petitjean-collection/lots/r0135-1974-bmw-30-csl/895963

Lot Number 407

1974 BMW 3.0 CSL
€170,000 – €195,000
Sold For €154,000
Inclusive of applicable buyer’s fee.

RM | Online Only – THE EUROPEAN SALE FEATURING THE PETITJEAN COLLECTION 3 – 11 JUNE 2020 – Auction Closes on 11 June 2020

Chassis No. 2262598

Converted to Group 5 specifications and raced in the 1976 Six Hours of Silverstone by Gunnar Nilsson and Ronnie Peterson
Restored to 3.5-litre CSL Group 2 configurations for vintage racing
Eligible for numerous events

§
Please note that this lot is sold on a Bill of Sale.
Please note that this lot will need to be collected from Toffen, Switzerland.

According to a former owner in Austria, this 3.0 CSi was to 3.2 CSL turbo specifications to compete in Group 5 and initially raced by Ronnie Peterson and Gunnar Nilsson at the Six Hours of Silverstone on May 9th 1976 as an experimental vehicle. Despite the heavier weight of the basic car, great attention was put toward the rigidity of the chassis due to the brutal power of its turbocharged engine.

Starting life as a BMW 3.0 CSi produced for the 1974 model year, very early on in its life, it was decided that this BMW would compete in the crucible of motorsport within Group 5 in the World Championship for Makes. Campaigned and converted, the car’s 3.0-litre engine was enlarged to 3.2-litres, producing nearly 800 turbocharged horsepower.

The car’s first competitive outing would be at the 1976 Six Hours of Silverstone. The weekend looked promising for the team, with Peterson driving the 2nd fastest time in the first practice session. Unfortunately, in the race the BMW only completed 43 laps, having been forced to stop due to gearbox failure as it could not withstand the sheer power coming from the engine. The car was used just once more at the last round of the Championship in Dijon, resulting in another DNF due to a failed turbocharger.

After its retirement from competition, the BMW remained unused in storage for many years with Austrian collector and historic racer Wolfgang Schachinger without its engine.

In 2005, the remains were purchased by German tuner Niederhof, and the car was completely restored to 3.5 CSL Group 2 configuration with a 3.5-litre, two-valve fuel-injected engine.

Following the completion of the restoration, the car was driven by Alexander Ofner of Salzburg during the 2006 season in the Austrian HISTO-CUP in the colours of the Sponsor “Gösser Beer”.

In 2009, the car was sold to Germany and regularly raced within the DTM/DRM Revival on the Nürburgring from 2010-2013. It is accompanied by an expired FIA Historic Technical Passport issued in October 2011. The car’s consignor states that in its present form, it can be used for track days but will need to have FIA-approved components replaced in order to compete in more serious races, such as seats, racing harnesses, and its fuel cell. Eligible for a variety of events, this would surely be a thrill to enjoy at speed.

LOOKING FOR DOCUMENTATION AND INVENTORY?
For further information such as history files, production certificates, restoration documentation, service invoices, owners’ manuals, and accompanying parts, please click the button below to view any additional documentation and parts included with this lot.

VIEW FILES