Fiat 1100 ES Coupe Pinin Farina 1951 – SPRZEDANY

Po II wojnie światowej turyński producent wprowadził nowe modele, w tym Fiata 1100, który oprócz podstawowej wersji, otrzymał kilka ciekawych odmian, wśród których było rzadkie Coupé zaprojektowane przez Pinina Farinę. Uroczy Fiat był bardziej elegancki i wyposażony w bardziej luksusowe wnętrze, a przede wszystkim miał dobrze wyważony design. Po raz pierwszy pokazany w 1949 roku, charakteryzował się smuklejszą i bardziej zgrabną karoserią, która przywodziła na myśl najpiękniejsze włoskie nadwozia. Wersja ES otrzymała lepiej wyposażoną deskę rozdzielczą i przednią kanapę zamiast dwóch oddzielnych siedzeń. Niezależnie od tego, czy patrzyło się na przełączniki, wykończenie drzwi czy klamki zewnętrzne, był to stopień wyrafinowania, którego po Fiacie nikt się nie spodziewał. Wyprodukowano 400 egzemplarzy do 1951 roku, lecz najprawdopodobniej pozostało mniej niż dziesięć sztuk. Okaz prezentowany na aukcji ma dość niezwykłą historię. Numer 500435 opuścił linię produkcyjną w Lingotto 5 czerwca 1950 roku, a we wrześniu został wysłany do Carrozzeria Pinin Farina. Gotowy egzemplarz wysłany został do dealera Fiata w Bolzano, a następnie do Maroka, do warsztatu Afric Auto w Casablance. Pierwszym właścicielem Fiata był Włoch, niejaki Noé Cecchetti. W połowie lat 80. Fiata odkrył obecny właściciel samochodu, Francuz mieszkający w Maroku. Samochód był chroniony przed złą pogodą i wilgocią w podziemnym parkingu, ale miejscowe dzieci wykorzystywały go jako plac zabaw. Mimo to samochód był kompletny, a jego główne podzespoły napędowe miały numery zgodne z nadwoziem. Właściciel zaczął renowację w połowie lat 90., a prace trwały ponad 15 lat. Samochód został wystawiony podczas V edycji Gentleman Drivers Awards w Marrakeszu w 2017 roku i przy tej okazji otrzymał nagrodę z rąk samego Paolo Pininfariny. Niezwykle rzadki model, kwalifikujący się do Mille Miglia i wielu innych najlepszych na świecie wydarzeń, wylicytowany został 12 grudnia we Francji za prawie 161 tysięcy euro (ok. 744 tys. zł).


Link: https://www.aguttes.com/en/lot/116225/16686283?
AUTOMOBILES DE COLLECTION – LA VENTE D’AUTOMNE
dimanche 12 décembre 2021 15:00
Aguttes Neuilly

1951 Fiat 1100 ES COUPÉ Pinin Farina
Lot n° 48
120000 – 180000 EUR

Result : 160 910EUR

Fewer than 10 surviving examples recorded
Only 3 owners, clear history
Eligible for the Mille Miglia and the top concours d’élégance
Moroccan registration title

Chassis n° 1100 ES 500435
Engine n° 1100 S 500452

Immediately after the Second World War, Fiat was in a difficult situation financially. Thanks to the help provided by the Marshall Plan, the factories which had been destroyed during the war were rebuilt and the Turin-based manufacturer returned to a level of production comparable to the 1930s. New models were then introduced, including the Fiat 1100, which was produced in several different versions, among them a rare Coupé designed by Pinin Farina. This was more elegant and more GT-like, with a more luxurious interior and, above all, a well-balanced design which could be mistaken for that of the Lancia Aurelia B20 GT … First shown in 1949, the Fiat Coupé retained the stylish wind-cheating front screen, but was characterized by its slender and more shapely bodywork, which brought to mind the most beautiful Italian coachwork produced by the likes of Maserati, Siata, Stanguellini or Cisitalia. Externally, there was no difference between the S and ES models, but the interior of the S was more basic, while the ES had a better stocked dashboard, a front bench seat in place of two separate seats and even a small bench seat in the rear. Whether you looked at the pushbutton switches, the door trim, quarterlight catches or exterior door handles, Fiat had never demonstrated such refinement down to the smallest detail. A number of prizes gleaned at concours d’élégance moreover rewarded this timeless beauty, of which “officially” 400 examples were produced until 1951. Today, it is thought that fewer than ten examples of the Fiat 1100 ES Coupé Pinin Farina remain in the world. The model we are presenting at auction today has a quite remarkable history. Chassis no. 500435 left the production line at Lingotto in Turin on 5 June 1950. It was sent to the Carrozzeria Pinin Farina on 5 September before returning to Lingotto for pre-delivery testing. It was then dispatched to the Fiat dealer in Bolzano in north-east Italy, but it evidently did not find a buyer there, as it returned to Turin at the start of 1951, before finally being sent to Morocco on 5 March, to the Afric Auto garage in Casablanca. Only then was it registered for the first time, never having had Italian plates beforehand. Its first owner, however, was very much an Italian, one Noé Cecchetti. Did he drive it in the 6th Morocco Rally that same year? Or had he already sold it to Albert Manarino, who competed in the Casablanca 12 Hours race in 1952? Based on the information supplied by his friend and mentor Yves Joseph, a discerning collector, the car’s current owner, a Frenchman living in Morocco, discovered it in the mid-1980s. The Fiat had been protected from bad weather and damp in the underground car park of a building in Casablanca, but the local children had used it as their playground! Despite this, the car is complete and “matching numbers”, except for the windows and the wheel trims specific to the model. Undaunted by the work that lay ahead, its owner began to restore it in the mid-1990s, the work extending over 15 years. It should be said that its owner was anything but a beginner, but he lacked the time needed. In his hands, the entire body, chassis and engine were restored. Once the restoration was finished, the car was displayed at the 5th edition of the Gentleman Drivers Awards in Marrakesh in 2017. On this occasion, it received an award from the hands of Paolo Pininfarina himself! An exceedingly rare model, eligible for the Mille Miglia and many other top events, fewer than ten are thought to survive. Beautiful, unusual, “matching numbers” and with a clear history, there can be no doubt that this car is a wonderful discovery …