Gdy debiutował, był popisem francuskiej inżynierii, finezji i stylu. To był rok 1974, dokładnie ten sam, w którym zaczęto oblatywać Concorde. Obie maszyny budziły podziw, a patrząc na nie z profilu, dostrzec można nawet pewne stylistyczne podobieństwa. Citroen CX to jedna z legend francuskiej motoryzacji, a ten egzemplarz to jego najbardziej pierwotna forma. Jest to auto z pierwszego roku modelowego 1975, czyli bardzo krótkiej “zerowej” serii tego auta. Posiada bardzo ciekawe zestawienie kolorystyczne: lakier w kolorze koralowym oraz czerwone wnętrze. Fascynujący jest komfort gwarantowany przez jego hydropneumatyczne zawieszenie i doskonałe są hamulce – na tle konkurencji z tego okresu, żaden samochód nie jeździ tak, jak on.
Citroen CX
Rocznik: 1975
Przebieg: 21400 km
Pojemność: 1985 cm³
Rodzaj paliwa: benzyna
Skrzynia biegów: manualna
Moc: 102 KM
Cena: 60000 PLN
Jest to jeden z najstarszych zachowanych na świecie egzemplarzy tego modelu, zgodnie z rejestrem prowadzonym przez autora książki “Citroën CX: aerodynamic elegance”.
Samochód nigdy nie był restaurowany, poprzedni właściciel odświeżył na nim powłokę lakierniczą (mam zdjęcia dokumentujące dobry stan auta przed tym zabiegiem) oraz obszył fotele zgodnie z oryginalnym materiałem, przeszyciami i kolorystyką.
Samochód jest w takim stanie, że jak chcę się nim przejechać nawet kilkaset kilometrów, to biorę kluczyki, odpalam i jadę bez stresu.
Auto pierwotnie pochodzi z Austrii, gdzie zostało sprzedane jako nowe w salonie Helmut Kuss KG w Graz. Do samochodu posiadam oryginalną książkę homologacyjną dopuszczającą pojazd na rynek austriacki, wraz z pełną specyfikacją samochodu i historią do końca lat dziewięćdziesiątych. W 2016 auto zostało zakupione przez poprzedniego właściciela i sprowadzone do Polski. Samochód odkupiłem kilka lat temu i od tego czasu utrzymuję go w świetnym stanie mechanicznym. Między innymi wyciągnięty został silnik ze skrzynią biegów, wymienione sprzęgło, zregenerowana skrzynia (za poprzedniego właściciela), zregenerowany gaźnik. Przednie sfery zawieszenia zostały zregenerowane, a tylne oraz akumulator ciśnienia wymienione na nowe. Zregenerowany został układ hamulcowy, założone nowe opony. Zregenerowany został układ zapłonowy oraz rozrusznik.
Samochód ma bardzo nietypową jak na swoje czasy sylwetkę. Był to trochę trójszybowy sedan, trochę fastback. Francuzi nazywali to nadwozie berlina. Tył typu kamma, z ujemnie ściętym zakończeniem. Bardzo wysoka szyba, która poskutkowała pojedynczą wycieraczką na środku maski. Maska bez podszybia. Progi schowane głębiej, za drzwiami, a nie pod nimi. Tylne koła rozstawione węziej niż przednie, co więcej, tylne koła schowane za dodatkowymi arkuszami blachy, w celu poprawy aerodynamiki. Nazwa tego samochodu wywodzi się wprost od współczynnika oporu aerodynamicznego CX. Samochód okazał się od razu wielkim hitem, bez problemu wygrał konkurs CAR OF THE YEAR w 1975 roku, ukochały go sobie gwiazdy filmowe i muzyczne, a także ważne osobistości tego świata. Citroenami CX jeździli chociażby Jacques Chirac, Erich Honecker, Grace Kelly czy Carlos Santana.
Samochód w 2024 roku zarejestrowałem jako zabytkowy. Zdjęcia “przed garażem” oraz zdjęcia wnętrza prezentują samochód na dzień 1 lutego 2025. Pozostałe zdjęcia są z 2023 i początku 2024 dla zaprezentowania auta w innej scenerii, dlatego auto ma na nich białe tablice.
Samochód budzi pozytywne reakcje w ludziach. Często się na jego widok uśmiechają, zagadują. Startując nim w różnych imprezach kilkukrotnie wygraliśmy konkursy elegancji.
Samochód wystąpił między innymi na kanale youtube “Jan Garbacz”, serdecznie polecam obejrzenie filmu z testem tej sztuki.
Do auta dokładam poszukiwaną żaluzję tylnej szyby widoczną na zdjęciach. Demontuje się ją bez śladu w 30 sekund, można jeździć bez niej.
Odczyt licznika przebiegu: około 21400 km
Telefon: +48 602 112 344
Miejscowość: Bochnia