Citroen

Citroen CX 25 GTi Turbo 2 1988 – 110000 PLN – Poznań

To niezwykłe zadanie, by stworzyć samochód, który będzie wyglądał sensacyjnie i awangardowo zarówno w momencie debiutu, jak i ponad dekadę później. Podobnie sensacją jest, aby przez blisko dwie dekady utrzymywać przewagę komfortu zawieszenia nad wszelkimi rozwiązaniami konkurencji. Citroen jest jedyną marką na świecie, która dokonała tego dwukrotnie – najpierw z modelem DS, a później CX. Ten drugi debiutował w 1974 roku, jeszcze w epoce chromu, który w latach 80. zastąpiono czarną anodyzacją. Samochód początkowo projektowany był pod niewielki silnik Wankla, choć problemy techniczne i technologiczne sprawiły, że wycofano się z tego rozwiązania jeszcze przed rozpoczęciem produkcji, a nisko poprowadzona maska uniemożliwiła stosowanie dużych silników. Lekarstwo przyszło wraz z kolejną technologiczną rewolucją. W 1985 ukazała się wersja GTi Turbo, a wraz z nią długo wyczekiwana moc i wspaniała reklama z Grace Jones, która świetnie oddawała indywidualny styl Citroena. Dwa lata później przyszła kolej na ostatni element ewolucji – model CX GTi Turbo 2, dodatkowo wyposażony w intercooler. Wszystkich CXów wyprodukowano ponad milion, ale tej finalnej, najmocniejszej wersji – tylko nieco ponad 500 sztuk. Dziś jest to biały kruk dla wszystkich miłośników marki.
Czytaj dalej Citroen CX 25 GTi Turbo 2 1988 – 110000 PLN – Poznań

Citroen CX 25 TRD Turbo 2 Break 1987 – 18500 PLN – Warszawa

CX jest wynikiem długich wewnętrznych badań nad „projektem L”, które rozpoczęły się pod koniec lat 60. XX wieku w celu zastąpienia legendarnego DS. Nowy model debiutował dopiero w 1974 roku, znajdując się cenowo dokładnie pomiędzy podstawową i wyższą wersją DS. Już rok później sprzedaż przekroczyła granicę 100 000 egzemplarzy rocznie! We wrześniu 1975 roku Citroen zaprezentował CX 2200D – pierwszy samochód osobowy Citroëna z silnikiem Diesla. W lutym 1987 roku przyszła kolej na turbodiesela, który otrzymał intercooler. Poprawa wydajności była spektakularna. Moc podskoczyła z 95 do 120 KM, moment obrotowy osiągnął niezwykłą na owe czasy wartość 265 Nm. CX diesel Turbo 2 odzyskał tytuł najszybszego samochodu z silnikiem Diesla na świecie, z rewelacyjną prędkością maksymalną 195 km/h. W wersji Break samochód dodatkowo imponuje możliwościami przewozowymi i ładownością, nadzwyczajną ze względu na samopoziomowanie będące efektem zastosowania zawieszenia hydropneumatycznego.
Czytaj dalej Citroen CX 25 TRD Turbo 2 Break 1987 – 18500 PLN – Warszawa

Citroen Saxo VTS 1.6 16V 1999 – 49000 PLN – Wiązowna

Citroen Saxo VTS z 16-zaworową jednostką 1,6 l to kwintesencja hot hatch’a z lat 90. Saxo VTS 16v największą karierę zrobił w motorsporcie. Stanowiąc przez wiele lat tzw. entry-level do świata rajdów amatorskich i profesjonalnych. Ich ogromna popularność w spocie stała się główną przyczyną deficytu egzemplarzy bezwypadkowych, nieprzerabianych i nietuningowanych. Fabrycznie niska odporność na korozję, po latach okazała gwoździem do trumny podaży tej wersji Saxo. Dziś fabrycznie utrzymane egzemplarze VTS 16v to coraz bardziej pożądane wersje na rynku kolekcjonerskim. Najbardziej utytułowanym sportowcem, który od 1998 odnosił sukcesy w Saxo kit-car jest 9-krotny Mistrz Świata WRC Sébastien Loeb. Pierwsze zwycięstwo w mistrzostwach świata Loeb odniósł w 1999 za kierownicą Saxo VTS. Ten egzemplarz w białym kolorze szczęśliwie nigdy nie stał się bazą do budowy rajdówki i jest duża szansa, że nigdy nią nie zostanie. Bez tuningu, bez przeróbek, bez wypadkowej historii – za to w świetnym stanie zachowania – to ogromna rzadkość na rynku, dająca wiele frajdy z dynamicznej jazdy.
Czytaj dalej Citroen Saxo VTS 1.6 16V 1999 – 49000 PLN – Wiązowna

Citroen C6 2010 – 44900 PLN – Warszawa

Citroen zawsze wiedział, jak zaskakiwać rynek i nabywców. Design wnętrza, kształty nadwozia, nowoczesne rozwiązania i to z czego znany jest od 1955 roku – hydropneumatyczny układ zawieszenia. W marcu 2005 roku, podczas genewskiego salonu, Citroen zaprezentował model C6, który stał się flagowym, najbardziej ekskluzywnym i reprezentacyjnym modelem marki. Dzięki odważnemu designowi i zaawansowanym technologiom, C6 został znakomicie przyjęty na rynku. Ta limuzyna klasy wyższej zapewnia komfort godny najlepszych samochodów na świecie. Zawieszenie Hydractive 3+ o 16 stopniach tłumienia, aktywna aerodynamika i head-up display, to były nowinki po raz pierwszy zastosowane we francuskim aucie. Nawet dziś auto absolutnie czaruje swoim zachowaniem na drodze, doskonałą jakością wykonania i wyciszeniem. Z powodzeniem może służyć na co dzień, u każdego kto lubi nieszablonowe samochody i pragnie wyróżnić się na ulicy. To ostatni taki Citroen, zamykający pewną erę w historii i posiadający dzięki temu już status przyszłego klasyka.
Czytaj dalej Citroen C6 2010 – 44900 PLN – Warszawa

Citroen C4 Picasso 2010 – 29999 PLN – Lesznowola

Najpierw Xsara, potem C4. Oba Citroeny otrzymały imię wielkiego artysty, Pablo Picasso. Jak do tego doszło? Citroen porozumiał się ze spadkobiercami malarza, a Ci uznali, że najwięcej indywidualności i szaleństwa tkwi w samochodach zaprojektowanych jako minivan, z tysiącem poręcznych schowków, pięcioma indywidualnie regulowanymi fotelami i odważnie zakreślonymi liniami nadwozia. Czy to dobre połączenie? Pablo Picasso ponoć kolekcjonował samochody, miał w swoim garażu Hispano Suizę, Hotchkissa, Mercedesy i Alfa Romeo. Cóż więc stoi na przeszkodzie, by dziś nie kolekcjonować Citroenów Picasso? Można zacząć choćby od tego C4. Ma niespełna 40 tys. km przebiegu i według zapewnień sprzedającego jest w bardzo dobrej kondycji.
Czytaj dalej Citroen C4 Picasso 2010 – 29999 PLN – Lesznowola

Citroen Xantia Activa 1998 – 55000 PLN – Wiązowna

Prezentowany samochód jest 1 z 2117 wyprodukowanych egzemplarzy wersji Activa 2.1 TD. Wersja Activa była szczytowym osiągnięciem w rozwoju zawieszeń hydropneumatycznych, a zarazem popisem technologicznych możliwości firmy Citroen. Otrzymała rozwiązania inżynieryjne wprost z prototypowych modeli Activa 1 i Activa 2. Wyposażona jest, poza oczywistym dla marki zawieszeniem hydropneumatycznym, w układ Hydractive (HA) oraz system aktywnie niwelujący przechyły nadwozia SC/CAR (Système CITROËN/Correction Active du Roulis). Jazda takim autem to przeżycie, które zdaje się przeczyć prawom fizyki. Activa może osiągać przeciążenia do 1,2 g praktycznie bez przechyleń bocznych. Najbardziej sensacyjny może zdawać się wynik testu łosia, który przeprowadza regularnie szwedzki magazyn Teknikens Varld. Osiągnięty w 1999 roku wynik maksymalnej prędkości, przy której Xantia Activa pozostała stabilna przy nagłym manewrze, to 85 km/h. To rekord niepobity do dziś. Kto był blisko? 83 km/h to wynik z 2017 roku Audi R8 V10 plus 5,2 FSI quattro i McLaren’a 675LT, z kolei 82 km/h zdolne było osiągnąć Porsche 997 Carrera 4S, Porsche 997 GT3 RS i Porsche 997 GT2 w 2008 oraz wcześniej w 2004 Porsche 996 GT2. Ferrari Testarossa zdolne było osiągnąć 80 km/h, a Reliant Rialto – 43 km/h. Mówiąc wprost – francuskim turbodieslem można przy wysokich prędkościach manewrować pewniej, niż samochodami stricte sportowymi. Dziś, po 30 latach od premiery, fabrycznie utrzymane egzemplarze to ewenementy na rynku kolekcjonerskim, Stają się pożądane nie tylko w kolekcjach aut francuskich. Stanowią dziedzictwo technologiczne marki Citroen, prezentując rozwiązania, których nie zastosowano już nigdy w żadnym innym modelu produkcyjnym marki.
Czytaj dalej Citroen Xantia Activa 1998 – 55000 PLN – Wiązowna

Citroen Traction Avant 11 BN 1953 – REZERWACJA

Oto Citroen Traction Avant 11 BN z 1953 roku, czyli większa i ładniejsza Beelka. Wóz, który był rewolucją w okresie przedwojennym i jako pierwszy połączył w sobie wiele rynkowych nowości. Jest niski jak sleeper, a to za sprawą nadwozia samonośnego. Przedni napęd powoduje, że prowadzi się jak po sznurku, a listwowa przekładnia kierownicza nadaje nieprawdopodobnej precyzji na drodze. Cytryna jest całkiem żwawa i bynajmniej nie jest wozem drabiniastym, jak większość aut przedwojennych. 57 koni 4-cylindrowego silnika o pojemności 1,9 litra rozpędza 11-tkę do 115 km/h za pomocą aksamitnie pracującej 3-stopniowej skrzyni biegów sterowanej pogrzebaczem na desce.
Czytaj dalej Citroen Traction Avant 11 BN 1953 – REZERWACJA

Citroen Xantia 1995 – 17900 PLN – Gogolin

Citroen Xantia debiutował w 1993 roku. Elegancki projekt studia Bertone inspirowany był modelem XM, miał podobną ilość zawsze modnych ostrych linii, choć projektanci zdecydowali się nieco wyodrębnić bagażnik, tworząc sylwetkę 2,5-bryłową. Projekt był udany, został bardzo ciepło przyjęty na rynku, chwalony za jakość wykonania i najwyższej klasy komfort. Ten ostatni zapewnia nie tylko świetna, welurowa tapicerka, lecz przede wszystkim specjalność Citroena – zawieszenie hydropneumatyczne – będące dziś największym wyróżnikiem i zaletą tego auta. Ten egzemplarz wybija się ponad średnią rynku z pewnością przez swój stan zachowania. Auto ma pod maską dwulitrową jednostkę ze skrzynią automatyczną i przejechało dotąd jedynie 48 tysięcy kilometrów.
Czytaj dalej Citroen Xantia 1995 – 17900 PLN – Gogolin

Citroen 15 SIX D 1949 – 135000 PLN – Tczew

Debiutujący w 1948 roku Citroen 15 SIX doczekał się przydomka „króla drogi” nie bez powodu. Oferował samonośne nadwozie i doskonały układ jezdny, które zbudowały sławę wszystkich modeli Citroena z grupy zwanej Traction Avant („napęd przedni”), sześciocylindrowy silnik oraz przestronne wnętrze i komfortowe zawieszenie. Po wojnie wrócił w 1947 roku w wersji 15 SIX D z nowym silnikiem, który po raz pierwszy w tym model kręcił się w prawo, tak jak wszystkie inne popularne silniki i odwrotnie, niż jego przedwojenny poprzednik. W produkcji utrzymał się jeszcze przez przez niemal dekadę, do 1956 roku. Przez cały okres produkcji było to auto nowoczesne, jego stylistykę wówczas uważano za wręcz awangardową, a komfort należał do najwspanialszych.
Czytaj dalej Citroen 15 SIX D 1949 – 135000 PLN – Tczew

Citroen C4G 1934 – 109000 PLN – Świnna Poręba

Citroen C4G debiutował w 1931, będąc dowodem świetnej kondycji francuskiej motoryzacji. Został wyposażony w nowy, czterocylindrowy silnik o mocy 32 KM i mógł być wyposażony w kilka rodzajów nadwozia. Ten prezentowany to Berlina, czyli samochód z nadwoziem zamkniętym, wyposażonym w czworo drzwi. W czasach swojej młodości auta te swobodnie mogły pełnić rolę taksówki, a kilkadziesiąt lat później – obsługiwać wesela. Z tą myślą został zapewne odrestaurowany ten egzemplarz, wykończony w dwukolorowym malowaniu i z perforowaną skórą na siedzeniach.
Czytaj dalej Citroen C4G 1934 – 109000 PLN – Świnna Poręba