Fiat Ballila 508 CS Spider Sport 1933 – SPRZEDANY

Fiat 508 „Ballila” został zaprezentowany w 1932 roku na wystawie samochodowej w Mediolanie. Następca modelu 509 był nowym reprezentantem turyńskiego koncernu w klasie pojazdów o pojemności 1 litra. Wyczynowa wersja CS Spider Sport powstawała w dwóch wersjach, Coppa d’Oro i lekką Mille Miglia, nazwaną na cześć sukcesów odniesionych w tych wymagających zawodach długodystansowych. Oryginalna Ballila, odziana w stylowe, otwarte, dwumiejscowe nadwozie z płetwą na tylnej części karoserii, była napędzana wzmocnioną wersją czterocylindrowego silnika o pojemności 995 cm³, napędzającego tylne koła za pośrednictwem trzybiegowej skrzyni. Samochód wyposażony został w hamulce hydrauliczne Lockheed i koła o cienkich szprychach. Wśród dziennikarzy i później historyków był ceniony za przyspieszenie, prowadzenie, układ kierowniczy i „zdecydowanie niegrzeczny dźwięk wydechu”. Prezentowany egzemplarz ma pełną i niezwykłą historię. Pozostawiona jako zastaw przez nieszczęsnego gracza kasyna na początku lat 70., Ballila została uszkodzona z przodu po prawej stronie. Odbudowy podjął się znany kolekcjoner P. Rucheton, wykonując kompletny aluminiowy korpus, zamiast przerabiania uszkodzonych części z blachy stalowej. Dziś Fiat napędzany jest silnikiem Simca 1089 cm³ wyposażonym w dwa gaźniki. Silnik został całkowicie wyremontowany w 2014 roku, a hamulce (powiększone bębny typu „Ferry”) są świeżo po serwisie. Ten niezwykły samochód licytowany bez ceny minimalnej przez francuski dom Artcurial 18 marca podczas targów Rétromobile w Paryżu, sprzedany został za ponad 88 tysięcy euro.


Link: https://www.artcurial.com/en/lot-1933-fiat-ballila-508-cs-spider-sport-dite-coppa-doro-no-reserve-4134-113

Sale’s details

Sale: 4134
Location: Salon Rétromobile, Paris
Date: 18 mar. 2022 15:00

Sold 88,208 €

Lot 113
1933 Fiat Ballila 508 CS Spider Sport dite „Coppa d’Oro”
No reserve
Estimation 70,000 – 90,000 € [$]

French title
Chassis n ° 12473

– Unique aluminum body
– Incredible history
– Sporty, reliable and elegant car
– No reserve

It was his attraction to Italy and the Mille Miglia that prompted Bruno Lafourcade to look for a Fiat Ballila. Perhaps his adventure with an ex-Koupal Alfa Romeo 6C 1750 had left him unsatisfied and he desired a sequel. François Chevalier was looking for an example of this elegant two-seater convertible, which is characterized by its aerodynamic tailfin. He found a car with a complete and extraordinary history, scrupulously compiled by an early „Ballilist”, Christian Bodin. Undoubtedly left as a pledge by an unfortunate casino player in the early 1970s, this Ballila was damaged at the front right and was later found by the great collector G. Terzulli; since then the car has had a few owners. None of them undertook the necessary work until a well-known collector P.Rucheton picked up the car. He entrusted it to Gilbert, a virtuoso sheet metal worker who had saved many cars. The wooden frame needs to be changed, but luckily the chassis was not affected. Gilbert decided to make a complete aluminum body rather than redoing the damaged parts in sheet steel! Powered by a 1089cc Simca engine fitted with two carburetors on a Stanguellini pipe and a large crankcase in place of the 970cc, the story of this unique Ballila had a few twists and turns before joining the Bruno Lafourcade collection. The engine was completely overhauled in 2014, and the braking (enlarged „Ferry” type drums) was more recently serviced by Ventoux Moteurs Ingénierie in order to serenely take to the road in one of the most emblematic and playful Italian cars of the inter-war period.