Citroen SM Custom Trio 1973 – SPRZEDANY

Zamiłowanie Citroena do ulepszania technologii zaowocowało wspaniałą linią DS, która cieszyła się uznaniem aż do późnych lat sześćdziesiątych. Pragnąc wyprodukować bardziej sportowy model Citroen skorzystał z doświadczenia Włochów kupując w 1968 roku firmę Maserati. Główny projektant marki, Robert Opron, otrzymał zadanie stworzenia dwudrzwiowego coupe, które byłoby napędzane silnikiem V6 Maserati. Luksusowy i sportowy samochód klasy GT o aerodynamicznej sylwetce, Citroen SM, stał się najszybszym przednionapędowym samochodem epoki. To właśnie w nim odnajdziemy takie nowinki techniczne, jak hydropneumatyczne zawieszenie o regulowanej wysokości, hamulce tarczowe z systemem różnicującym siłę hamowania pomiędzy poszczególnymi kołami na zakręcie, reflektory skrętne czy automatycznie powracająca do wyjściowego położenia kierownica. Wszystko to działało w sposób niezwykły i skuteczny, dowodząc najwyższego kunsztu francuskich inżynierów. Citroen SM nie miał poprzednika, nie doczekał się również następcy. Wyprodukowano zaledwie 12920 sztuk. Trio niesamowitych i niestandardowych kreacji opartych na Citroenie SM, które zostało wystawione na aukcji, powstało w umysłach Jerry’ego i Sylvii Hathaway. Jerry pracujący jako technik u dealera Irv White Buick w Los Angeles, gdy firma dodała do swojego portfolio samochody Citroena, zafascynował się marką do tego stopnia, że już w 1976 roku otworzył SM World Ltd., firmę z częściami wspieraną przez fabrykę Citroena. Od tamtej pory nazwisko Hathaway zaczęło być kojarzone z najlepszą ekspercką wiedzą dotyczącą marki. Jeden z klientów Jerry’ego, doświadczony kierowca wyścigowy Jon McKibben, wspomniał mu, że SM będzie idealną platformą do stworzenia samochodu do bicia rekordów prędkości na lądzie, ze względu na swój niesamowicie aerodynamiczny kształt. SM otrzymał następnie dwie turbosprężarki AiResearch, które miały wystarczyć do osiągnięcia 200 mi/h. Po latach przeciwności, Jerry był w stanie „włamać” się do klubu 200 mil na godzinę dopiero w 1985 roku, przedstawiając maszynę od SM World jako najszybszego Citroena na świecie. W sezonie 1987 do klubu 200 MPH dołączyła Sylvia z biegiem kwalifikacyjnym na poziomie 206,446 mph i rekordowym 202,3 mph. Ten historyczny wynik ustanowił rekord prędkości klasy, który przetrwał 23 lata.

W latach 80. Jerry’emu skradziono ciężarówkę i przyczepę, której używał do podróżowania na wyścigi, lecz zamiast szukać zamiennika wykorzystał doświadczenia zdobyte podczas wielu lat pracy z Citroenami. Na warsztat trafił kolejny SM, który został przekształcony w pickupa do holowania samochodu, a do kompletu Jerry stworzył przyczepę z siodłem, która wykorzystywała zawieszenie Citroena i posiadała własny akumulator pomp hydropneumatycznych. Zarówno ciężarówka, jak i przyczepa, mają niezależnie regulowaną wysokość, co umożliwiało łatwy załadunek i rozładunek samochodu wyścigowego. Po latach, które minęły od wycofania się z wyścigów Hathaway, wystawiał swój zestaw na szeregu wystaw, w tym Retromobile w Paryżu w 2003 roku, czy w muzeach Petersena i Mullina. Pickup i samochód wyścigowy pozostają w dobrym stanie, chociaż nie są używane regularnie i prawdopodobnie wymagają serwisowania. Chociaż łatwo wrzucić te pojazdy do gabinetu osobliwości, to jakość wszystkich trzech sprawia, że są zdecydowanie pojazdami kolekcjonerskimi, wycenionymi na 100 – 200 tysięcy dolarów. Trio wylicytowane zostało za 203500 USD, czyli tuż ponad górną granicą wyceny.


Link: https://www.goodingco.com/vehicle/1973-citroen-sm-custom-pickup/

Lot 47
2021 | SCOTTSDALE EDITION
1972 CITROËN SM LAND SPEED RACER
Estimate $100,000 – $200,000| Without Reserve
SOLD $203,500

Car Highlights
The World’s Fastest Citroën; Built by America’s Preeminent SM Experts
Twin-Turbocharged SM-Based Racer with Speed Records in Excess of 200 MPH
Custom Built Trailer Using Height-Adjustable Citroën Suspension
Offered as a Single Lot from 40-Year Ownership
An Ingenious Trio of Vehicles Sure to Be the Highlight of Any Collection

1973 Citroën SM Custom Pickup Chassis No. 00SD0414
1972 Citroën SM Land Speed Racer Chassis No. SB 5805
2001 Special Construction Car Carrier Trailer VIN. CA 895735

Citroën’s incredible penchant for pushing the automotive technology envelope delivered handsomely with its DS line, which continued drawing accolades well into the late-1960s. Desiring a more sporting model, Citroën purchased troubled Italian automaker Maserati in 1968, and chief designer Robert Opron was tasked with designing a two-door coupe that would be powered by Maserati’s proven V-6 engine and known as the SM. While awarded with the 1972 Motor Trend Car of the Year award, sales were variable, and the NHTSA bumper-height requirements for 1974 spelled the end of the SM after just five years of production.

The trio of incredible Citroën-based custom creations offered here all stem from the minds of Jerry and Sylvia Hathaway. In 1972, Jerry was an alignment technician at Irv White Buick in Los Angeles when the dealership added Citroën to its lineup. Jerry ended up smitten with the cars and started acquiring parts, eventually opening Citroën-factory-supported SM World Ltd. in 1976. From that point on, Hathaway was the place for Citroën SM parts, restoration, and repair in the US, and a global authority on the marque.

SM World client Jon McKibben, an experienced land speed racer, mentioned to Hathaway that the SM would be an ideal platform for land speed record racing due to its incredibly aerodynamic shape. Shortly thereafter an SM that had been slated to be parted out was turned into a race car. The SM was treated to an incredible restoration and built into an impeccably prepared land speed racer. Initially fitted with a normally aspirated 3.0-liter with 48IDA Weber carburetors, it produced 250 hp, good enough for 139.7 mph on its first outing at El Mirage and then 151.2 at Bonneville in 1979. The SM then received two AiResearch turbochargers that added 20 psi of boost to the Maserati engine, and sights were set on 200 mph.

After years of adversity, mostly due to inclement weather, Jerry was able to crack into the 200 MPH Club in 1985 and firmly position the SM World machine as the world’s fastest Citroën – a record it is believed to still hold. During the 1987 season Sylvia joined the 200 MPH Club with a qualifying run of 206.446 and a record run of 202.3 mph. This historic run set a class speed record that stood for 23 years.

Sometime in the 1980s, the Hathaway’s truck and trailer used to haul the race car was stolen. While most would have shopped for a replacement, Jerry used lessons learned through his many years of working with Citroëns to come up with a much more interesting solution. Another SM was sourced and turned into a pickup truck which became their tow vehicle. A custom fifth-wheel-style trailer was then built that utilized Citroën suspension and carried its own battery for the hydraulic pumps, essentially becoming self-sufficient. Both the truck and trailer are independently height-adjustable, allowing the race car to be easily loaded and unloaded. Over the years the pickup and trailer have garnered as much attention as the race car, and you can imagine the stir “The Rig” – as the group of three was aptly named by the Hathaways – caused during its two successful cross-country road trips.

In the years since its retirement from racing, “The Rig” has been shown at many prestigious shows, including Retromobile in Paris in 2003 (race car only), and in the country’s top museums, including stints at the Petersen and Mullin museums. The internet is filled with articles about the trio and the accompanying file includes numerous articles from overseas publications as well. The pickup and race car remain in running condition, and though not used regularly and likely requiring servicing before extended use, arrived at Gooding & Company’s facility in Los Angeles under the pickup’s own power after a 25-mile drive. Included in the sale are a coffee table built from the record-breaking Maserati V-6 engine and a fire suit used by Sylvia Hathaway.

While it could be easy to cast these vehicles as oddities, it is really the collective quality of all three that makes them stand out. Crafted to take advantage of Citroën’s genius in new and inventive ways, “The Rig” is more than the expression of a dream. Each piece is a functional and purpose-built tool that could only be created by a mind deeply in tune with the marque and its strengths. Easily the talk of any event for which it is eligible, this triumvirate will surely provide its next caretaker with center stage.