Archiwum kategorii: Facel

Facel Vega Excellence 1959 – SPRZEDANY

Facel Vega to niebanalny styl zaklęty w nadwoziu o francuskich korzeniach z kultowym amerykańskim silnikiem pod maską. Excellence to jedyny czterodrzwiowy model tej marki, debiutujący na Salonie Paryskim w 1956 roku. Pomyślany jako luksusowy środek transportu, miał służyć głowom państw, tytanon przemysłu i innym zamożnym klientom, którzy pragnęli tego, co najlepsze w amerykańskiej mocy i francuskim stylu. Spośród 134 wyprodukowanych egzemplarzy Excellence pierwszej serii, okaz wystawiony na aukcji był jednym z zaledwie 21 egzemplarzy wyposażonych w manualną skrzynię biegów. Aby ułatwić obsługę samochodu posiada on wspomaganie kierownicy. Pierwotnie, tak jak i dziś, nadwozie wykończone było czarnym lakierem połączonym z czerwonym skórzanym wnętrzem. Jego pierwszym właścicielem była pani Godfrey Fowler, mieszkanka Monako, która kupiła samochód w 1959 roku. W 1963 roku Facel powrócił do rodzinnego kraju z kolejnym właścicielem, a w rękach trzeciego w 1990 roku przeszedł kompleksową renowację. Dziś ta o ekscytująca alternatywa dla Mercedesa czy Cadillaca, sprzedany został podczas aukcji 19 listopada we Francji za 138 tysięcy euro, czyli ponad 648 tysięcy złotych.
Czytaj dalej Facel Vega Excellence 1959 – SPRZEDANY

Facel Vega FV1 Cabriolet 1955 – Belgia

W swoim stosunkowo krótkim życiu, francuska firma Facel wyprodukowała około 2900 samochodów, z których wszystkie były stylowe, luksusowe i szybkie. Samochody tej marki kupowane były przez bogatych i sławnych ludzi, poszukujących czegoś ekskluzywnego i charakterystycznego. Potwierdzeniem tego, że za niekwestionowanym stylem Facela kryły się także wysokie osiągi, byli właściciele i kierowcy tacy jak: Sir Stirling Moss, Maurice Trintignant i Rob Walker. Forges et Ateliers de Constructions d’Eure-et-Loir, czyli Facel, została założona w grudniu 1939 roku jako filia wojskowej firmy lotniczej Bronzavia. Facel zajmował się dostawami karoserii samochodowych dla Panharda, Simci i Forda, po czym rozpoczął samodzielną produkcję samochodów, wprowadzając na rynek Vegę podczas paryskiego salonu samochodowego w 1954 roku. Vega, luksusowy Grand Routière, wzięła swoją nazwę od najjaśniejszej gwiazdy w konstelacji Lyry (gwiazdozbiór Lutni) i posiadała niezwykle eleganckie nadwozie coupe. Ponieważ nie było odpowiedniej jednostki napędowej wyprodukowanej we Francji, szef firmy Daninos, zwrócił się za ocean. Wybranym przez niego początkowo silnikiem był 4,5-litrowa jednostka V8 Chryslera o mocy 180 KM. FV1, wprowadzony w marcu 1955 roku, był rozwinięciem projektu. Wyposażono go w wydłużony rozstaw osi dla uzyskania większej przestrzeni tylnych siedzeń i 4,8-litrowy silnik V8 Chrysler/De Soto o mocy 200 KM. To właśnie na targach motoryzacyjnych w Paryżu w październiku 1954 roku Francis Lopez, słynny francuski autor tekstów i kompozytor wielu udanych operetek, odwiedził stoisko Facela i dowiedział się, że producent planuje produkcję kabrioletu FV1, który będzie mocniejszy niż FV coupe. Wyposażony w dwubiegową automatyczną skrzynię FV1 wystawiony na aukcji, został dostarczony do Lopeza 9 lipca 1955 roku. Jakieś dwa lata później Lopez rozstał się z Facelem, a samochód miał jeszcze dwóch kolejnych właścicieli w Paryżu. Ostatni wpis w aktach to rejestracja samochodu z sierpnia 1966 roku. Facel po blisko 20 latach został znaleziony w opuszczonym garażu na przedmieściach Paryża bez dowodu rejestracyjnego. 26 lipca 1984 roku znalazł nowy dom, dzięki któremu przeszedł gruntowną renowację. Facel dopiero 2004 roku trafił do Belgii. Odczyt licznika w tym czasie wynosił 63118 kilometrów, a obecnie to tylko 65531 km. Kopie starych dokumentów rejestracyjnych i dowodu sprzedaży z 2004 roku znajdują się w pliku historii auta wraz z listą poprzednich właścicieli. Ekscytujące połączenie eleganckiego europejskiego stylu i amerykańskiego silnika V8 wyceniono na 350 – 450 tysięcy euro, a aukcja na której być może znajdzie nowy dom odbędzie się w Zoute już 10 października.
Czytaj dalej Facel Vega FV1 Cabriolet 1955 – Belgia

Facel Vega Excellence 1960 – SPRZEDANY

Facel Vega jest niewątpliwie jednym z najbardziej pociągających efektów mariaży europejskich stylistów z amerykańskimi jednostkami napędowymi. Model Excellence to luksus w czystej postaci. Przestawiony po raz pierwszy podczas Paris Auto Show w 1956 roku, wyposażony został w jednostkę V8 Chryslera. Facel Vega Excellence zbudowany został w zaledwie 153 egzemplarzach i stanowi nie lada kąsek dla kolekcjonerów. Okaz wystawiony na aukcji pierwotnie trafił w ręce rosyjskiej rodziny arystokratów, którzy uciekli do Francji przed rewolucją. W 1964 roku samochód trafił w ręce Rogera Baillona. Jego kolekcja, odkryta po latach w 2015 roku, liczyła około 60 zabytkowych samochodów, pozostawionych by rdzewiały w szopach na farmie rodziny w zachodniej Francji. Facel Vega Excellence jako jeden z nielicznych zachował się w niezłej formie i dlatego wówczas podbił serce obecnego właściciela. Facel został dokładnie oczyszczony, ale pozostał w nienaruszonym stanie. Nadwozie samochodu nadal zachowuje oryginalne kolor: Tudor Grey, a tapicerka z czarnej skóry jest w niezłym stanie. Na liczniku Facel Vega Excellence ma 52213 km, a na kartce pod maską datowanej na 1965 rok 48221 km, zatem nigdy dużo nie jeździł. Samochód przywieziony ze Szwajcarii zostanie dostarczony szczęśliwemu nabywcy ze starym francuskim dokumentem rejestracyjnym. Nabywca z pewnością będzie miał nie lada zagwozdkę myśląc o tym, czy przywrócić auto do pełnej świetności, czy zostawić oryginalną patynę. Francuska perła sprzedana została za 91655 euro, czyli około 390 tysięcy złotych.
Czytaj dalej Facel Vega Excellence 1960 – SPRZEDANY

Facel Vega FVS Series 4 1958 – SPRZEDANY

Europejskie projekty samochodów wyposażone w amerykańskie silniki zapisały wiele znaczących kart w dziejach motoryzacji. Dziś takie hybrydy rosną w siłę i są niezwykle cenione, a jednym z najlepszych przykładów jest niewątpliwie francuski Facel Vega. Założone w 1938 roku przedsiębiorstwo Forges et Ateliers de Construction d’Eure et de Loire na początku swojego istnienia wytwarzało komponenty dla branży lotniczej. W późniejszych latach produkcja została zdywersyfikowana, a FACEL zaczął tworzyć karoserie dla Panharda i Simci. Największym sukcesem firmy stało się wprowadzenie własnego modelu w 1954 roku. Był to niesamowicie piękny, czteromiejscowy model FV/FVS, jeden z najbardziej luksusowych i drogich samochodów tamtych czasów. Dzięki wygodnemu i luksusowemu wnętrzu oraz sprawdzonym silnikom o dużej mocy, Facel Vega był doskonałym grand tourerem. Moc, styl i ekskluzywność samochodu są urzekająco dekadenckie i w swoich czasach w pełni zaspokajały hollywoodzką arystokrację.
Czytaj dalej Facel Vega FVS Series 4 1958 – SPRZEDANY

Facel Vega FVS Series 4 1958 – SPRZEDANY

Facel Vega to francuski, luksusowy samochód produkowany od 1954 do 1959 roku, a skrót FVS to nic innego jak Facel Vega Sport. Z zewnątrz nic nie wskazywałoby na tą ostatnią literę skrótu, gdyby nie dźwięk. Pod maską znajdziemy V8 OHV Hemi o mocy 325 KM o pojemności 5,8 cc od Chrysler’a, a maksymalna prędkość rozwijana przez pojazd sięgała 225 km/h. Model FV4 (nieoficjalnie zwany też FVS) produkowany był na eksport i oferowany był równolegle z modelami FV3 i FV3B. Ta fascynująca kombinacja muscle car i grand tourer’a powstała w 94 egzemplarzach, z czego 26 z dużym silnikiem HEMI. Automatyczna skrzynia biegów, niezależne przednie zawieszenie, hydrauliczne hamulce bębnowe, zaskakująco pewne i sportowe prowadzenie. Ten rzadki klejnot jest tym cenniejszy, że przez 57 lat swojego istnienia cieszyło się nim tylko 4 właścicieli. W Arizonie w styczniu 2017 roku osiągnął cenę 247 500 dolarów.
Czytaj dalej Facel Vega FVS Series 4 1958 – SPRZEDANY

Facel Vega HK500 1961 – USA – SPRZEDANY

Facel Vega HK500 został zbudowany w zaledwie 489 sztukach, z których najbardziej znana jest ta, w której zginął w 1960 r. laureat nagrody Nobla, Albert Camus. Sam samochód nie był tu niczemu winien, choć trzeba przyznać, że 360-konne V8 Chrysler’a gwarantowało nadzwyczajne osiągi. Facel Vega z ogłoszenia prezentuje się wyśmienicie. Restaurowany w latach 90-tych przykuwa uwagę każdym detalem, niemal cofając nas w czasie o pół wieku, kiedy to imponujące coupe należało do najbardziej luksusowych samochodów na świecie.
Czytaj dalej Facel Vega HK500 1961 – USA – SPRZEDANY