Facel Vega HK500 Coupe 1961 – USA

Facel – francuskie przedsiębiorstwo, które dziś znamy z luksusowych samochodów o niepowtarzalnym designie, powstało w dość trudnym czasie, bo w 1939 roku. Jego początki to produkcja wojskowych samolotów, a dopiero w 1948 roku wydzielono dywizję zajmującą się samochodami. Zaczęto od tworzenia karoserii do podwozi firm Simca i Panhard oraz współpracy z francuskim oddziałem Forda, a w latach 50-tych przyszła pora na własny projekt. W stosunkowo krótkim czasie firma Facel wyprodukowała około 2900 samochodów, z których wszystkie były stylowe, luksusowe i szybkie. Ręcznie wytwarzany Facel Vega HK500 był wyceniany na poziomie ówczesnych modeli Rolls-Royce, trafiając do bogatych i sławnych ludzi, szukających czegoś ekskluzywnego i niepowtarzalnego. Niezwykle eleganckie coupe Vega, wzięło swoją nazwę od najjaśniejszej gwiazdy konstelacji Lutni, a po raz pierwszy zostało pokazane na salonie paryskim w 1954 roku. Luksusowy Grand Routier początkowo otrzymał jednostkę napędową Chryslera, 4,5-litrowy, 180-konny silnik V8, do obsługi której klienci wybrać mogli automatyczną lub manualną skrzynię biegów. HK500, jako ulepszona wersja Facel Vega, pojawił się w 1957 roku. Napędzany przez ponad 360-konne hemi V8 Chryslera o pojemności 5,9-litra samochód, mógł rozpędzić się do ponad 225 km/h, a dostępne początkowo jako opcja wspomaganie kierownicy oraz tarczowe hamulce Dunlop, w 1960 roku stały się standardem wyposażenia. Według magazynu The Motor Facel Vega HK500 to „genialne połączenie wysokiego komfortu jazdy z wyjątkowym trzymaniem się drogi”. Produkcja w latach 1958-1961 wyniosła zaledwie około 500 egzemplarzy, czyniąc dziś z francusko-amerykańskiego auta niezwykle poszukiwany kąsek. Facel Vega HK500 został zaprojektowany tak, aby konkurować z najlepszymi samochodami GT dostępnymi na rynku w tym czasie. Literatura tamtego okresu określa go konkurentem potężnego Mercedesa 300SL, Ferrari 250GT czy Astona Martina DB4. Wystawiony na aukcji Facel Vega HK500 to pięknie prezentujący się okaz. Dostarczony jako nowy do Szwajcarii w ostatnim dziesięcioleciu był własnością znanego teksańskiego kolekcjonera. Bogato wyposażony w elektrycznie sterowane szyby, radio z epoki oraz bardzo rzadkie koła firmy Rudge z centralną śrubą typu knock-off. Wnętrze tego pięknego samochodu wita nas czerwienią, ozdobioną pięknymi drewnianymi panelami. Facel wyceniony został na 150 – 200 tysięcy dolarów, czyli około 510 – 680 tysięcy złotych.

Link: https://www.bonhams.com/auctions/24809/lot/159/

Lot 159
1961 FACEL VEGA HK500 COUPE
US$ 150,000 – 200,000
PLN 510,000 – 680,000
THE AMELIA ISLAND AUCTION
8 Mar 2018, 13:00 EST

FERNANDINA BEACH GOLF CLUB

1961 Facel Vega HK500 Coupe
Chassis no. HK1 CA8

361ci OHV Chrysler V-8 Engine
4-Barrel Carburetor
360bhp at 4,800rpm
3-Speed Automatic Transmission
Front Independent Suspension – Live Rear Axle
4-Wheel Dunlop Disc Brakes

*Beautifully presented example of the French 'Rolls-Royce'
*Elegant Silver Blue Metallic over Red livery
*Equipped with rare knock-off wheels
*Perfect for the Copperstate 1000 or similar rallies

THE FACEL VEGA HK500

In its relatively short life, the French firm of Facel produced approximately 2,900 cars, all of which were stylish, luxurious and fast. Being hand built, they were, of course, necessarily very expensive – the Facel Vega HK500 was priced in Rolls-Royce territory – and were bought by the rich and famous seeking something exclusive and distinctive. The roll call of owners included royalty, politicians, diplomats and entertainers. Confirming there was also high-performance substance behind Facel’s unquestionable style, they were owned and driven by great motor racing figures such as Sir Stirling Moss, Maurice Trintignant and Rob Walker.

Being chiefly engaged in the supply of car bodies to Panhard, Simca and Ford France, Facel branched out into automobile manufacturing in 1954 with the launch of the Vega at the 1954 Paris Salon. A luxurious Grand Routier, the Vega took its name from the brightest star in the Lyra constellation and featured supremely elegant coupé bodywork welded to a tubular-steel chassis. With there being no suitable French-built power unit, Facel turned to the USA initially choosing Chrysler’s 4.5-liter, 180bhp V8. There was a choice of push-button automatic or manual transmission.

An improved model, the HK500 appeared in 1957. Maximum power was now around 360bhp courtesy of the latest, 5.9-liter version of Chrysler’s 'hemi' V8, and the top speed rose to around 140mph. Power steering became an option and Dunlop disc brakes were adopted as standard equipment in 1960. Capable of effortless and virtually silent 120mph cruising, the HK500 possessed, according to The Motor magazine, „a brilliant combination of good comfort and quite exceptional road holding.” HK 500 production amounted to just 500-or-so units between 1958 and 1961, and today this rare Franco-American Grand Routier is highly sought after. The Facel Vega HK500 was designed to go head-to-head with the best grand touring cars on the market at the time. Period promotional literature claimed it could out-perform the mighty Mercedes-Benz 300SL, the Ferrari 250GT, and the Aston Martin DB4.

THE MOTORCAR OFFERED

This elegant and beautifully presented Facel Vega HK500 is finished in a beautiful and very appropriate Silver Blue Metallic color, with neatly contrasting silver painted top and rocker panels. The rare French car is believed to have been purchased new in Switzerland, but would later migrate to Paris, France, before it was bought by an American residing in San Francisco. More recently in the past decade, the vehicle has been under the car of a prominent Texan collector with a taste for the finest French motors. This Facel Vega HK500 is generously equipped with power windows, a period radio, and rare center lock knock-off wheels by Rudge. Facel Vegas are noted for their extensive use of stainless steel for exterior bright work, and the highly polished bright trim on this example is a delight upon close inspection. Inside this fine motorcar, one is greeted by a rich red interior, with beautiful burl wood paneling on several panels. Arguably one of the finest Facel Vega HK500s available, this sporting and highly luxurious GT is one of just 55 Facel Vega HK500s built in 1961.