BMW 3.0 CSL Batmobile 1972 – SPRZEDANE

BMW 3.0 CSL przedstawiony po raz pierwszy w maju 1972 roku, zbudowany został aby uzyskać homologację do europejskich mistrzostw samochodów turystycznych. W odróżnieniu od innych modeli BMW litera L w oznaczeniu to lekki – „leicht”, a nie „lang”, czyli długi. Pełen pakiet aerodynamiczny stworzony dla 3.0 CSL, dzięki któremu plakaty z tym samochodem wisiały wówczas na ścianach wielu sypialni młodych chłopców, zyskał przydomek „Batmobile”. Ten konkretny okaz zyskał swój pakiet w późnych latach 80-tych, przeistaczając się w wyścigówkę z drogowego modelu 3.0 CS. Dwójka właścicieli i zapaleńców startowała nim w cyklu Classic Endurance Racing – czyli długodystansowych wyścigach dla samochodów klasycznych, który rozgrywa się na najpiękniejszych torach Europy. Classic Le Mans w 2004 i 2006 roku, Monza, Silverstone, Spa… z tym samochodem to musi być czysta rozkosz. Kolejny właściciel zadbał o silnik samochodu kończąc jego remont w 2014 roku, pomiar na hamowni potwierdził 379 KM. Jednostka ta posiada bardzo rzadki i oryginalny mechaniczny wtrysk paliwa Kugelfischer. Nowy właściciel auta będzie musiał przygotować je do kolejnych zawodów ze względu na trzyletni przestój. BMW do sprzedania jest w raz z pakietem kół, klocków, półosi, łożysk oraz elementów zawieszenia. Paszport FIA wymaga odnowienia, a pasy i kubeł powinny zostać wymienione przed kolejnym wyścigiem. Bestia, która miejmy nadzieję po raz kolejny zachwyci tłumy jako klasyczny, legendarny samochód wyścigowy, wyceniona została na 100 – 125 tys. funtów, czyli około 630 tys. złotych. Na aukcji przebiła tylko początek widełek, osiągając 105 750 funtów, czyli ponad 535 tys. złotych.

Race Retro Competition Car Sale 2017 organizowana przez Silverstone Auctions przy okazji Race Retro International Historic Motorsport Show 2017 w Stoneleigh Park, niedaleko Birmingham, to wspaniała okazja by zobaczyć i kupić okazy wspaniałych, klasycznych samochodów wyścigowych. Już 24 lutego w pierwszy dzień wystawy zobaczymy 134 wspaniałe modele, a na aukcji Retro Race poznamy ich prawdziwą wartość.

Link: http://www.silverstoneauctions.com/1973-bmw-30csl-batmobile

1972 BMW 3.0CSL’ Batmobile’
Lot No.: 128
Registration: Not Specified
Chassis Number: 2331066
Engine Number: Not Specified
Number of cylinders: 6
CC: 3500
Year of Manufacture: 1973
Estimate (£): 100,000 – 125,000

The famous BMW 3.0CSL Batmobile was made available for sale in BMW showrooms during May 1972. in order to homologate the race car and enable it to compete in the European Touring Car Championship. Toine Hezemans won the European Touring Car championship of 1973, and also won the class at Le Mans driving with Dieter Quester, and the Batmobile went to win the ETC series every year between 1975 and 1979. It looked spectacular with the combination of a huge front air dam and a massive rear wing on the boot. The name „Batmobile” summed up the dramatic appearance of the legendary racer which featured on many schoolboys bedroom walls as an iconic racer of the era.
This particular car was converted from a 3.0CS road car in the late 1980s by saloon racer, the late Tim Busby, and has accumulated many excellent race results over the ensuing 30 years on race tracks all over the world. In 2004 it was sold to Silverstone Auctions owner, Nick Whale, and co-owned by Nick’s best mate Ian Guest. The pair campaigned the car in Patrick Peter’s Classic Endurance Racing series „CER,” throughout Europe, including twice at Classic Le Mans in 2004 and 2006 where it won its 'Plateau’ on both occasions. It also won the coveted Index of Performance award at the 2006 Classic Le Mans, as well as further class wins at Monza, Silverstone, and Spa.
It was then sold to Alan Tice who successfully campaigned the car for two or three seasons in the Masters series, before changing hands again in 2013 to our vendor who is a well-known collector of classic cars but not a racer. During his ownership he had the engine rebuilt by noted engine specialist Lester Owen in 2014 at a cost of £6,800, and also had the bodywork modified to Group IV type arches and a full repaint. Since then the car has been to one track day where it covered just a handful of laps at Silverstone. The dyno sheet confirms 379bhp on tap and 306 lbs/ft torque available when Lester had finished the engine rebuild late in 2014. The original, and very rare, Kugelfischer slide fuel injection is still fitted and the car is ready to be enjoyed once again, although it will need fresh race preparation as it has had so little use over the last 3 years.
A spares package come with this Lot which includes a total of 8 spare wheels, various brake pads, drive shaft components, wheel bearings, various suspension parts and front centre lock hubs. The FIA papers are now expired and the seat and belts should be changed before competitive use. However, it is an exciting package that hopefully will once again thrill the crowds as an all time classic touring car legend.