Citroen

Citroen CX 25 GTi Turbo 2 1988 – 95000 PLN – Poznań

To niezwykłe zadanie, by stworzyć samochód, który będzie wyglądał sensacyjnie i awangardowo zarówno w momencie debiutu, jak i ponad dekadę później. Podobnie sensacją jest, aby przez blisko dwie dekady utrzymywać przewagę komfortu zawieszenia nad wszelkimi rozwiązaniami konkurencji. Citroen jest jedyną marką na świecie, która dokonała tego dwukrotnie – najpierw z modelem DS, a później CX. Ten drugi debiutował w 1974 roku, jeszcze w epoce chromu, który w latach 80. zastąpiono czarną anodyzacją. Samochód początkowo projektowany był pod niewielki silnik Wankla, choć problemy techniczne i technologiczne sprawiły, że wycofano się z tego rozwiązania jeszcze przed rozpoczęciem produkcji, a nisko poprowadzona maska uniemożliwiła stosowanie dużych silników. Lekarstwo przyszło wraz z kolejną technologiczną rewolucją. W 1985 ukazała się wersja GTi Turbo, a wraz z nią długo wyczekiwana moc i wspaniała reklama z Grace Jones, która świetnie oddawała indywidualny styl Citroena. Dwa lata później przyszła kolej na ostatni element ewolucji – model CX GTi Turbo 2, dodatkowo wyposażony w intercooler. Wszystkich CXów wyprodukowano ponad milion, ale tej finalnej, najmocniejszej wersji – tylko nieco ponad 500 sztuk. Dziś jest to biały kruk dla wszystkich miłośników marki.
Czytaj dalej Citroen CX 25 GTi Turbo 2 1988 – 95000 PLN – Poznań

Citroen Xantia Activa 1998 – 55000 PLN – Wiązowna

Prezentowany samochód jest 1 z 2117 wyprodukowanych egzemplarzy wersji Activa 2.1 TD. Wersja Activa była szczytowym osiągnięciem w rozwoju zawieszeń hydropneumatycznych, a zarazem popisem technologicznych możliwości firmy Citroen. Otrzymała rozwiązania inżynieryjne wprost z prototypowych modeli Activa 1 i Activa 2. Wyposażona jest, poza oczywistym dla marki zawieszeniem hydropneumatycznym, w układ Hydractive (HA) oraz system aktywnie niwelujący przechyły nadwozia SC/CAR (Système CITROËN/Correction Active du Roulis). Jazda takim autem to przeżycie, które zdaje się przeczyć prawom fizyki. Activa może osiągać przeciążenia do 1,2 g praktycznie bez przechyleń bocznych. Najbardziej sensacyjny może zdawać się wynik testu łosia, który przeprowadza regularnie szwedzki magazyn Teknikens Varld. Osiągnięty w 1999 roku wynik maksymalnej prędkości, przy której Xantia Activa pozostała stabilna przy nagłym manewrze, to 85 km/h. To rekord niepobity do dziś. Kto był blisko? 83 km/h to wynik z 2017 roku Audi R8 V10 plus 5,2 FSI quattro i McLaren’a 675LT, z kolei 82 km/h zdolne było osiągnąć Porsche 997 Carrera 4S, Porsche 997 GT3 RS i Porsche 997 GT2 w 2008 oraz wcześniej w 2004 Porsche 996 GT2. Ferrari Testarossa zdolne było osiągnąć 80 km/h, a Reliant Rialto – 43 km/h. Mówiąc wprost – francuskim turbodieslem można przy wysokich prędkościach manewrować pewniej, niż samochodami stricte sportowymi. Dziś, po 30 latach od premiery, fabrycznie utrzymane egzemplarze to ewenementy na rynku kolekcjonerskim, Stają się pożądane nie tylko w kolekcjach aut francuskich. Stanowią dziedzictwo technologiczne marki Citroen, prezentując rozwiązania, których nie zastosowano już nigdy w żadnym innym modelu produkcyjnym marki.
Czytaj dalej Citroen Xantia Activa 1998 – 55000 PLN – Wiązowna

Citroen Petite Rosalie 8CV 1933 – 39900 PLN – Zgierz

Citroen Rosalie to rodzina modeli samochodów budowanych przez Citroena w latach 1932–1938. 8CV to najmniejsza Rosalie. Podobnie jak Citroen Type B z pierwszej połowy lat dwudziestych XX wieku posiada czterocylindrowy silnik o pojemności 1452 cm³ napędzający tylne koła. Trzybiegowa skrzynia posiadała synchronizatory w dwóch wyższych zakresach, a hamowanie zapewniały hamulce bębnowe na wszystkich czterech kołach. Gama Rosalie została zaprojektowana jako następca Citroena C4/C6 i jest ich ewolucją. Warto zauważyć, że w tamtych czasach Rosalie ustanowił szereg rekordów prędkości. Między innymi w 1933 roku, pomiędzy 15 a 17 lipca, model „Petite Rosalie” 8CV, na torze wyścigowym Montlhéry, pobił rekord świata w przebyciu dystansu bez zatrzymywania się, pokonując 300000 kilometrów w 134 dni ze średnią prędkością ponad 93 km/h. Model ten uzyskał w sumie 106 różnych rekordów świata.
Czytaj dalej Citroen Petite Rosalie 8CV 1933 – 39900 PLN – Zgierz

Citroen Xantia 1996 – 39000 PLN – Wrocław

Citroen Xantia debiutował w 1993 roku jako następca modelu BX. Z perspektywy czasu i zamkniętej już historii hydropneumatyki spod znaku podwójnego szewronu, należy uznać go za najbardziej udaną i najmniej wymagającą serwisowo konstrukcję, wykorzystującą tą niezwykłą technologię. To nie przypadek, że wciąż spotykamy te samochody na ulicach, w zwykłym użytku, mimo, że od rozpoczęcia produkcji minęło już ponad ćwierć wieku. Auto jest super komfortowe, ma świetną tapicerkę i łatwo się z nim zaprzyjaźnić. Ten egzemplarz kosztuje więcej niż średnia rynkowa, ale spójrzcie co może zaoferować. Jedynie 4 tys. km przebiegu w 28-letnim samochodzie to nie jest coś, co spotyka się na co dzień.
Czytaj dalej Citroen Xantia 1996 – 39000 PLN – Wrocław

Citroen BX Le Mans 1992 – 23900 PLN – Zgierz

Citroena BX zaprezentowano po raz pierwszy u stóp Wieży Eiffla 2 października 1982 roku. Projekt Marcello Gandiniego ze studia Bertone opierał się projektach koncepcyjnych Reliant F11 oraz Volvo Tundra, lecz tym razem była mowa o samochodzie produkcyjnym. Citroen kształtem zdecydowanie musiał się wyróżniać, podobnie jak koncepcją zawieszenia z hydropneumatyką i autopoziomowaniem. Wersja Le Mans zaprezentowana została w 1990 roku na rynku niemieckim. Wyróżniał ją niebieski albo bordowy kolor, wysoka lotka w stylu GTI, dekory na nadwoziu, pięcioramienne felgi i wycieraczka tylnej szyby, a także elektryczne szyby oraz indywidualna tapicerka.
Czytaj dalej Citroen BX Le Mans 1992 – 23900 PLN – Zgierz

Citroen Saxo VTS 1.6 16V 1999 – 49000 PLN – Wiązowna

Citroen Saxo VTS z 16-zaworową jednostką 1,6 l to kwintesencja hot hatch’a z lat 90. Saxo VTS 16v największą karierę zrobił w motorsporcie. Stanowiąc przez wiele lat tzw. entry-level do świata rajdów amatorskich i profesjonalnych. Ich ogromna popularność w spocie stała się główną przyczyną deficytu egzemplarzy bezwypadkowych, nieprzerabianych i nietuningowanych. Fabrycznie niska odporność na korozję, po latach okazała gwoździem do trumny podaży tej wersji Saxo. Dziś fabrycznie utrzymane egzemplarze VTS 16v to coraz bardziej pożądane wersje na rynku kolekcjonerskim. Najbardziej utytułowanym sportowcem, który od 1998 odnosił sukcesy w Saxo kit-car jest 9-krotny Mistrz Świata WRC Sébastien Loeb. Pierwsze zwycięstwo w mistrzostwach świata Loeb odniósł w 1999 za kierownicą Saxo VTS. Ten egzemplarz w białym kolorze szczęśliwie nigdy nie stał się bazą do budowy rajdówki i jest duża szansa, że nigdy nią nie zostanie. Bez tuningu, bez przeróbek, bez wypadkowej historii – za to w świetnym stanie zachowania – to ogromna rzadkość na rynku, dająca wiele frajdy z dynamicznej jazdy.
Czytaj dalej Citroen Saxo VTS 1.6 16V 1999 – 49000 PLN – Wiązowna

Citroen DSpecial 20 1972 – REZERWACJA

Kariera Citroena DS była długa i owocna. Rodził się w 1955 roku, zachwycając zarówno stylistyką, jak i rozwiązaniami mechanicznymi. DS wymawia się po francusku déesse, co dosłownie oznacza boginię. Taki właśnie status zyskał ten samochód wśród odbiorców. Zachwycał komfort, skuteczne hamulce, jednoramienna kierownica, futurystyczna deska rozdzielcza, wspaniale miękkie fotele. Przez lata powstała mnogość specyfikacji. W ofercie pojawił się też model ID, z nieco mniej luksusowym wykończeniem niż DS oraz z klasycznym układem hamulcowym. ID jako nazwa handlowa zniknęła po roku 1970, wtedy też pojawia się DSpécial, czyli poziom podstawowy wyposażenia zastępujący ID 19 Luxe. W samochodzie pojawia się nowa deska rozdzielcza z okrągłymi tarczami zegarów i taki właśnie samochód w fantastycznie oryginalnym stanie zobaczyć możecie w ofercie BRP.
Czytaj dalej Citroen DSpecial 20 1972 – REZERWACJA

Citroen Xantia 1995 – 22900 PLN – Gogolin

Citroen Xantia debiutował w 1993 roku. Elegancki projekt studia Bertone inspirowany był modelem XM, miał podobną ilość zawsze modnych ostrych linii, choć projektanci zdecydowali się nieco wyodrębnić bagażnik, tworząc sylwetkę 2,5-bryłową. Projekt był udany, został bardzo ciepło przyjęty na rynku, chwalony za jakość wykonania i najwyższej klasy komfort. Ten ostatni zapewnia nie tylko świetna, welurowa tapicerka, lecz przede wszystkim specjalność Citroena – zawieszenie hydropneumatyczne – będące dziś największym wyróżnikiem i zaletą tego auta. Ten egzemplarz wybija się ponad średnią rynku z pewnością przez swój stan zachowania. Auto ma pod maską dwulitrową jednostkę ze skrzynią automatyczną i przejechało dotąd jedynie 48 tysięcy kilometrów.
Czytaj dalej Citroen Xantia 1995 – 22900 PLN – Gogolin

Citroen XM 1998 – SPRZEDANY

Citroen XM zadebiutował w 1989 roku jako następca flagowego Citroëna CX. W roku 1990 uzyskał prestiżowy wówczas tytuł Car of The Year 1990, deklasując rywali i zdobywając 390 punktów, natomiast drugi Mercedes-Benz SL R129 uzyskał 215 pkt. Citroen XM zachwycił świat motoryzacji zarówno stylistyką jak i innowacjami technicznymi. Klinowate nadwozie XM’a osiągnęło współczynnik Cx 0,28, co było sensacyjnym wynkiem dla dużej limuzyny. W latach 90. nieliczne egzemplarze na naszych ulicach przykłuwały wzrok przechodniów niczym statek kosmiczny. Dziś nadal wygląda zjawiskowo, odwraca głowy przechodniów, zapewnia nieziemki komfort dla podróżujących, otula welurowym, miekkim wnętrzem. To przystępny sposób na bycie w awangardzie, coś niesztampowego, znacznie bardziej konkurencyjnego cenowo niż niemieccy klasyczni konkurenci z tego samego okresu.
Czytaj dalej Citroen XM 1998 – SPRZEDANY

Citroen XM 1997 – SPRZEDANY

Citroen XM to topowy model marki, potomek wspaniałych modeli DS i CX, który obchodzi właśnie 35-lecie. Auto tak komfortowe, jak to tylko możliwe, oparte na konstrukcji hydropneumatycznego układu zawieszenia. To zdobywca nagrody Car of the Year 1990, który nagrodę tę otrzymał dokładnie w 15 lat po Citroenie CX. Ostre linie jego nadwozia to dzieło studio Bertone. Projekt aerodynamiczny i awangardowy, którego nie da się pomylić z żadnym samochodem konkurencji. Po przygodzie z V6, tym razem zdecydowaliśmy się przygarnąć do naszego garażu skromniejszą 2-litrówkę. Jest to model poliftowy, wyróżniający się szewronem przeniesionym na środek atrapy chłodnicy, zmienionymi światłami przeciwmgłowymi i kierunkowskazami oraz zmodyfikowanym wnętrzem. Samochód napędza 16-zaworowa jednostka o mocy 132 KM, zestawiana z doskonale pasującą do charakteru auta skrzynią automatyczną. To doskonały youngtimer do komfortowego przemieszczania się. Przykuwa uwagę na ulicy, otula fantastycznym, welurowym wnętrzem i rozpieszcza komfortem, pozostając przy tym niedrogim zarówno w zakupie, jak i eksploatacji.
Czytaj dalej Citroen XM 1997 – SPRZEDANY