Ferrari 330 GT 2+2 Shooting Brake 1965 – SPRZEDANE

Ferrari 330 napędzane silnikiem V12 od 1963 do 1968 roku powstawało w trzech wersjach nadwozia: jako dwumiejscowa Berlinetta, 2+2 GT Coupe oraz Spyder. Ten okaz pochodzący z 1965 roku fabrykę w Maranello opuścił jako 330 GT drugiej serii z czerwonym nadwoziem stylizowanym przez Pininfarinę w specyfikacji na rynek Stanów Zjednoczonych. Pierwszy właściciel posiadał je przez dwa lata, po czym samochód powrócił do dealera Luigiego Chinetti Jr. w 1967 roku. Włoch postanowił stworzyć z niego wyjątkową maszynę, która nie będzie przypominała niczego innego na świecie. Prace nad nadwoziem typu shooting brake rozpoczął we współpracy z amerykańskim ilustratorem, Bobem Peakiem, po czym wysłał samochód do ekspertów z Carrozzeria Alfredo Vignale w Turynie, aby profesjonalnie przygotowali Ferrari. Jedyna w swoim rodzaju, sportowa wersja kombi zapewniała wygodniejsze miejsce do podróżowania dla czterech osób z dodatkową, ogromną jak na Ferrari przestrzenią bagażową. Auto wykończono w metalicznej zieleni ze złotym dachem. Efekt prac firma Vignale zaprezentowała z dumą na swoim stoisku podczas 50-tej, corocznej wystawy w Turynie, po czym niezwykłe Ferrari trafiło z powrotem do Luigiego Chinetti, który cieszył się nim wiele lat. Dopiero w 1990 roku Ferrari trafiło do Europy, a dokładniej do Francji, gdzie nowy właściciel zlecił jego renowację. Paryżanin wkroczył ze swoim odrestaurowanym unikatem w nowe millenium i nie wahał się jeździć nim na konkursy elegancji, zaliczając również jeden z najważniejszych w Europie, włoskie Concorso d’Eleganza Villa d’Este. W 2011 roku Shooting Brake trafił w ręce Jay Kay’a, wokalisty Jamiroquai, który również nie żałował mu prestiżowych imprez, takich jak chociażby Festival of Speed w Goodwood. Około 2015 roku Jay Kay postanowił sprzedać Ferrari, które po raz kolejny trafiło do USA. Dzisiaj pięknie prezentujący się samochód w brązowym metalicznym kolorze, polakierowany w 2017 roku, wystawiony został na sprzedaż. Ferrari napędzane jest silnikiem SOHC V-12 o mocy 300 koni mechanicznych, zasilanym przez trzy gaźniki Webera i sparowanym z pięciobiegową manualną skrzynią. Piękne wnętrze z czterema fotelami kubełkowymi obszytymi skórą zdobi drewniana kierownica, a kokpit z zegarami Veglia Borletti ozdobiony jest ciemnym drewnem oraz czarną skórą. Ferrari 330 GT 2+2 Shooting Brake oferowane bez ceny minimalnej na aukcji 8 grudnia sprzedane zostało za kwotę 313 tysięcy dolarów, czyli prawie 1,2 miliona złotych.

Erik Fuller ©2018 Courtesy of RM Sotheby’s

Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/CA18/The-Petersen-Automotive-Museum-Auction/lots/r0005-1965-ferrari-330-gt-2plus2-shooting-brake-by-vignale/698346

Lot Number 235

1965 Ferrari 330 GT 2+2 Shooting Brake by Vignale
$550,000 – $750,000
Offered without reserve
RM | Sotheby’s – THE PETERSEN AUTOMOTIVE MUSEUM AUCTION 2018

Chassis No. 07963
Engine No. 9269

One-off design by Luigi Chinetti Jr. and Bob Peak
Believed to be the last Ferrari with Vignale coachwork
Displayed by Vignale at the 1968 Torino Motor Show
Restored in the 1990s; repainted in 2017
Documented by marque historian Marcel Massini

This special, one-off Ferrari initially left Ferrari’s Maranello factory in 1965 as a 330 GT Series II with Pininfarina coachwork finished in Rosso (19.374) and a Beige interior (VM 3309); as a U.S.-specification example, it featured instrumentation in miles. The car was delivered new to Luigi Chinetti Motors in Greenwich, Connecticut. Chinetti sold the car to its first owner, Mr. Desy.

In 1967 the car returned to Chinetti Motors, at which time Luigi Chinetti Jr. decided to have the car rebodied in a unique shooting brake design. Chinetti Jr. collaborated with American illustrator Bob Peak to pen the new coachwork. The car was then professionally rebodied by the experts at Carrozzeria Alfredo Vignale in Turin, Italy. The one-off, station wagon design provided more comfortable seating for four with the added benefit of a cavernous luggage space. It was refinished in metallic green with a gold metallic roof. At this time, it was noted that the car was fitted with engine no. 09269, the whereabouts of its original 07963 remains unknown. Vignale proudly displayed their work on their stand at the 50th Annual Torino Motor Show held at Parco Valentino. The car was returned to Chinetti Jr., who enjoyed the car for a number of years. From 1974 through 1977 the car was owned on the East Coast in the Philadelphia area and later New York.

In 1990 the Vignale-bodied shooting brake was purchased by Jean-Claude Paturau of Paris, France, who commissioned the car’s restoration. Paturau retained ownership into the 2000s, over which time he showed it at prestigious concours, including the 9th Annual Automobiles Classiques Louis Vuitton Concours d’Elégance at Bagatelle in Paris, France; Défilé d’Elégance Automobile at the Golf and Tennis Club of Valescure in Saint Raphael, France; and Villa d’Este Concours d’Elégance in Como-Cernobbio, Italy.

In 2011 the unique Ferrari was purchased by Grammy Award-winning Jamiroquai front man and noted Ferrari collector “Jay Kay” Jason Cheetham. Much like Paturau, Jay Kay enjoyed showing the car. It was displayed at the 3rd Kop Hill Climb Commemoration held near Princes Risborough, Buckinghamshire, England; the 2012 Salon Privé Concours held at Syon Park, London; and the 2015 Cartier Style et Luxe Concours held during the Festival of Speed at Goodwood. Shortly after, Jay Kay offered the car for sale and was then sold to Danny Baker of Ohio.

Today, the car is presented in bronze metallic, having been repainted in 2017. Exterior features include a driver sideview mirror, ANSA exhaust tips, and knock-off alloy wheels. The car is powered by a 300-bhp, 3,967-cc SOHC V-12 engine with three Weber carburetors; it is paired to a five-speed manual gearbox. The interior accommodates four passengers, each with their own bucket seat completed in a tan leather. The wood dashboard houses Veglia Borletti instrumentation and features a black leather dash pad. A wood-rimmed steering wheel and Blaupunkt radio complete the interior. Power features include windows, steering, and brakes. The car is accompanied by hazard triangles, jack, and knock-off hammer and is documented by marque specialist Marcel Massini; his report is included in the sale.

Delivered new to one of the most renowned Ferrari importers, Chinetti Motors, and later rebodied with a design that is believed to be the last Ferrari to feature Vignale coachwork, this one-off example would make an excellent addition to any Ferrari collection, specifically if looking for the bookend of the beautiful work of Carrozzeria Vignale.