Dodge Shelby Omni GLH-S 1986 – SPRZEDANY

Dodge Omni czy też Plymouth Horizon to amerykański kompakt, udoskonalony wariant europejskiego Chryslera/Talbota Horizon. Wystawiony na sprzedaż Dodge Shelby Omni GLH-S to ostatnia wersja dostępnego w latach 1984-86 modelu Omni GLH, czyli „Goes Like Hell”. Samochód stworzony został jako konkurencja VW Golfa GTI, a w finalnej wersji GHL-S wyprodukowano jedynie 500 sztuk. Zdolny upokorzyć wielu znacznie droższych konkurentów, GLHS był dostępny w dowolnym kolorze, o ile był czarny z szarym wnętrzem i felgami Shelby Centurion. Sprawdzony silnik Chryslera 2,2 l SOHC zmodernizowany został tak, by osiągnąć 175 KM. Osiągnięto to dzięki większej turbosprężarce Garrett, intercoolerowi, zmodyfikowanemu kolektorowi dolotowemu oraz większym wtryskiwaczom Bosch. Samochód osiąga zniewalające 6,5 sekundy w sprincie od 60 mi/h. Prędkościomierz kończący się do tej pory na 85 mi/h, teraz wyskalowany został do 130 plus, wskazując prawdziwy potencjał samochodu. Wnętrze zostało wzbogacone o wykończoną skórą kierownicę i tabliczkę Shelby z numerem serii. Prezentowany numer 86 z 500 zbudowanych, był przez wiele lat własnością firmy Carroll Shelby. Samochód zachowuje oryginalny lakier, naklejki i wnętrze, a jego przebieg to zaledwie 8176 mil. Ten GLHS był tematem popularnego programu telewizyjnego Dennisa Gage’a pt. „My Classic Car” w 2017 roku (sezon 21, odcinek 18) i otrzymał nagrodę Award of Merit na Milwaukee Concours d’Elegance. Dodge Shelby Omni GLH-S to jeden z mniej znanych rozdziałów z bogatej historii Carrolla Shelby’ego jako producenta i stanowi dziś ważną część jego bogatego dziedzictwa. Egzemplarz sprzedany został za 46,2 tysięcy dolarów, czyli około 174 tys. złotych.

Link: https://www.mecum.com/lots/FL0121-454634/1986-dodge-shelby-omni-glhs/?

LOT F144.1 KISSIMMEE 2021 JAN 7-16
1986 DODGE SHELBY OMNI GLHS
8,176 Miles, Previously Owned by Carroll Shelby
NO RESERVE

ESTIMATE
$50,000 – $75,000
Sold for $46,200

HIGHLIGHTS
Titled in the Carroll Hall Shelby Trust name
Personally owned by Carroll Shelby for many years
Original paint, logo stickers, and interior
8,176 miles
No. 086 of 500 Limited Edition GLHS models produced
GLHS stands for „Goes Like Hell S’More”
SOHC intercooled inline 4-cylinder engine
Garrett turbocharger
2213cc/175 HP engine
5-speed manual transmission
Featured in Dennis Gage’s „My Classic Car” program in 2017, Season 21, Episode 18
Award of Merit at the Milwaukee Concours d’Elegance
Featured in the Shelby Dodge Club calendar
New tires
Extensive GLHS reference file included

While former Ford Vice President Lee Iacocca could have enjoyed early retirement, his early-1980s turnaround of Chrysler Corporation remains one of the finest achievements in business history. Once Chrysler’s future was secured, Iacocca called on old friend Carroll Shelby to inject a dose of high performance and race-winning image into the company’s front-drive, 4-cylinder Omni/Horizon lines to compete head-on with the phenomenally successful VW Rabbit GTI. Starting with the comprehensively tweaked Dodge Shelby Charger in 1983, followed by the 1984-86 Dodge Omni GLH—short for “Goes Like Hell”—these potent pocket-rockets were enough of a sales success to encourage Shelby’s return to manufacturing and selling exciting new cars, the first “true” Shelbys of the 1980s.

The first was a limited 500-car run based on the Dodge Omni, dubbed “GLHS,” short for “Goes Like Hell S’More.” A fully integrated high-performance car capable of humbling many far more expensive competitors, the GLHS was available in any color you wanted as long as it was black with a gray interior and Shelby Centurion wheels mounting Goodyear Gatorback VR-rated tires. Chrysler’s trusty 2.2L SOHC inline-4 engine was upgraded to 175 HP with a bigger Garrett turbocharger, intercooler, tuned intake manifold and bigger Bosch injectors, with supporting modifications including a larger radiator and revised engine control module allowing 12psi turbo boost and shocking 6.5-second 0-60 MPH acceleration in concert with a 5-speed manual transmission. The 85-MPH speedometer was also updated, with the peg removed and stickers affixed indicating the car’s true 130-plus MPH potential, and interiors were enhanced with a leather-wrapped steering wheel and serialized Shelby dash plaque.

Already special as Car No. 86 of 500 cars built, this GLHS was personally owned by Carroll Shelby for many years. As offered, it is titled in the Carroll Hall Shelby Trust name and retains the original paint, logo stickers and interior with just 8,176 miles of use. This GLHS was a featured subject for Dennis Gage’s popular „My Classic Car” TV program in 2017 (Season 21, Episode 18), and it received the Award of Merit at the Milwaukee Concours d’Elegance. Featured in the Shelby Dodge Club calendar, it rides on a set of new tires and comes with an extensive GLHS reference file. All in all, this 1986 Dodge Shelby Omni GLHS helped mark the start of the next chapter in Carroll Shelby’s amazing career as a manufacturer, and it stands today as an important part of his rich legacy.