Na długo przed pojawieniem się Mercedesa SLS entuzjaści i tunerzy starali się przywołać ducha słynnego „Gullwinga”, projektując i przerabiając ówczesne modele marki. Na początku lat 80. niemiecki warsztat tuningowy Styling-Garage zaprezentował 500 SGS Gullwing oparty na modeliu SEC C126, natomiast pod koniec dekady Hartmut Boschert spróbował powtórzyć ten trik z nowo wprowadzonym na rynek C124. Gullwing Boscherta o kodzie B300 został oparty na modelu 300 CE. Jego przód otrzymał przeszczep frontu z SL generacji R129. Przednie siedzenia również zostały zapożyczone z R129. Silnik 300 CE wyposażono w podwójną turbosprężarkę, co dało moc 283 KM. W konstrukcji samochodu wprowadzono znaczące zmiany, polegające na przesunięciu słupka C do przodu o około 25 centymetrów i wzmocnieniu progów, aby pomieścić drzwi skrzydłowe. Samochód został zaprezentowany podczas frankfurckiego salonu w 1989 roku. Chociaż Boschert planował produkcję 300 egzemplarzy, cena 186000 DM mogła odstraszyć… i odstraszyła. Oferowany na aukcji egzemplarz to jedyny B300 wyposażony w drzwi „Gullwinga”. Powstał w 1990 roku, a w ostatnim czasie otrzymał nowy lakier i nową tapicerkę. Auto wycenione zostało na 205 – 300 tysięcy euro, ale podczas aukcji cena poszła w zdecydowanie wyższe rejony. Nabywca zdecydował się wyłożyć 455 tysięcy euro.
1989 Boschert B300 'Gullwing’ Babic
Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/mu23/munich/lots/r0004-1989-boschert-b300-gullwing/
LOT 114
Munich
1989 Boschert B300 'Gullwing’
€250,000 – €300,000 EUR
Sold for €455,000 EUR
Germany Flag | München, Germany
Chassis No. WDB1240501A736928
Engine No. 103.983.10.022.197
Documents: German Fahrzeugbrief
To be offered on Saturday, 25 November 2023
The only Boschert B300 equipped with “gullwing” doors
Uprated twin-turbocharged engine produces 283 horsepower
Finished in Bornite over a two-tone purple leather interior
Enthusiast owned since 2005
Accompanied by period sales and development documents and selected spares
Long before the arrival of the Mercedes-Benz SLS, enthusiasts and tuners had sought to evoke the spirit of the Three-Pointed Star’s famous ‘Gullwing’. In the early 1980s, German tuning house Styling-Garage unveiled its C126-based 500SGS Gullwing, while towards the end of the decade, Hartmut Boschert sought to repeat the trick with the newly launched C124.
Boschert’s riff on the gullwing theme—the B300—was based on a 300 CE, which was modified to accept the front end from an R129-generation SL. Significant changes to the car’s structure were made, with the C-pillar being brought forward by some 25 centimetres and the sills strengthened to accept wild 1.66-metre-wide gullwing doors that allowed access to the rear seats. The front seats were also borrowed from the R129 SL, while the engine was fitted with twin turbochargers, resulting in a power output of 283 horsepower.
The car was unveiled at the 1989 Frankfurt International Motor Show and advertised at a cost of DM 186,000. Though Boschert targeted a production run of 300 examples, only a handful were ever made, and the example offered is the only B300 to feature gullwing doors. The car began life as a Mercedes-Benz 300 CE finished in Astral Silver over a black interior and in 1990 was smartly refinished in Bornite over a two-tone purple leather interior. Purchased by the consignor in 2005, it has remained in his care ever since. The Boschert is accompanied by parts and accessories including a wooden steering wheel, in-car phone, and car cover, in addition to period sales and development materials, brochures, periodicals, and VHS videotapes.
In 2023, the car benefitted from €16,216-worth of repairs at CarSystems, €7,783 of paintwork at Lackprofis Kuennen, and a further €4,771 of leather repairs and recolouring at Auto Leder Toczek; invoices are available to view on file.
A true one-off, the Boschert B300 ‘Gullwing’ is perhaps one of the best resolved Mercedes-Benz-based specials of the era.