Janusza Kuliga w Polsce nikomu nie trzeba przedstawiać, ale to nie koniec wielkich nazwisk świata rajdów związanych z tym konkretnym egzemplarzem. Samochód zbudowany został w 2001 roku przez zespół M-Sportu, odpowiedzialny za program Forda w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Jednak podwozie tego samochodu miało właściwie dwa życia. Pierwotnie zbudowane w 1999 roku przez M-Sport, utrzymywane jako auto rezerwowe dla Forda Focusa WRC 00, który w 2000 roku prowadzony był w czterech rajdowych rundach przez Colina McRae. Po czterech startach Szkota rajdówkę „zaktualizowano” do najnowszej specyfikacji na asfalt, a kluczyki przeszły w ręce Francoisa Delecoura. Niestety kolejny użytkownik samochodu, a dzisiejszy prezydent FIA, Mohammed Ben Sulayem, nie miał do niego szczęścia. Po pożarze podczas Rajdu Libanu w czerwcu 2001 roku, M-Sport przekształcił Focusa do wersji 01. Zmieniono między innymi tylne skrzydło, turbo, przepustnicę czy skrzynię biegów. Za część zmian odpowiedzialny był dzisiejszy dyrektor drużyny Haas F1 – Gunther Steiner. Ford wykorzystywany był na Węgrzech, w Szwajcarii, w Czechach, no i oczywiście w Polsce. Na fotelu kierowcy tego Focusa zasiadali między innymi: Jan Kopecky, Vaclav Pech, Roman Kresta czy Alister McRae. Focus trafił też w ręce Leszka Kuzaja podczas Rally Vranov 2004, Krzysztofa Hołowczyca podczas Rajdu Kormoran 2003 oraz Janusza Kuliga, który wygrał nim Rajd Polski w 2002 roku. Przywrócony do barw „Martini” z samochodu Colina McRae podczas rajdu Katalonii w 2000 roku ostatni raz pojawił się w Hiszpanii w październiku 2022. Dziś pięknie prezentuje się w historycznych barwach z Rajdu Polski – „Mobil 1 – Brok – Goodyear”, w których występował w 2002 roku ze zwycięską załogą Janusz Kulig i Jarosław Baran na pokładzie.
Link: https://my-gallery.eu/listings/ford-focus-rs-wrc01/?
YEAR: 2001
MANUFACTURER: Ford
MODEL: Focus RS WRC’01
DRIVER: Janusz Kulig
HISTORY: Winner Rajd Polski 2002
ENGINE: ZETEC 2.0L Turbo
TRANSMISSION: X-Trac 6-Speed Sequential
CHASSIS: V 474 ONO
Complete Documentation and History
FIA Golden Book
Original UK Registration Certificate (V5C)
Car History
Car Built In 2001 By The M-Sport Team, In Charge Of The Ford Program In The World Rally Championship, Based On The V5 FMC Chassis. Mainly Used In Hungary, The Czech Republic, Italy And Switzerland Until 2007. After A Few Sporadic Appearances In Spain, It Is Now The Property Of MY Gallery.
The V494 ONO Chassis Actually Had Two Lives. Originally Built In 1999 By M-Sport, It Was Kept As A Reserve Chassis For V5 FMC, The Ford Focus WRC 00 Which In 2000 Was Driven In Four Rallies By Colin McRae And In The Beginning Of 2001, When Transformed Into A Ford Focus WRC 01 „Asphalt” Configuration, By François Delecour. After A Fire At The Rally Of Lebanon In June 2001, When It Was In The Hands Of Mohammed Ben Sulayem – The Current President Of The FIA – The V5 FMC Chassis Was Rebuilt By M-Sport, Becoming V474 ONO, Still In A 01-Version.
Between The 00-Version Used In 2000 And The Focus WRC 01 Homologated For The 2001 Season, There Were Quite A Few Differences. Externally, The Most Visible Difference Was The Rear Wing. The New Version Of The Wing Was More Compact, With A Reduced Angle To Limit Drag, And It Also Had Lost The „Gurney Flap” Of The Previous Versions. The Front Bumper Was Also Simplified, With The Removal Of The Side Air Intakes.
On The Mechanical Side, The Technical Team – Then Still Led By Gunther Steiner – Had Also Introduced Various Developments. This Included A Turbocharger In Ceramic Material, A „Fly-By-Wire” Throttle – Therefore Electronically Controlled – And A Semi- Automatic Gearbox.
It Is In This Configuration That V474 ONO Spent Most Of Its Life. Acquired By The Hungarian Driver Balász Benik, Its Owner Took The Car To Several Podium Finishes And Victories. Janusz Kulig (Winner Of Rajd Polski In The ERC In 2002), Jan Kopecky, Krzysztof Holowczyc, Vaclav Pech, Leszek Kuzaj, Pavel Valousek, Felice Re And Roman Kresta Were Also Successful With The Car. It Was Also Entrusted To Alister McRae For A Test In Portugal. From The End Of 2002, It Swapped Its V474 ONO Numberplate For The 1Z3 9500 Plate.
In 2004 The Czech Team JM Engineering Bought The Car, After Which The Ford Focus WRC 01 Chassis V474 ONO Continued Its Very International Career In Italy, Switzerland, Hungary, Estonia And Lithuania, In The Hands Of Various Drivers (Pier Lorenzo Zanchi, Norbert Herczig, Massimo Beltrami, Mauro Spagolla And Notably Saulius Girdauskas). In 2008, The Car Headed To Spain. Quickly, Its Owner César Reiriz Sold It To Javier Arias, Who Took It To Three Victories In Four Events, In 2010 And 2011.
Restored To The „Martini” Colours –The Livery Of Colin McRae’s Car At The 2000 Rally Catalunya, When The V5 FMC Chassis Was Used – The Ford Focus WRC 01 „V474 ONO” Reappeared For One Last Time In Spain In October 2022, Competing In The Rias Altas Historico Rally In The Hands Of Victor Carreira Senra. He Then Sold The Car In This Configuration To MY Vintage.
In Order To Give It A Historic And Authentic Livery, „V474 ONO” Now Sports #3 And The „Mobil 1 – Brok – Goodyear” Livery Which It Used During The 2002 Rajd Polski, The Blue-Riband Event Of The European Rally Championship, Won By The Polish Crew Of Janusz Kulig And Jaroslaw Baran.
Car Delivered With:
FIA Gold Book
V5 Logbook M-Sport
Original Homologation Form + Variantes Options
ONS Roll Cage Certificates
Tank Certificate (Expired)
Transmission Sealing Guide
Catalyst Homologation