Archiwum kategorii: Facel

Facel Vega Excellence 1960 – SPRZEDANY

Facel Vega jest niewątpliwie jednym z najbardziej pociągających efektów mariaży europejskich stylistów z amerykańskimi jednostkami napędowymi. Model Excellence to luksus w czystej postaci. Przestawiony po raz pierwszy podczas Paris Auto Show w 1956 roku, wyposażony został w jednostkę V8 Chryslera. Facel Vega Excellence zbudowany został w zaledwie 153 egzemplarzach i stanowi nie lada kąsek dla kolekcjonerów. Okaz wystawiony na aukcji pierwotnie trafił w ręce rosyjskiej rodziny arystokratów, którzy uciekli do Francji przed rewolucją. W 1964 roku samochód trafił w ręce Rogera Baillona. Jego kolekcja, odkryta po latach w 2015 roku, liczyła około 60 zabytkowych samochodów, pozostawionych by rdzewiały w szopach na farmie rodziny w zachodniej Francji. Facel Vega Excellence jako jeden z nielicznych zachował się w niezłej formie i dlatego wówczas podbił serce obecnego właściciela. Facel został dokładnie oczyszczony, ale pozostał w nienaruszonym stanie. Nadwozie samochodu nadal zachowuje oryginalne kolor: Tudor Grey, a tapicerka z czarnej skóry jest w niezłym stanie. Na liczniku Facel Vega Excellence ma 52213 km, a na kartce pod maską datowanej na 1965 rok 48221 km, zatem nigdy dużo nie jeździł. Samochód przywieziony ze Szwajcarii zostanie dostarczony szczęśliwemu nabywcy ze starym francuskim dokumentem rejestracyjnym. Nabywca z pewnością będzie miał nie lada zagwozdkę myśląc o tym, czy przywrócić auto do pełnej świetności, czy zostawić oryginalną patynę. Francuska perła sprzedana została za 91655 euro, czyli około 390 tysięcy złotych.
Czytaj dalej Facel Vega Excellence 1960 – SPRZEDANY

Facel Vega FVS Series 4 1958 – SPRZEDANY

Europejskie projekty samochodów wyposażone w amerykańskie silniki zapisały wiele znaczących kart w dziejach motoryzacji. Dziś takie hybrydy rosną w siłę i są niezwykle cenione, a jednym z najlepszych przykładów jest niewątpliwie francuski Facel Vega. Założone w 1938 roku przedsiębiorstwo Forges et Ateliers de Construction d’Eure et de Loire na początku swojego istnienia wytwarzało komponenty dla branży lotniczej. W późniejszych latach produkcja została zdywersyfikowana, a FACEL zaczął tworzyć karoserie dla Panharda i Simci. Największym sukcesem firmy stało się wprowadzenie własnego modelu w 1954 roku. Był to niesamowicie piękny, czteromiejscowy model FV/FVS, jeden z najbardziej luksusowych i drogich samochodów tamtych czasów. Dzięki wygodnemu i luksusowemu wnętrzu oraz sprawdzonym silnikom o dużej mocy, Facel Vega był doskonałym grand tourerem. Moc, styl i ekskluzywność samochodu są urzekająco dekadenckie i w swoich czasach w pełni zaspokajały hollywoodzką arystokrację.
Czytaj dalej Facel Vega FVS Series 4 1958 – SPRZEDANY

Facel Vega HK500 Coupe 1961 – USA

Facel – francuskie przedsiębiorstwo, które dziś znamy z luksusowych samochodów o niepowtarzalnym designie, powstało w dość trudnym czasie, bo w 1939 roku. Jego początki to produkcja wojskowych samolotów, a dopiero w 1948 roku wydzielono dywizję zajmującą się samochodami. Zaczęto od tworzenia karoserii do podwozi firm Simca i Panhard oraz współpracy z francuskim oddziałem Forda, a w latach 50-tych przyszła pora na własny projekt. W stosunkowo krótkim czasie firma Facel wyprodukowała około 2900 samochodów, z których wszystkie były stylowe, luksusowe i szybkie. Ręcznie wytwarzany Facel Vega HK500 był wyceniany na poziomie ówczesnych modeli Rolls-Royce, trafiając do bogatych i sławnych ludzi, szukających czegoś ekskluzywnego i niepowtarzalnego. Niezwykle eleganckie coupe Vega, wzięło swoją nazwę od najjaśniejszej gwiazdy konstelacji Lutni, a po raz pierwszy zostało pokazane na salonie paryskim w 1954 roku. Luksusowy Grand Routier początkowo otrzymał jednostkę napędową Chryslera, 4,5-litrowy, 180-konny silnik V8, do obsługi której klienci wybrać mogli automatyczną lub manualną skrzynię biegów. HK500, jako ulepszona wersja Facel Vega, pojawił się w 1957 roku. Napędzany przez ponad 360-konne hemi V8 Chryslera o pojemności 5,9-litra samochód, mógł rozpędzić się do ponad 225 km/h, a dostępne początkowo jako opcja wspomaganie kierownicy oraz tarczowe hamulce Dunlop, w 1960 roku stały się standardem wyposażenia. Według magazynu The Motor Facel Vega HK500 to “genialne połączenie wysokiego komfortu jazdy z wyjątkowym trzymaniem się drogi”. Produkcja w latach 1958-1961 wyniosła zaledwie około 500 egzemplarzy, czyniąc dziś z francusko-amerykańskiego auta niezwykle poszukiwany kąsek. Facel Vega HK500 został zaprojektowany tak, aby konkurować z najlepszymi samochodami GT dostępnymi na rynku w tym czasie. Literatura tamtego okresu określa go konkurentem potężnego Mercedesa 300SL, Ferrari 250GT czy Astona Martina DB4. Wystawiony na aukcji Facel Vega HK500 to pięknie prezentujący się okaz. Dostarczony jako nowy do Szwajcarii w ostatnim dziesięcioleciu był własnością znanego teksańskiego kolekcjonera. Bogato wyposażony w elektrycznie sterowane szyby, radio z epoki oraz bardzo rzadkie koła firmy Rudge z centralną śrubą typu knock-off. Wnętrze tego pięknego samochodu wita nas czerwienią, ozdobioną pięknymi drewnianymi panelami. Facel wyceniony został na 150 – 200 tysięcy dolarów, czyli około 510 – 680 tysięcy złotych.
Czytaj dalej Facel Vega HK500 Coupe 1961 – USA

Facel Vega FVS Series 4 1958 – SPRZEDANY

Facel Vega to francuski, luksusowy samochód produkowany od 1954 do 1959 roku, a skrót FVS to nic innego jak Facel Vega Sport. Z zewnątrz nic nie wskazywałoby na tą ostatnią literę skrótu, gdyby nie dźwięk. Pod maską znajdziemy V8 OHV Hemi o mocy 325 KM o pojemności 5,8 cc od Chrysler’a, a maksymalna prędkość rozwijana przez pojazd sięgała 225 km/h. Model FV4 (nieoficjalnie zwany też FVS) produkowany był na eksport i oferowany był równolegle z modelami FV3 i FV3B. Ta fascynująca kombinacja muscle car i grand tourer’a powstała w 94 egzemplarzach, z czego 26 z dużym silnikiem HEMI. Automatyczna skrzynia biegów, niezależne przednie zawieszenie, hydrauliczne hamulce bębnowe, zaskakująco pewne i sportowe prowadzenie. Ten rzadki klejnot jest tym cenniejszy, że przez 57 lat swojego istnienia cieszyło się nim tylko 4 właścicieli. W Arizonie w styczniu 2017 roku osiągnął cenę 247 500 dolarów.
Czytaj dalej Facel Vega FVS Series 4 1958 – SPRZEDANY

Facel Vega HK500 1961 – USA – SPRZEDANY

Facel Vega HK500 został zbudowany w zaledwie 489 sztukach, z których najbardziej znana jest ta, w której zginął w 1960 r. laureat nagrody Nobla, Albert Camus. Sam samochód nie był tu niczemu winien, choć trzeba przyznać, że 360-konne V8 Chrysler’a gwarantowało nadzwyczajne osiągi. Facel Vega z ogłoszenia prezentuje się wyśmienicie. Restaurowany w latach 90-tych przykuwa uwagę każdym detalem, niemal cofając nas w czasie o pół wieku, kiedy to imponujące coupe należało do najbardziej luksusowych samochodów na świecie.
Czytaj dalej Facel Vega HK500 1961 – USA – SPRZEDANY