BMW 328 Roadster 1938 – SPRZEDANE

BMW 328, które pojawiło się w 1936 roku, to świetnie skonstruowany, lekki, dobrze wyważony i zaskakująco przyjazny kierowcy samochód wyścigowy. Model 328, który wszedł do produkcji w kwietniu 1936 roku, był szeroko promowany przez zespół fabryczny BMW. Zaledwie 12 miesięcy po wejściu do produkcji dostarczono pierwsze samochody klientom prywatnym, którzy prowadzili je w wyścigach obok samochodów zespołu fabrycznego. Oba obozy odniosły znaczące zwycięstwa pod koniec lat trzydziestych XX wieku w Grand Prix des Frontières, Grand Prix Bukaresztu i Eläintarhanajo w Finlandii. Począwszy od 1938 roku, model 328 odniósł zwycięstwo w około 125 wyścigach. Wśród największych sukcesów można wymienić miejsca 1-2-3 podczas Mille Miglia, dwa zwycięstwa na torze Nürburgring, trzy samochody w Le Mans w 1939 roku, gdzie zdobyły 5., 7. i 9. miejsce. W latach czterdziestych XX wieku 328-ki można było dostroić tak, aby osiągały 100 km/h ze startu zatrzymanego w 8,8 sekundy. Do września 1939 roku wyprodukowano 464 egzemplarze, a model ten dominował w wyścigach nawet po wojnie, przez całe lata pięćdziesiąte. Numer 85111, wystawiony na sprzedaż, to wczesny egzemplarz, dostarczony jako nowy do berlińskiego dealera 5 lipca 1937 roku. Niestety niewiele wiadomo o późniejszej historii samochodu. Dopiero w 2011 roku odnotowano rejestrację w Niemczech. Obecny właściciel nabył go w 2016 roku i dodał go do swojej kolekcji, ekspozycji muzealnej. BMW wycenione zostało na 350 – 600 tysięcy euro, a wylicytowane za ponad 511 tysięcy euro.


1938 BMW 328 Roadster Cao

Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/mu22/munich/lots/c0014-1938-bmw-328-roadster/1295463?

LOT 157
1938 BMW 328 Roadster
Offered from The Bavarian Legends Collection
€350,000 – €600,000 EUR | Offered Without Reserve
Germany | München, Germany

€511,250 EUR | Sold

Chassis No. 85111
Documents: Historic and Cancelled German Fahrzeugbrief
To be offered on Saturday, 26 November 2022

Part of The Bavarian Legends Collection
One of 464 BMW 328s built from 1936 to 1940
Supplied new in July 1937 to Brenner & Schoth in Berlin, Germany
Please note this lot has entered the EU on a temporary import bond, which must be cancelled either by exporting the lot outside of the EU on an approved Bill of Lading with supporting customs documentation or by paying the applicable VAT and import duties to have the lot remain in the EU.

Bitte beachten Sie, dass dieses Fahrzeug mit einer vorübergehenden Einfuhrgenehmigung in die EU eingeführt wurde, die entweder durch die Ausfuhr des Fahrzeugs aus der EU mit einem genehmigten Frachtbrief und den entsprechenden Zollunterlagen oder durch die Zahlung der geltenden Mehrwertsteuer und Einfuhrzölle aufgehoben werden muss, damit das Fahrzeug in der EU verbleiben kann.
The pre-war era of automotive manufacturing had the likes of Alfa Romeo, Bentley, Bugatti, and Mercedes-Benz typify the age with powerful-yet-complex performance machines. By contrast, the BMW 328 emerged in 1936 as a well-engineered, light, well balanced, and surprisingly driver-friendly racer at a time when such qualities were rarely found in cars intended for the track.

Entering production in April 1936, the 328 was widely campaigned by BMW’s Works team in contemporary motorsport events. The very first car, chassis number 85001, was driven by Ernst Henne to 1st overall at the Eifelrennen Nürburgring. Just 12 months after entering production, the first customer cars were delivered, leading to a number of privateer entries running alongside factory-backed machines. Both camps scored notable victories in the late-1930s at the Grand Prix des Frontières, Bucharest Grand Prix, and Eläintarhanajo in Finland.

Starting in 1938, the 328 claimed victory at some 125 events, including 1-2-3 finishes at the Mille Miglia, International Avusrennen, Grand Prix des Frontières, and two victories at the Nürburgring. These triumphs were followed by a three-car Works entry at Le Mans in 1939 (finishing 5th, 7th, and 9th), and outright dominance at the shortened 1940 Mille Miglia, where works cars finished 1st and 3rd, while privateers finished 5th and 6th. By the 1940s, 328s could be tuned to achieve 100 km/h from a standstill in 8.8 seconds—a blisteringly fast figure for pre-war standards.

By September 1939, 464 examples of the 328 had been produced, and the model remained dominant in club racing though the 1950s. This 328, chassis 85111, is an early example, delivered new to the Berlin BMW dealer Brenner & Schoth on 5 July 1937. Little is known about the car’s ensuing history, but in 2011 it was noted as being registered in Germany, while it is suggested that the car may have been restored at an unknown point. In 2016 the consignor acquired this 328 and added it to their collection, where it has formed part of a museum exhibition. As a result of its time on static display, this car will require mechanical inspection prior to returning to road use.

This 328 presents an opportunity to acquire an early example of BMW’s premier pre-war sports car finished in the timeless combination of white over a black interior.