Delahaye 135 MS Cabriolet Saoutchik 1950 – SPRZEDANE

RM Sotheby’s przedstawia na aukcji kolekcję jednego właściciela składającą się z 77 najlepszych samochodów wyścigowych i drogowych na świecie. Kolekcja Guikas, która zostanie licytowana bez cen minimalnych, zawiera niezwykłe samochody. Jean Guikas to prawdziwy pasjonat samochodów klasycznych i wyścigowych, swoje pierwsze Ferrari kupił w wieku 18 lat. Był on finalistą konkursu młodych kierowców wyścigowych „le Volant Elf”, posiadał i sprzedał ponad 600 egzemplarzy Ferrari, w tym siedemdziesiąt Daytona, dziesięć 250 GT California, trzy 250 LM, a także Tour de France. Nic więc dziwnego, że uwagę jego przykuł niesamowity przedstawiciel francuskiej firmy Delahaye, znanej z przepięknych, luksusowych i sportowych konstrukcji. Delahaye 135 – znany również jako „Coupé des Alpes”, nazwany tak po triumfie w Rajdzie Alpejskim – został po raz pierwszy wprowadzony na rynek w 1935 roku. Produkowany w formie kabrioletu lub coupé, dostępny był również w przygotowanych do wyścigów wersjach. 135 MS – lub „Modifiee Speciale” – rozszerzył sportowe kwalifikacje dzięki silnikowi z trzema gaźnikami, dzięki którym był najmocniejszym samochodem turystycznym w gamie. Spośród 2000 egzemplarzy 135, MS był wersją najczęściej wybieraną do sportów motorowych. Egzemplarz wystawiony na aukcji zakupiony został jako nowy w Garage Royal w Paryżu przez Alberta Prosta, który do swojej kolekcji Delahaye dołączył również Bugatti, Ferrari czy Jaguary. Pan Prost odebrał podwozie na kołach i zlecił zabudowę słynnemu paryskiemu konstruktorowi nadwozi Saoutchik. Wybrał elegancką konfigurację czteromiejscowego kabrioletu z kołami Borrani i czterobiegową skrzynią z preselektorem. W 1955 roku Prost sprzedał samochód Garage le Marais, ale po ponownym odkryciu go w innym miejscu we Francji w latach 80-tych, dodał Delahaye z ponownie do swojej kolekcji. Samochód został zakupiony od rodziny Prost przez pana Guikasa w 2014 roku. Wtedy Delahaye miał już obecny, charakterystyczny burgundowy kolor oraz koniakowe wnętrze. Samochód jest ponadto wyposażony w piękną dokumentację zawierającą wiele zdjęć rodziny Prost z tym samochodem. Samochód sprzedany został podczas aukcji za 410 tysiące euro, czyli prawie 2 miliony złotych.


1950 Delahaye 135 MS Cabriolet by Saoutchik Paolo Carlini ©2021 Courtesy of RM Sotheby’s

Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/jg21/the-guikas-collection/lots/r0016-1950-delahaye-135-ms-cabriolet-by-saoutchik/1074454

THE GUIKAS COLLECTION
1950 Delahaye 135 MS Cabriolet by Saoutchik

€410,000 EUR | Sold

France | Le Castellet, France
19 November 2021

Chassis No. 801610

One-off 135 MS model in Cabriolet configuration
Long-term ownership by the original owner prior to joining the Guikas Collection
One of the last true custom coachwork built examples from a bygone era
Attractive burgundy over cognac leather combination

By the time this example of the Delahaye 135 MS Cabriolet had been built in 1950, the French sporting tourer had long been established as a luxury car made in many different body styles. Delahaye’s 135—also known as the “Coupé des Alpes”, after triumph in the Alpine Rally—was first launched in 1935 and was made by coachbuilders in cabriolet or coupé form, also available in other more race-ready iterations. The 135 MS—or “Modifiée Speciale”—extended the sporting credentials beyond that of the “M” with a three-carburettor set-up and was the most powerful touring car of the range. Of the estimated 2,000 examples made of the 135, the MS was the version most commonly selected for entry into motorsport.

This model, chassis number 801610, was purchased new from the Garage Royal in Paris by the noteworthy enthusiast of French cars, Albert Prost, who counted other Delahaye and Delage models alongside many Bugattis, Ferraris, Jaguars, and other exotica among his collection from the 1950s up to the time of his passing in 2002. This vehicle would, in fact, open the floodgates to the collector car world as the first that Mr. Prost would acquire.

Ordered near the very end of the post-World War II era when it was still possible to have completely custom coachwork created, Mr. Prost took delivery of a rolling chassis and had the car bodied by the famous Parisian coachbuilder Saoutchik, electing for an elegant four-seater cabriolet configuration with Borrani wheels and four-speed pre-selector gearbox. Shortly after construction, the one-off Delahaye was displayed at the Concours d’Elegance in Enghien-les-Bains, France on 17 June 1950, presented by actress Junie Astor in its original white with burgundy interior. Not long after the car was first registered on 28 June 1950. Of note, furthering its connection to the film industry, the car made a cameo appearance in the 1959 film The Scapegoat, featuring Alec Guinness and Bette Davis.

In 1955, Mr. Prost sold the car to Garage le Marais, but on rediscovering the car elsewhere in France in 1980, added the Delahaye back into his collection. A series of early 1980s workshop invoices, copies of which are on file, attest to the recommissioning work Mr. Prost instructed so to return the car to fine running condition as it re-entered his collection. The car was purchased from the Prost family by Mr. Guikas in 2014—at that point wearing its present, distinctive burgundy exterior over the cognac interior and, as today, complete with matching luggage and matching spare. The car further comes with a lovely history file containing a number of period pictures of the Prost family with this car.