Punto po włosku oznacza kropkę, punkt i można powiedzieć samochód ten od 1993 roku trafia w punkt. Pierwsza seria zaprojektowana przez Giorgetto Giugiaro, w drugim wcieleniu przeprojektowana w centrum stylu Fiata i trzeci raz, urodzona w 2005 roku wyszła spod skrzydeł Italdesign Giugiaro. Zgrabny, miejski samochód wyprodukowany w 9 milionach egzemplarzy ma rzeszę wiernych fanów w całej Europie. Nie oznacza to jednak, że łatwo znaleźć egzemplarz w dobrym stanie. Więc jeżeli masz sentyment do włoskiej kropeczki, rzuć okiem na piękny egzemplarz pierwszej serii z ogłoszenia. Zdecydowanie jest „cool” i mimo, że klimatyzacji nie ma, to na pewno ma klimat.
Czytaj dalej Fiat Punto 1997 – 14300 PLN – Wrocław
Fiat
Fiat 1800 B 1964 – 33000 PLN – Dębe Wielkie
Sześć cylindrów pod maską w latach 60-tych to było coś. Wyróżnik, świadczący o tym, że mamy do czynienia z samochodem ponadprzeciętnym, służącym nie tylko do przemieszczania się z punktu A do punktu B, ale i zapewniającym komfort i relaks, i podkreślającym wysoki status społeczny właściciela. W tej lidze grał wówczas także włoski Fiat 1800 B, dostępny w tej wersji (wzbogaconej o wzmocniony silnik i 4 hamulce tarczowe) od 1961 roku czterodrzwiowy sedan. Stylistyka? Ostre linie, tylne płetwy, duża ilość chromu. Wygląda nieco jak Peugeot 404 czy Austin A99, co spowodowane było tym, że wszystkie trzy modele wyszły ze studio Pininfarina z Turynu. Łączną produkcję modeli 1800/2100 Fiata szacuje się na około 150000 sztuk.
Czytaj dalej Fiat 1800 B 1964 – 33000 PLN – Dębe Wielkie
Fiat 508 Balilla 1937 – 99900 PLN – Zgierz
Fiat 508 Balilla został zaprezentowany na Targach w Mediolanie 12 kwietnia 1932 roku z okazji Salonu Samochodowego, charakteryzując się prostą konstrukcją i niską ceną bazową, wynoszącą ledwie 10 800 lirów. Jego litrowy, czterocylindrowy silnik rozwijał nieco ponad 20 KM, napęd jest tylny, rama składa się z podłużnic i poprzeczek ze wzmocnieniem centralnym w kształcie litery X, a hamulce są bębnowe na wszystkich czterech kołach z innowacyjnym w tamtych czasach sterowaniem hydraulicznym. Samochód odniósł ogromny sukces, a jego licencyjne wersje powstały również we Francji, w Czechosłowacji, w Niemczech i w Polsce. Ten ostatni jest u nas oczywiście najbardziej poszukiwany. Egzemplarz z ogłoszenia wygląda właśnie na Polskiego Fiata (miał takie oznaczenia oraz charakterystyczne felgi), choć sprzedający nie podaje, czy jest to faktycznie Polski Fiat, czy jego replika.
Czytaj dalej Fiat 508 Balilla 1937 – 99900 PLN – Zgierz
Fiat 126el 1996 – 36900 PLN – Pabianice
Maluch pod koniec swojej produkcji stał się samochodem nieco lepiej wyciszonym, nieco bardziej komfortowym i dzięki zmienionym wytłoczkom karoserii – bardziej smukłym. Po latach na jego sylwetkę patrzy się życzliwie, a już każdy odnaleziony egzemplarz zachowany w stanie oryginalnym budzi szczególnie szeroki uśmiech na twarzy. Ten ma jedynie 29 tys. km przebiegu, pochodzi od pierwszego właściciela i zachował wciąż czarne tablice rejestracyjne. Rewelacja. Sprzedający udostępnia dane potrzebne do sprawdzenia pojazdu w bazie CEPIK. Można tam przeczytać, że w ostatnich latach samochód jeździł niewiele, ale badania techniczne przechodził regularnie. Pamiętajcie, żeby po zakupie zgłosić fakt nabycia samochodu do urzędu miasta/gminy (można on-line potwierdzając za pomocą podpisu kwalifikowanego) – to spełnia wymagania prawa i w ten sposób można czarne tablice zachować w legalny sposób i bez odwiedzania wydziału komunikacji.
Czytaj dalej Fiat 126el 1996 – 36900 PLN – Pabianice
Fiat Cinquecento Sporting 1998 – SPRZEDANY
Fiat Cinquecento Sporting nie był specjalnie szybki. Jego silnik 1,1 l rozwijał 54 KM, a najwolniejszym samochodem został wybrany podobno w ponad 100 testach. Jego silnik 1100 to dokładnie ten sam, który napędzał Pandę dziadka, a pierwsza setka w 13,8 s w samochodzie sportowym brzmiała jak żart. To, co było równie istotne, to jego niska masa (zaledwie 735 kg!) i rozmiary (jest o 4 centymetry węższy od Smarta), co doskonale przydawało się nie tylko w mieście, ale i na rajdowych odcinkach, albo i w torowej rywalizacji. Dla niego nawet wąska droga jest jak dwupasmowa autostrada. Odpowiednie puchary działały zarówno we Włoszech, jak i w Polsce, a wśród najbardziej znanych kierowców zdobywających pierwsze szlify w takim samochodzie był Gigi Galli. Pomimo nikczemnych osiągów, Sporting zawsze miał imponującą liczbę fanów. W kolorze giallo ginestra wygląda jak mały, wściekły owad. Fotele ma kubełkowe, pasy bezpieczeństwa są czerwone, na wyposażeniu jest obrotomierz, a w opcjach szyberdach, elektryczne szyby i poduszka powietrzna. Sporting wydaje się być dokładnym przeciwieństwem tego, co rynek dziś uważa za „fajne”: obiektywnie jest powolny, technologicznie to epoka kamienia łupanego, a jednak. Jeżeli Ci się podoba, nie jesteś jedyny.
Czytaj dalej Fiat Cinquecento Sporting 1998 – SPRZEDANY
Polski Fiat 126p Obara Racing 1983 – 75000 PLN – Bielsko-Biała
Jeżeli gdzieś w głębokich wspomnieniach zachowaliście w pamięci pedzace maluchy w białym kolorze i z niebieskimi pasami na karoserii, pamięć Was nie myli. Właśnie tak prezentowały się auta fabrycznego zespołu OBR FSM, który startował nie tylko w Polsce, ale i w Belgii, Grecji, Francji i RFN. W sumie 126p zdobył 32 różne tytuły w rajdach i wyścigach, niejednokrotnie pokonując o wiele mocniejsze samochody. Silnik prezentowanego przez Classic-Group maluszka zbudowany został przez firmę Edwarda Obary, konstruktora, który doświadczenie zdobywał między innymi jako pracownik zespołu fabrycznego, czyli Ośrodka Badawczo-Rozwojowego FSM. Moc tej jednostki określona została na 50 KM, co stanowi absolutny szczyt, jaki można osiągnąć z oryginalnej, dwucylindrowej jednostki Fiata 126p.
Czytaj dalej Polski Fiat 126p Obara Racing 1983 – 75000 PLN – Bielsko-Biała
Fiat Barchetta 1997 – 29900 PLN – Kielce
To był samochód, który idealnie wstrzelił się w potrzeby rynku. Model Barchetta przywrócił włoską markę na rynek stylowych roadsterów po wielu latach nieobecności, w latach 1994-2005. Jego obłe kształty i podniesione linie zarówno przednich, jak i tylnych błotników to oczywiste nawiązanie do klasycznej motoryzacji i słynnych modeli, jak przede wszystkim Ferrari 166 MM i Fiat Dino Spider. Choć tym razem nie sięgnięto do portfolio silników Ferrri, a jedynie do mechaniki Fiata Punto, cel został osiągnięty. Auto usyskało popularność i w sumie wyprodukowano 57791 sztuk. Tak za młodu, jak i dziś, zadbany egzemplarz przykuwa uwagę na ulicy, szczególnie, gdy wyposażony jest w czerwony dach.
Czytaj dalej Fiat Barchetta 1997 – 29900 PLN – Kielce
Fiat 508 CS Balilla Sport „Coppa d’Oro” 1934 – Włochy
Fiat 508 Balilla został zaprezentowany w 1932 roku na wystawie samochodowej w Mediolanie. Następca modelu 509 był nowym reprezentantem turyńskiego koncernu w klasie pojazdów o pojemności do 1 litra. Wyczynowa wersja CS Sport powstawała w dwóch wersjach, Coppa d’Oro i Mille Miglia. Oryginalna sportowa Ballila, odziana w stylowe, otwarte, dwumiejscowe nadwozie z płetwą na tylnej części karoserii, była napędzana wzmocnioną wersją czterocylindrowego silnika o pojemności 995 cm³, napędzającego tylne koła za pośrednictwem trzybiegowej skrzyni. Samochód wyposażony został w hamulce hydrauliczne Lockheed i koła o cienkich szprychach. Wśród dziennikarzy i później historyków był ceniony za przyspieszenie, prowadzenie, układ kierowniczy i rasowy dźwięk wydechu.
Czytaj dalej Fiat 508 CS Balilla Sport „Coppa d’Oro” 1934 – Włochy
Fiat 500 Topolino 1953 – Włochy
Fiat 500 Topolino to uroczy mały samochód, wśród fanów włoskiej motoryzacji znany tak samo dobrze, jak późniejszy model 500. W 1930 roku Benito Mussolini wezwał Giovanniego Agnellego, jednego z założycieli Fiata, i prosił o stworzenie auta, które zmotoryzuje Włochów. Ten ekonomiczny pojazd miał kosztować nie więcej niż 5000 lirów. Na początku kierownictwo firmy FIAT postanowiło poeksperymentować i zatrudniło do stworzenia projektu dwa zespoły. Pomysł Lardone był prosty: nowy model powinien mieć cztery siedzenia i chłodzony powietrzem dwucylindrowy silnik o pojemności 500 cm³ z napędem na przednie koła. Było lato 1931 roku, kiedy prototyp „500 Tutto Avanti” był gotowy do pierwszej jazdy z kierowcą testowym, projektantem i Agnellim na pokładzie. Niestety pożar silnika zmusił pasażerów do ewakuacji. Agnelli kazał na zawsze odrzucić Fiatowi napęd na przednie koła, a Lardone został zwolniony. Dante Giacosa przejął stery projektu i po miesiącach gorączkowych rysunków i obliczeń pokazał pomniejszony egzemplarz „Balilli”. Ostateczny prototyp został przetestowany na drodze w dniu 7 października 1934 roku przez Giacosa i Fessię, którzy na zmianę pokonywali wyboistą trasę Turyn – Ivrea – La Serra – Vestigné – Borgomasino – Cigliano – Turyn. Nazwa „Fiat Topolino” (po włosku mała mysz) została wybrana dla nowego samochodu na fali sukcesu, jaki w Europie odniosła postać Mickey Mouse stworzona przez Walta Disneya. Auto powstawało w latach 1936–1955 z przerwą spowodowaną działaniami wojennymi. Wyprodukowano 520 tys. sztuk, a przedstawiony egzemplarz pochodzi z trzeciej, ostatniej serii produkcyjnej.
Czytaj dalej Fiat 500 Topolino 1953 – Włochy
Fiat 128 1982 – 12900 PLN – Zgierz
Fiat 128 był masowo produkowanym pionierem z napędem na przednie koła, sprzedawanym przez Fiata w latach 1969-1985. Ówczesne reklamy modelu 128 przechwalały się, że Enzo Ferrari posiadał go na własny użytek. Aby go produkować, Fiat zbudował całkowicie nową fabrykę w Rivalta, na północny zachód od Turynu. Projektantem modelu 128 był Dante Giacosa, a silnik to dzieło Aurelio Lamprediego. To, że „forma podąża za funkcją”, daje tu o sobie znać na każdym kroku. Fiat okazał się hitem. W sumie we Włoszech wyprodukowano 2776000 sedanów i kombi oraz 330800 modelu coupé i 3P, a do tego wyniku należy dodać jeszcze produkcje licencyjne. Co ciekawe, 128-ki sprzedawały się nawet w Ameryce Północnej w wystarczającej liczbie, że można je było widywać regularnie w latach 70. i w połowie 80., choć samochód ten nigdy się tam nie przyjął. Na tylnej klapie egzemplarza prezentowanego w ogłoszeniu wciąż widnieje oznaczenie dealera marek Pontiac i Fiat, F.J Pinto z Bridgeport niedaleko Nowego Jorku. Z dostępnych danych wynika, że Fiat 128 był importowany do Stanów od 1970 do 1979 roku, a przeznaczone na ten rynek egzemplarze wyposażone były w 3-stopniową automatyczną skrzynię biegów VW oraz klimatyzację, choć jak widać, ten ma na pokładzie skrzynię manualną.
Czytaj dalej Fiat 128 1982 – 12900 PLN – Zgierz