Duesenberg SSJ to samochód w historii przedwojennej motoryzacji amerykańskiej szczególny. Wyposażony w doładowany sprężarką ośmiocylindrowy, 32-zaworowy, rzędowy silnik, gotowy był rozwijać moc do 400 koni mechanicznych. Czy to dużo? Należałoby przypomnieć, że produkowane ówcześnie Cadillaki z silnikami V16 osiągały z pojemności 7,4 l moc 165 KM. Wynik Duesenberga to był prawdziwy kosmos! Zbudowano jedynie dwa egzemplarze w sportowej wersji z krótkim rozstawem osi i oba wylądowały w rękach największych hollywoodzkich gwiazd. Jeden należał do Clark’a Gable, a pierwszym właścicielem tego drugiego, oferowanego na aukcji w Monterey, był Gary Cooper. To największe postacie „Złotej ery Hollywood” i zapewne również największa gwiazda wśród samochodów tamtej epoki. Podkreślił to wynik aukcji i uzyskana kwota dwukrotnie przebijająca przedaukcyjną wycenę. Mowa o 22 milionach dolarów (to niemal 83 miliony złotych!) Wynik ten jest najwyższą ceną uzyskaną kiedykolwiek na aukcji za przedwojenny samochód, i trzecim wynikiem na świecie w całym roku 2018.
Link: https://www.goodingco.com/vehicle/1935-duesenberg-ssj/
1935 Duesenberg SSJ
Formerly Part of The Briggs Cunningham Collection and from the Miles Collier Collections | One of Only Two Examples Built | Delivered New to Hollywood Icon Gary Cooper | Special Short Chassis Model J with Twin Carbureted Supercharged Engine
Coachwork by LaGrande
Estimate: In Excess of $10,000,000 –
SOLD $22,000,000
Chassis: 2594
Engine: J-563
The Ultimate Model J Duesenberg; One of Only Two SSJs Built
Special Short-Wheelbase Chassis and Supercharged, Twin-Carb Engine
Sporting Open Coachwork Designed by J. Herbert Newport Jr.
Originally Delivered to Hollywood Legend Gary Cooper
Unrestored Condition; Retains Original Chassis, Engine, and Bodywork
Just Two Owners – Briggs Cunningham and Miles Collier – Since 1949
420 CID DOHC 32-Valve Inline 8-Cylinder Engine
Twin Schebler Carburetors
Centrifugal Supercharger
400 BHP at 5,000 RPM
3-Speed Manual Gearbox
4-Wheel Hydraulic Drum Brakes