Citroen DS debiutował na salonie samochodowym w Paryżu 6 października 1955 roku i okrzyknięty został wówczas przybyszem z kosmosu. Jego nadwozie było futurystyczne i opływowe, hydropneumatyczne zawieszenie zapewniało niezrównany komfort, a hamulce – fantastyczną skuteczność. Nawet prawie dwie dekady później, u schyłku produkcji, samochód był o wiele bardziej nowoczesny, niż większość konkurencji. W międzyczasie jeszcze go udoskonalono… w 1967 zmieniono przód na bardziej aerodynamiczny i przypominający rekina, pojawiły się wówczas również światła kierunkowe podążające za skrętem kół w zakręcie. Poprawiono wyciszenie i wentylację kabiny, powiększano i wzmacniano silniki. Citroen DS21 Pallas to wersja z samego końca produkcji, wyposażona między innymi we doskonałą skórzaną tapicerkę. DS to jednak przede wszystkim magia związana z ówczesną technologią, czyli ze wspaniałym zawieszeniem i układem hamulcowym opartym o hydropneumatykę. Odrestaurowanie od podstaw takiego samochodu to proces bardziej złożony, niż choćby odbudowanie banalnego E-Type’a. Stąd też cena tak wspaniałego egzemplarza nie powinna nikogo dziwić.
Czytaj dalej Citroen DS21 Pallas 1970 – 239900 PLN – Dębe Wielkie
Citroen
Citroen CX 1985 – 29900 PLN – Warszawa
Citroen CX z 1985 roku to jeden z ostatnich przedstawicieli pierwszej serii, z pięknymi zderzakami ze stali nierdzewnej i kultowymi bębnowymi wskaźnikami, w uroczy sposób pokazującymi prędkość i obroty silnika. Od strony technicznej to już nowszy silnik Douvrin, pięciostopniowa skrzynia biegów i system Diravi, będący nie tylko wspomaganiem kierownicy zrealizowanym na bazie układu hydropneumatyki, ale z dodatkową funkcją polegającą na automatycznym powrocie do ustawienia na wprost. Największą atrakcją pozostaje zawieszenie hydropneumatyczne, gwarantujące komfort na poziomie nie znanym w jakichkolwiek innych samochodach średniej klasy.
Czytaj dalej Citroen CX 1985 – 29900 PLN – Warszawa
Citroen Xantia 1996 – 45000 PLN – Wrocław
Citroen Xantia debiutował w 1993 roku jako następca modelu BX. Z perspektywy czasu i zamkniętej już historii hydropneumatyki spod znaku podwójnego szewronu, należy uznać go za najbardziej udaną i najmniej wymagającą serwisowo konstrukcję, wykorzystującą tą niezwykłą technologię. To nie przypadek, że wciąż spotykamy te samochody na ulicach, w zwykłym użytku, mimo, że od rozpoczęcia produkcji minęło już ponad ćwierć wieku. Auto jest super komfortowe, ma świetną tapicerkę i łatwo się z nim zaprzyjaźnić. Ten egzemplarz kosztuje więcej niż średnia rynkowa, ale spójrzcie co może zaoferować. Jedynie 4 tys. km przebiegu w 26-letnim samochodzie to nie jest coś, co spotyka się na co dzień.
Czytaj dalej Citroen Xantia 1996 – 45000 PLN – Wrocław
Citroen AC4 1929 – 48500 PLN – Kielce
Citroen AC4 był pierwszym światowym modelem europejskiego producenta. W dużej mierze zainspirowany był amerykańskim Fordem A, a jego montaż przeprowadzany był nie tylko we Francji, ale także w Belgii, we Włoszech, w Niemczech, a nawet w Polsce. Model zaprezentowany był w 1928 roku na Salonie w Paryżu. Do 1932 roku wyprodukowano ich 121 tysięcy sztuk, po drodze zmieniając nazwę na C4. Zestawiając z innymi europejskimi samochodami tego okresu, wyróżniała go całkowicie stalowa konstrukcja, bez użycia drewna. To sprawia, że samochody te są łatwiejsze w rekonstrukcji, co wcale nie oznacza, że całkowita odbudowa takiego samochodu to łatwe zadanie. Ten egzemplarz to rozpoczęta renowacja, która nigdy nie została ukończona.
Czytaj dalej Citroen AC4 1929 – 48500 PLN – Kielce
Citroen 2CV 6 Club 1987 – SPRZEDANY
Pierre Boulanger, ówczesny dyrektor Citroena, wpadł na nowatorski pomysł: stworzenie TPV (TPV to Toute Petite Voiture czyli Bardzo Mały Samochód). W 1936 roku opracował specyfikację, którą można podsumować słowami: „cztery koła pod parasolem” zdolne do „przewozu przez pole kosza jajek bez stłuczenia choćby jednego”. Model TPV przyjął swoją ostateczną formę w 1948 roku i zrobił furorę podczas Salonu Samochodowego w Paryżu, gdzie został zaprezentowany pod nazwą 2CV. W ten sposób zaczęła się rekordowo długa kariera samochodu. Do lipca 1990 roku wyprodukowano 5 milionów sztuk 2CV. Czy koncepcja popularnego samochodu na wiejskie drogi może istnieć w wersji o mało co luksusowej? Okazuje się, że tak. Wystarczy spojrzeć na to, jak został odrestaurowany egzemplarz prezentowany w ogłoszeniu.
Czytaj dalej Citroen 2CV 6 Club 1987 – SPRZEDANY
Citroen C6 3.0 V6 2007 – SPRZEDANY
C6 to ostatni z wielkich, awangardowych Citroenów. Samochód, który miał niepowtarzalny styl, świetną jakość wykonania i technikę, jakiej nie odważyła się realizować w zwykłych samochodach konkurencja. Posiadał inteligentne hydropneumatyczne zawieszenie z 3 trybami pracy i 16 stopniami tłumienia, wykorzystywanymi w zależności od charakteru nawierzchni i sposobu jazdy. Miał head up display, wklęsłą tylną szybę, system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu i automatycznie wysuwany tylny spojler, ustawiający się w jednej z trzech pozycji. Oferował komfort, jakiego nie powstydziłaby się żadne limuzyna na świecie. Produkowany był w latach 2005 – 2012 i właściwie już w latach produkcji patrzono i podziwiano go jako przyszłego klasyka, posiadającego wszystkie najważniejsze cechy historycznej spuścizny marki. To nie był samochód dla wszystkich, ale z pewnością był to wspaniały samochód dla miłośników Citroenów. Z czterech wersji silnikowych, zawsze najczęściej wzdychano do tej najrzadszej. Jedyny zastosowany tu silnik benzynowy ma pojemność 3-litrów i powstał w liczbie jedynie 2783 sztuk. Dziś na rynku są to prawdziwe białe kruki.
Czytaj dalej Citroen C6 3.0 V6 2007 – SPRZEDANY
Citroen BX Break 1987 – 14900 PLN – Józefosław
Citroen BX Break to uniwersalny przedstawiciel z linii hydropneumatycznie zawieszonych Citroenów. Tu wszelkie zalety będącego francuską specjalnością zawieszenia sprawdzają się w dwójnasób. Układ samopoziomowania tylnej osi jest szczególnie przydatny w momencie przewożenia ciężkiego bagażu i mowa tu nie tyle o przewożeniu płytek z marketu budowlanego, ale chociażby o rodzinnym wyjeździe na wakacje. Tu o ciągnięciu brzuchem po ziemi nie ma mowy. Zwraca na siebie uwagę z pewnością stylistyka – ostre kształty to wyróżnik epoki lat 80-tych, a projekt to efektowne dzieło Marcello Gandini z Carrozzeria Bertone. Produkcja modelu BX rozpoczęła się w 1982 roku, a wersja kombi dołączyła do oferty w 1985. Samochód montowany był przez producenta nadwozi Heuliez i stanowił niewielką część produkcji (dokładnie 8%). W 1987 model przeszedł lifting i taki właśnie samochód po fabrycznych aktualizacjach oferowany jest w tym ogłoszeniu.
Czytaj dalej Citroen BX Break 1987 – 14900 PLN – Józefosław
Citroen XM 1997 – SPRZEDANY
Citroen XM to potomek wspaniałych modeli DS i CX. Auto tak komfortowe, jak to tylko możliwe, oparte na konstrukcji hydropneumatycznego układu zawieszenia, hamulców i wspomagania kierownicy. To był zdobywca nagrody Car of the Year 1990, który w plebiscycie dziennikarzy otrzymał dwukrotnie więcej głosów, niż drugi Mercedes SL generacji R129. Co ciekawe, było to dokładnie 15 lat po tym, jak tą samą nagrodę otrzymał Citroen CX. Również tutaj samochód wyróżniał się awangardową sylwetką i nie dał się pomylić z konkurencją. Ten oferowany w ogłoszeniu to model poliftowy, wyróżniający się szewronem przeniesionym na środek atrapy chłodnicy, zmienionymi światłami przeciwmgłowymi i kierunkowskazami, ale też przede wszystkim zmodyfikowanym wnętrzem, z deskę rozdzielczą inspirowaną Xantią. Samochód ma podstawową w tym okresie jednostkę 2-litrową o mocy 132 KM, wzbogaconą o skrzynię automatyczną.
Czytaj dalej Citroen XM 1997 – SPRZEDANY
Citroen Xantia 1995 – SPRZEDANY
Citroen Xantia debiutował w 1993 roku. Elegancki projekt studia Bertone inspirowany był modelem XM, miał podobną ilość zawsze modnych ostrych linii, choć projektanci zdecydowali się nieco wyodrębnić bagażnik, tworząc sylwetkę 2,5-bryłową. Projekt był udany, został bardzo ciepło przyjęty na rynku, chwalony za jakość wykonania i najwyższej klasy komfort. Ten ostatni zapewnia nie tylko świetna, welurowa tapicerka, lecz przede wszystkim specjalność Citroena – zawieszenie hydropneumatyczne – będące dziś największym wyróżnikiem i zaletą tego auta. Nasz egzemplarz wybitnie wyróżnia się stanem zachowania. Zaledwie 39 tys. km przebiegu, skrupulatny serwis, niemal brak śladów użytku. Sprawia wrażenie niemal nowego auta – tak wyglądem nadwozia i wnętrza, jak i sposobem, w jaki jeździ. Największym zaskoczeniem może być jego jednostka napędowa. Wszak silniki wysokoprężne najczęściej kupowane były przez tych, którzy lubili bądź potrzebowali dużo jeździć i po latach są najbardziej wyeksploatowane, a ten egzemplarz to ewenement i wyjątek od reguły.
Czytaj dalej Citroen Xantia 1995 – SPRZEDANY
Citroen CX 2000 1975 – SPRZEDANY
Citroen CX 2000 Super szokował. Niezwykle futurystyczny i wizjonerski, zadziwiał zarówno swoją sylwetką, jak i technicznymi rozwiązaniami. Debiutował w 1974 roku, nie przypominając niczego, co wówczas poruszało się po ulicach. Opływowy, charakterystyczny, pięknie udekorowany elementami z nierdzewnej stali, skrywał mechanikę bardziej ambitną, niż w jakimkolwiek innym samochodzie tej klasy na rynku. Jego największy wyróżnik to układ hydropneumatyczny, sterujący zawieszeniem i układem hamulcowym. Oferował komfort, jakiego nie gwarantowało żadne inne rozwiązanie na świecie. Znamienny jest fakt, że nawet Rolls Royce i Mercedes zaszczepili te technologie do swoich samochodów, po zakupieniu od Citroena licencji. Ten przedstawiciel pierwszej serii zachował wszystkie swoje wizualne atrybuty – czystą sylwetkę bez bocznych listew, wąskie błotniki, światła i atrapę chłodnicy starego typu, małe dekle felg, futurystyczny kokpit, doskonałą welurową tapicerkę. Zachował piękny, oryginalny stan i ma nawet pierwszą powłokę lakierniczą. Jest po pełnym serwisie mechanicznym przeprowadzonym w specjalistycznym zakładzie zajmującym się wyłącznie zabytkowymi Citroenami, co oferuje mu pełną mobilność i gotowość do przebycia każdej trasy. Nie jest to wydłużony Prestige, jakich obecnie najwięcej na kolekcjonerskim rynku w Europie, ale zamiast dodatkowych centymetrów na nogi dla pasażerów tylnej kanapy, odnajdziemy w nim niezrównaną welurową miękkość. Jest boski i świetnie mu w białym kolorze.
Czytaj dalej Citroen CX 2000 1975 – SPRZEDANY