Fiat 500 Giardiniera 1962 – SPRZEDANY

Czarujące, małe cinquecento, czyli Fiat 500, pod koniec lat ’50 dwudziestego wieku znany był w całej Europie. Zaprojektowany w celu zapewnienia praktycznego i niedrogiego transportu dla mas, stał się trwałą ikoną włoskiej kultury. Mimo, że stworzony z myślą o oszczędności, kompaktowy Fiat, dzięki całkowicie niezależnemu zawieszeniu, potrafił dawać dużo frajdy z jazdy. Fiat 500 Giardiniera to użytkowa i stosunkowo rzadka wersja, korzystająca z wielu elementów mniejszego brata. Aby zapewnić płaską przestrzeń ładunkową z tyłu pojazdu, zastosowano w nim innowacyjne rozwiązanie inżynierskie: silnik o pojemności 499,5 cm³ został obrócony na bok i umieszczony pod tylną częścią podłogi. Chłodzenie silnika odbywało się poprzez kierowanie na niego powietrza z kratek po bokach nadwozia, które zamontowano możliwie jak najwyżej, w celu zmniejszenia ilości pyłu drogowego w zasysanym powietrzu. Egzemplarz wystawiony na aukcji jest po pełnej renowacji. Sprzedany został za 12650 funtów, czyli około 59 tysięcy złotych.


Link: http://www.rmsothebys.com/lf17/london/lots/1962-fiat-500-giardiniera/1704714

LONDON
6 September 2017

Lot 102
1962 Fiat 500 Giardiniera
£23,000 – £28,000
Without Reserve

To be auctioned on Wednesday, September 6, 2017

Documents: French Certificat d’Immatriculation

A rare and desirable 500 variant
Recently restored by Parisian specialists and presented in excellent condition

Fiat’s charming little 500, or cinquecento, as it was known in Italy, was a mainstay throughout Europe in the late 1950s and remains so today. Purpose-built to provide practical low-cost transportation to the masses, it has become an enduring icon of Italian culture. Despite being purpose-built for cost efficiency, the little Fiat’s compact dimensions and fully independent suspension made it a joy to drive, and the cinquecento would come to define Fiat.

Based on the standard version of the Fiat 500, the Giardiniera benefited from front quarter lights, winding windows in the doors and sliding windows at the rear. The Giardiniera retained its suicide doors throughout production even when the later saloon cars were built with front-hinged doors. In addition, the sunroof folded back three-quarters of the roof length, providing ample opportunity for all passengers to enjoy both fresh air and exposure to the elements.

In order to provide the Giardiniera with a useful flat-loading platform, an innovative engineering solution was used: a 499.5-cc motor was turned on its side and laid under the rear floor. Engine cooling relied on air collected from grilles on the body sides, which were mounted as high as possible to reduce road dust being drawn into the engine compartment and to keep engine noise down.

The Fiat 500 Giardiniera offered here has recently been restored to a very high standard by a Paris-based specialist and represents a fantastic example of this most practical of Fiat’s iconic 500, a testament to the reliability and durability of the Fiat 500 platform.