FIAT Dino Coupe 2400 1973 – SPRZEDANY

Pod koniec lat 60. Ferrari było zaangażowane w kilka dyscyplin. W 1967 roku Enzo Ferrari postawił na bolid F2 z silnikiem V6, nad którym pracował jego przedwcześnie zmarły w 1956 roku syn Dino. Aby zebrać odpowiednią do homologacji ilość silników Dino w szybkim tempie, producent z Maranello zwrócił się do Fiata. Turyński zakład miał opracować samochód zdolny przyjąć silnik Dino. Następnie Fiat przedstawił dwa samochody: pierwszy, spider zaprojektowany przez Pininfarinę, a drugi kilka miesięcy później w wersji coupe, zaprojektowane przez Bertone. Oba zasilane 2-litrowym silnikiem Ferrari V6, a każdy z nich miał zupełnie inny charakter. Spider, krótki i lekki, miał sportowy i nerwowy charakter, podczas gdy GT, cięższy i z dłuższym rozstawem osi, był wygodniejszy i bardziej przewidywalny. Te dwie ikony motoryzacji zostały nieco zmienione w 1969 roku, ich silnik został powiększony do 2,4-litra, a moc wzrosła o 20 KM, dochodząc do 180 KM. Mocniejsze i lepiej się prowadzące, dzięki niezależnemu tylnemu zawieszeniu, były sprzedawane w mniejszych ilościach niż ich poprzednicy. Przedstawiony egzemplarz jedno z 6068 zbudowanych coupe i zarazem jedno z 2398 w wersji 2,4 litra. Oferowany na aukcji Fiat Dino miał trzech włoskich właścicieli przed obecnym belgijskim. W absolutnie wspaniałych w barwach Nocciola Metallizato, idealnie komponujący się z kremowym wnętrzem, całkowicie odrestaurowane w latach 2010, jest w bardzo dobrym stanie wizualnym, jak i mechanicznym. Dino wylicytowane zostało 12 grudnia za prawie 60 tysięcy euro, czyli ok. 274 tys. PLN.

https://www.aguttes.com/en/lot/116225/16686291?offset=50&

AUTOMOBILES DE COLLECTION – LA VENTE D’AUTOMNE
dimanche 12 décembre 2021 15:00
Aguttes Neuilly

Lot n° 73
45000 – 55000 EUR

Result : 59 360EUR

1973 FIAT Dino coupé 2400

Elegant color combination
Remarkable condition
Rising star
Belgian registration title

Chassis n° 0005668
Engine n° 0009241

Antechamber of one of the most important world championships in motorsport, Formula 2 was a formidable battleground for the brave drivers seeking to join Formula 1. At the end of the 1960s, Ferrari was involved in several disciplines and took a close interest in both championships. In 1967, Il Commendatore, Enzo Ferrari, decided to enter a single-seater in F2 with the V6 engine that his son Dino had been working on before his premature death in 1956. Obliged to produce 500 engines quickly to allow its homologation, and unable to assemble so many Dino 206 at such a rate, Maranello resorted to asking Fiat to build the engine in large series, and to develop a car capable of accommodating it. Fiat then designed two cars: the first, a spider designed by Pininfarina, then the second, presented a few months later in 1967, a coupe designed by Bertone. Powered by the 2.0-liter Ferrari V6, each had a very different feel. The Spider, short and light, had a sporty and nervous character, while the GT, heavier and with a longer wheelbase, was more comfortable and predictable. Slightly restyled in 1969, these two automotive icons each saw their engine re-bored to 2.4-liter and their power increased by 20 hp, culminating at 180 hp. More powerful and with much-improved handling thanks to the independent rear wheels, they were nevertheless sold in smaller numbers than their predecessors despite a longer career. The example we present to you today is one of the 6,068 coupes built, and one of the 2,398 in the 2.4L version. Of Italian origin, this Dino, which would have had three Italian owners before its current Belgian owner, is absolutely gorgeous in its Nocciola Metallizato livery, perfectly matching its cream cloth interior redone in 2016. Completely restored in the 2010s from a bare body, it is now in a very good condition, both cosmetically and mechanically. Our road test allowed us to witness the dynamism of its melodious Ferrari V6, while a meticulous examination revealed some very small bodywork defects, notably at the level of the trunk, a damaged steering wheel arm, or a seam that dropped at the level of an armrest and the gear lever bellows to be taken back. Small details that will be easily taken over by its future owner to make this desirable Dino in concours condition.